Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb
Analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
UQ154A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
MBI tým
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.7
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb“ – účel:
  • Účelem analytické úlohy je především dosažení očekávaných efektů , tj. pozitivních změn v metrikách řízení nákupu, např. v nákladech na zajištění nákupu, nákladů na zásoby, v optimálním počtu dodavatelů apod.
  • Úloha má současně řešit otázky definované ve scénářích MBI, a to zejména ve scénářích, kde jsou formulovány společné otázky a problémy spojené s řešením analytických úloh (SQ004 ) a ve scénáři zaměřeném na specifické problémy a otázky v řízení nákupu materiálů, zboží a služeb (SQ151 ).
2. Dimenzionální prostor řízení nákupu:
  • Při řešení analýz nákupů lze vyjít z možných analytických hledisek , resp. dimenzí , které je účelné ve vztahu k jednotlivým ukazatelům řízení nákupu zvažovat a využít. Ty lze vybírat z následujících skupin dimenzí :
    • Základní dimenze (DIG000 ),
    • Podniková organizace (DIGQ01 ),
    • Ekonomické dimenze podniku (DIGQ05 ),
    • Externí partneři podniku (DIGQ10 ),
    • Lidské zdroje podniku a mzdy (DIGQ20 ),
    • Obchodní dimenze podniku (DIGQ30 ),
    • Dimenze skladového hospodářství (DIGQ40 ),
    • Dimenze dopravy (DIGQ50 ),
    • Dimenze výroby (DIGQ53XMN ) v případě podniku s výrobou.
3. Funkcionalita nákupních analýz, analytický prostor
  • Analytický dokument: Analýzy nákupu (DQ171A),
  • Dále uvedené ukazatelé a dimenze představují pouze vybrané základní , k nim jsou na stránkách jednotlivých metrik doplněny i další související.
  • Obdobně se předpokládá, že na základě specifikovaných ukazatelů se podle potřeby podnikového řízení vytvářejí i další kalkulované ukazatele , např. průměrné náklady na jednotku nákupů apod.
3.1. Analýzy ekonomických ukazatelů nákupu dle vybraných dimenzí:
  • Ukazatelé pro analýzy ekonomiky nákupů:
    • Objem nákupů za stanovený čas (IQ3001 ), Náklady na zajištění nákupu materiálu a zboží (IQ3003 ),
    • Běžná (obratová) zásoba (IQ4001 ), Náklady na zásoby, držení zásoby (IQ4003 ),
  • Dimenze pro analýzy ekonomiky nákupů:
3.2. Analýzy ukazatelů nákupu procesního charakteru:
  • Ukazatelé pro analýzy nákupních aktivit:
    • Počet zpracovávaných dokumentů (IQ7005 ) – poptávek, nabídek, smluv atd., Počet obchodních transakcí (IQ1012 ) – nákupního charakteru, Objem transakcí v čase (IQ7006 ),
    • Počet reklamací a objem reklamovaného zboží (IQ3002 ) za dodavateli,
    • Dodací lhůta (IQ3004 ), Signální hodina (IQ3007 ), Optimální velikost dodávky (IQ3008 ),
  • Dimenze pro analýzy nákupních aktivit:
3.3. Analýzy ukazatelů nákupu organizačního charakteru:
3.4. Časové analýzy nákupu („Time Intelligence“):
  • Vývoj nákupů v čase – platí pro všechny uvedené ukazatele, včetně jejich dimenzí a navíc s dimenzí Časová dimenze (DI001 ), tj. obvykle počínaje rokem a konče na úrovni dne a případně, pokud je nutné i s dimenzí Hodiny (DI002 ),
  • Využití indexů nákupních aktivit, zejména bazických, řetězových, sezónních,
  • Postupný nárůst hodnot nákupu od aktuálního data - k začátku roku (YTD (year-to-date), resp. k začátku kvartálu (QTD, quarter-to-date), resp. k začátku měsíce (MTD, month-to-date).
