Úloha
: Řízení podnikové výkonnosti
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Řízení podnikové výkonnosti“ – cíl, účel
- Na základě nastaveného systému řízení podnikové výkonnosti (UQ003A
)
určovat priority řízení
a podnikových aktivit, dle definovaných úloh řízení, které mají na výkonnost rozhodující vliv,
-
Naplánovat celý postup řízen výkonnosti
od naplánování jednotlivých kroků, určení náplně řízení výkonnosti ve vybraných oblastech řízení, až po monitorování a hodnocení stavu a určení zásahů nebo opatření do podnikových aktivit,
-
Analyzovat
(v rámci analytických úloh v oblastech řízení)
aktuální
hodnoty klíčových metrik
KPI a na základě výsledků určovat hlavní problémy, omezení, a naopak možnosti v podnikových aktivitách,
- Dle výsledků analýz KPI navrhovat
úpravy strategie
podniku, informační strategie i
úpravy podnikových plánů
ve vybraných oblastech řízení ,
- Řešit specifické problémy a otázky definované v následujících scénářích:
- Řeší se řízení výkonnosti podniku (SQ013
),
- Existují problémy výkonnosti IT, je nutné zvýšit exaktnost řízení (S001
),
3. Řízení podnikové výkonnosti“ - klíčové aktivity
- V rámci vybraných oblastí řízení se realizují zejména
analytické úlohy
zaměřené zejména na vymezené klíčové metriky (
KPI
) a na základě jejich výsledků se řeší a projednávají případné
úpravy strategií a jednotlivých plánů a návrhy opatření
k řešení problémů s dosahovanou, resp. nedosahovanou výkonností firmy.
3.1. Plán realizace podnikové výkonnosti
- Plánování výkonnosti podniku se odehrává
na úrovni vlastníků, managementu
i ve vztahu manažerů a jednotlivých
pracovníků
, kdy jsou definovány pro pracovníky individuální úkoly jako jejich příspěvek ke zvyšování výkonnosti.
- Plánování výkonnosti se realizuje
na období jednoho roku
, ale může být v průběhu roku konkretizován, resp. revidován (detailněji Bacal, 2012, str. 25 – 34),
-
Další klíčové aktivity
představují obsah řízení výkonnosti podle vybraných oblastí řízení. V každé oblasti řízení se postupně zejména vymezují tyto hlavní
objekty
:
-
úlohy
(procesy), jejichž uskutečňování má na výkonnost podstatný vliv, tj. analytické, plánovací a z hlediska procesní výkonnosti i úlohy transakční,
-
metriky
(ukazatelé a jim adekvátní dimenze), které v souvislosti s výkonností obvykle vyhodnocují,
- manažerské a další
metody
aplikované v úlohách hodnocení výkonnosti a využívající i klíčové metriky,
-
aplikace a nástroje
nejsou specificky pro jednotlivé oblasti konkretizovány, jedná se prakticky výlučně o nástroje Business Intelligence a na nich realizované aplikace.
3.2. Řízení výkonnosti ve finanční oblasti
-
Úlohy
finančního výkonnosti:
-
Analytickou část
(analytickou výkonnost) finančního řízení představují úlohy využívané podle aktuální potřeby – a to „
Finanční analýzy
“ (UQ054A
) – hlavní úloha, „Dílčí analýzy finančních dat“ (UQ054B
), „Analýzy majetkové a kapitálové struktury podniku“ (UQ054C
), „Analýzy výnosů podniku“ (UQ054D
), „Analýzy nákladů podniku“ (UQ054E
). Vedle toho, s ohledem na situaci, je účelné bát v úvahu úlohy „Analýzy závazků“ (UQ064A
), „Analýzy pohledávek“ (UQ074A
) a „Mzdové analýzy“ (UQ084A
).
-
Plánovací
(případně prognostická, prediktivní)
část
zahrnuje úlohy „
Finanční plánování a rozpočt
y“ (UQ055A
) – hlavní úloha, dále dle potřeby „Plánování mezd“ (UQ085A
),
- Rychlost a efektivnost finančních operací ovlivňuje zejména úloha „
Účetní transakce
“ (UQ052A
).
- Finanční
metriky
jsou součástí uvedených analytických a plánovacích úloh, souhrnně jsou uvedeny ve skupině „
Metriky finančního řízení podniku
“ (IGQ0
) a jejích podskupinách (detailně Fibírová, J. a další, 2015, kapitola 3).
- Z pohledu
vlastníků
lze za
klíčové
považovat „
Ukazatelé rentability a nákladovosti
“ (IQ0024
), zejména
ROE
(return on common equity) – rentabilita vlastního kapitálu,
ROA
(return of assets) – rentabilita celkových vložených aktiv a
ROCE
(return on capital employed) – rentabilita dlouhodobých zdrojů (dlouhodobě investovaného kapitálu) a
MVA
(Market Value Added),
EVA,
Economic Value Added (IQ0004
),
- Z pohledu
managementu
jsou nejvýznamnější rovněž již uvedené ukazatelé ROE, ROA, ROCE, MVA a EVA. Vedle toho se na této úrovni a v kontextu s výkonností vyhodnocují ukazatelé
Hospodářský výsledek
(IQ0001
) a
EBITDA
, Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization (IQ0007
).
-
Metody
finančního řízení – za klíčové lze v tomto smyslu považovat metody Manažerského účetnictví (M033
) a metody Controllingu (M034
).
3.3. Řízení obchodní výkonnosti
- Řízení obchodní výkonnosti
zahrnuje
zejména řízení prodeje a podle situace firmy i marketing, případně řízení nákupu a skladů.
-
Úlohy
obchodní výkonnosti:
-
Analytická část
zahrnuje zejména úlohy „
Analýzy prodeje zboží a služeb
“ (UQ104A
), „Marketingové analýzy“ (UQ354A
), případně „Analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb“ (UQ154A
) a „Analýzy skladů a skladových zásob“ (UQ204A
),
-
Plánovací část
tvoří zejména úloha „
Plánování, rozvrhování prodeje
“ (UQ105A
) a dle potřeby i „Marketingový plán“ (UQ355A
) a „Plánování, rozvrhování nákupních operací“ (UQ155A
),
- Procesní výkonnost ovlivňuje zejména efektivnost
obchodních transakcí
především v úloze „
Realizace prodejních transakcí
“ (UQ102A
) – obchodní případ Prodej, případně v úlohách „Realizace nákupních transakcí“ (UQ152A
) – obchodní případ Nákup a „Realizace skladových transakcí“ (UQ202A
),
- Obchodní
metriky
jsou rovněž součástí analytických a plánovacích úloh – viz předchozí bod. Současně jsou soustředěné především ve skupinách „
Metriky řízení prodeje v podniku
“ (IGQ1
) a „
Metriky řízení marketingu podniku
“ (IGQ2
), případně ve skupinách „Metriky řízení nákupu podniku“ (IGQ3
) a „Metriky řízení skladů podniku“ (IGQ4
). Jako klíčové obchodní metriky podnikové výkonnosti jsou obvykle:
- Počet zákazníků podniku (IQ1001
),
- Tržby z prodeje zboží a služeb (IQ1007
),
- Tržní podíl (IQ1002
),
- Pozice podniku na trhu (IQ2001
),
- Marketingové náklady na objednávku (IQ2004
), případně další,
- K
metodám
řízení obchodních aktivit patří:
- Segmentace zákazníků (M006
),
- CRP, Continuous Replenishment (M007),
- QR, Quick Response (M008),
- CPFR, Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment (M009),
- VMI, Vendor Managed Inventory (M010),
- ECR, Efficient Consumer Response (M011).
3.4. Řízení personální výkonnosti
-
Úlohy
personální výkonnosti:
-
Analytická část
je reprezentována úlohou „
Personální analýzy
“ (UQ254A
),
-
Plánovací část
zahrnuje úlohu „
Personální plánování
“ (UQ255A
),
- Personální
metriky
jsou obsaženy v analytické a plánovací úloze a současně jsou soustředěny ve skupině „
Metriky řízení lidských zdrojů
“ (IGQ50
). Ke klíčovým metrikám výkonnosti obvykle patří:
- Počty pracovníků (IQ5001
),
- Pracovní fond v člověkodnech (IQ5002
),
- Lidský kapitál - návratnost investice (IQ5003
),
- Objem kursů a programů (IQ5031
),
- K
metodám
personálního řízení patří např. „
Balanced Scorecard, BSC
“ (M002
), zejména její perspektiva „učení a růstu“.