  • Meziroční porovnání nákupů, vývojové trendy – tj. hodnoty ukazatelů jak za aktuální období, resp. rok, tak za odpovídající období v minulých létech.
  • Analýzy klouzavých ukazatelů nákupu – např. klouzavý roční souhrn (moving annual total, MAT) - sleduje souhrnné hodnoty za posledních 12 měsíců.
3.5. Srovnávací analýzy nákupních aktivit:
  • Porovnání plánovaného objemu nákupu se skutečností , případně porovnání jednotlivých variant plánů – dimenze Plán, skutečnost (DI003 ),
  • Srovnávací analýzy hodnot ukazatelů podle dimenzí , např. porovnání jednotlivých dodavatelů podle objemů dodávek, kvalita dodávaných zboží a služeb,
  • Určení pořadí dimenzí (ranking) – např. stanovení pořadí dodavatelů podle objemů dodávek apod.
  • Určení vybraného počtu nejlepších / nejhorších prvků - např. TOP 10 dodavatelů.
4. Zdroje dat:
  • Evidence nákupu (DQ152A),
  • Evidence dodavatelů (DQ154A),
  • Evidence dodavatelských cen (DQ155A),
  • Plány nákupu (DQ161A),
  • Evidence skladů a skladových zásob (DQ201A).
  • Dodací a platební podmínky (DQ106A), Analýzy nákupu (DQ171A).
5. Vztahy řízení nákupů k IT:
  • Aplikace a technologie Business Intelligence (FSG400 ) umožňující v tomto případě zejména analýzy nákupů nad datovými sklady a OLAP databázemi a specifické analytická aplikace (F409 ).
  • Aplikace Self Service Business Intelligence (F455 ). Příkladem nástrojů pro aplikace této třídy je Power Pivot (AQ001A ), nebo Power BI (AQ002A ) a s nimi spojený jazyk DAX (AQ003A ), Tableau (AQ006A ), Qlik Sense (AQ007A),
  • Celopodnikové aplikace - ERP (F300 ) umožňují základní nákupní analýzy a rovněž analýzy na bázi business intelligence, pokud má tyto technologie integrovány ve svém produktu, případně základní analýzy na vlastní relační databází,
  • Využívání analýz pro potřeby efektivního řízení nákupů přímo u dodavatelů nebo partnerů, resp. v odloučených jednotkách nabízejí aplikace mobilního business intelligence (F460).
6. Podmínky úspěšnosti analýz nákupů:
  • Dosažení potřebné dostupnosti a kvality nákupních analýz v místě a čase, tj. u dodavatelů a kooperantů, v dislokovaných jednotkách apod.,
  • Možnosti automatického zasílání varovných nebo jen informativních zpráv manažerům nákupu, případně skladů a pracovníkům nákupních oddělení na základě výsledků uskutečněných nákupních, materiálových a dalších analýz a jejich vyhodnocení oproti definovaným pravidlům, limitům apod.,
  • Uplatnění vysoké komplexnosti a kvality analýz nákupů s vazbou na celopodnikové analýzy, řešení analýz s využitím potřebného množství analytických dimenzí,
  • Dosažení požadované flexibility analýz vzhledem k aktuálním potřebám a podmínkám obchodních manažerů a obchodníků a současně potřebné granularity dat pro realizaci analytických operací, zajištění takové úrovně detailních dat pro analýzy, která je dosažitelná a ekonomicky přiměřená, např. data o jednotlivých nákupech, dostupných materiálech, data snímaná v provozu skladů, výrobních jednotek apod.,
  • Realizace nákupních a materiálových analýz na základě heterogenních a externích datových zdrojů , např. informací z databází internetu, sociálních sítí apod.,
  • Využití strukturovaných i nestrukturovaných dat, např. pro analýzy dodavatelů, trhu, vývoje nabídky apod.