3.5. Řízení majetku, zejména investic
-
Úlohy
řízení majetku jsou zaměřeny v tomto případě na investice:
-
Analytická část
zahrnuje zejména úlohu
„
Analýzy majetku
“ (UQ304A
),
-
Plánovací část
je obsažena v úloze „
Plánování rozvoje majetku a investic
“ (UQ305A
),
-
Majetkové, resp. investiční metriky
jsou součástí analytické i plánovací úlohy a současně je jejich přehled uveden ve skupině „
Metriky řízení majetku podniku
“ (IGQ56
). Ke klíčovým metrikám výkonnosti patří:
-
Metody
řízení majetku jsou zaměřeny rovněž na investice, tedy „
Metody řízení investic
“ (M038
),
3.6. Řízení výkonnosti výroby (pro výrobní podniky)
-
Úlohy
výkonnosti výroby:
- Analytická část je reprezentována zejména úlohou „
Analýzy výrobních zakázek
“ (UQ504AXMN
) a na operativní úrovní – OŘV - „Analýzy pro operativní řízení výroby, OŘV“ (UQ524AXMN
),
-
Plánovací část
představuje úloha „
Plánování výrobních zakáze
k“ (UQ505AXMN
)
-
Výrobní metriky
jsou rovněž obsaženy v analytických a plánovací úloze a současně ve skupině „
Metriky řízení výroby
“ (IGQ6XMN
). Ke klíčovým metrikám výkonnosti patří:
3.7. Řízení výkonnosti IT
-
Úlohy
výkonnosti IT:
-
Analytická část
zahrnuje na strategické úrovni úlohu „
Analýza a hodnocení současného stavu IT podniku
“ (U027A
) a řada další analytických úloh v jednotlivých oblastech řízení IT,
-
Plánovací část
představuje rovněž na strategické úrovni úloha „
Specifikace projektů a jejich priorit
“ (U041A
),
- Ke klíčovým
metrikám IT
patří např.:
- Plnění podnikových cílů s podporou IT v % (I051
),
- Pokrytí uživatelských požadavků v % (I052
),
- Úroveň a kvalita IT služeb (I053
),
- Počet IT služeb strategického významu (I054
),
- Počet poskytovaných IT služeb (I101
),
- Počet IT projektů, plánovaných, řešených (I121
),
-
Metody řízení IT
, resp. hlavní metodiky a modely řízení IT jsou zejména:
- ITIL, IT Infrastructure Library, (M101
),
- COBIT (M102
),
- CMMI (M103
),
- IT Balanced Scorecard (M105
).
3.8. Vyhodnocení faktorů ovlivňujících výkonnost podniku
- Pravidelné hodnocení systému vybraných faktorů. Faktory se rozlišují na externí, které firma nemůže sama ovlivňovat a faktory interní.
- Podle vývoje situace se upravují záměry v řízení podnikové výkonnosti.
-
Externí faktory
, které se analyzují vzhledem k dosahované výkonnosti jsou:
- Stav hospodářského prostředí (F030
),
- Situace na IT trhu (F031
),
- Stav legislativy (F034),
-
Interní faktory
výkonnosti firmy, které by měly být předmětem komplexní analýzy, tvoří:
- Faktor velikosti podniku (F000),
- Faktor příslušnosti podniku k odvětví ekonomiky (F006
),
- Podniková kultura (F050
),
- Podniková organizace (F051
),
- Zaměření IT služeb (F055
),
- Struktura uživatelů IS, informatiků a úroveň jejich znalostí (F080
),
- Úroveň a formy sourcingu (F120
),
- Podniková architektura (F150
),
- Aplikační architektura (F152
),
- Technologická architektura (F153
).
- Pravidelné hodnocení vybraných faktorů probíhá často s využitím strategických dashboardů .
3.9. Nastavení celopodnikových kritérií výkonnosti
- Určení rozhodujících kritérií pro posuzování výkonnosti podniku. Obvykle to jsou:
- nejvýznamnější metriky z pohledu vlastníků i managementu,
- určení jejich minimálních a maximálních hodnot (na bázi KPI),
- určení vybraných kvalitativních charakteristik, např. úroveň spokojenosti pracovníků.
3.10. Komunikace, analýza a závěry k dosahované úrovni výkonnosti ve firmě
- Nastavený systém řízení výkonnosti je komunikován v rámci celé firmy a je objasňován pracovníkům na všech úrovních řízení,
- V pravidelných termínech je dosahovaná úroveň výkonnosti projednávána na úrovni vlastníků i managementu,
- Na základě dosažených výsledků jsou případně modifikovány plány, navrhovány organizační, personální, technická opatření.
4. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Podmínky, které ovlivňují úspěšnost realizace úlohy a tedy i výkonnost jsou zejména:
- pochopení a dodržování nastaveného systému řízení výkonnosti na úrovni vlastníků, managementu i jednotlivých pracovníků,
- promítnutí záměrů a plánů podniku až do individuálních úkolů manažerů i pracovníků,
- pravidelné hodnocení a kontrola výsledků zvyšování výkonnosti a jejich komunikace v rámci celého podniku.
|
|
|
|