|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení Self Service BI
- Samoobslužné BI aplikace a řešení (self-service BI) představují
jeden z nejvýraznějších trendů
v oblasti business intelligence.
- Jejich
smyslem je
na základě nových technologií poskytnout uživatelům prostředí pro realizaci svých analytických úloh bez nutnosti využívání komplexních a obvykle velmi složitých systémů BI.
- Samoobslužné BI umožňují např. realizovat
multidimenzionální uložení a zpracování dat,
nabízejí efektivní a
jednoduché přístupy k datům
, poskytují prostředky (
jazyk DAX
) pro výpočty a další operace v dimenzionálním prostředí apod. Kromě toho jsou tyto aplikace i
vhodným prostředkem pro pochopení podstaty a způsobu využití větších business intelligence systémů
.
- Self-service BI
se snaží vyřešit rozpor mezi dvěma protichůdnými podnikovými silami
– potřebou
flexibility a svobody
při analýze a zkoumání dat koncovými „spotřebiteli“ BI výstupů, které ovšem bohužel nelze docílit s pomocí „dodavatele“ ve formě podnikového IT oddělení. Proti pak stojí
potřeba IT oddělení mít neustálou kontrolu nad daty
a vytvářením a distribucí informací uvnitř firmy.
- SSBI rozšiřuje klasické tradiční BI prostředí o
možnosti provádění vlastních analýz
nad zpřístupněnými daty a jejich reporting bez nutnosti potřeby zásahu IT oddělení. Dává ne-IT pracovníkům
více možností, větší flexibilitu a větší samostatnost
, kdy je možné získat odpověď na danou otázku ve výrazně kratší době. Přístup SSBI tedy obchází
problém s neustále se měnícími a novými požadavky
a potřebami uživatelů, kdy každý může získat potřebnou informaci, kdykoliv si zamane. Podnikové IT se tak staví do zcela nové role.
2. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
- Podstatně se zkracuje
doba potřebná na implementaci
analytických aplikací,
- Analýza dat s
amotnými business uživateli
a tedy i rychlejší dodání požadovaných výstupů/informací. Je možné využít i jiná data než z podnikového datového skladu.
- Self-service BI aplikace nabízejí obdobnou
flexibilitu a výkonnost
, jako je tomu většinou u aplikací založených na OLAP databázích,
- Základní
příprava aplikací,
včetně transformací zdrojových dat je výrazně zjednodušená, takže je dostupná i ne IT pracovníkům, samozřejmě po nezbytném zaškolení,
- Součástí technologií jsou i
programovací prostředky
efektivně využitelné při práci s dimenzionálně uloženými daty, jako např. jazyk DAX (Data Analysis Expressions) pro Microsoft PowerPivot,
-
Finanční, zdrojová i provozní náročnost
self-service BI je oproti standardním projektům a provozovaným aplikacím výrazně nižší,
- Self-service poskytuje i velmi dobrou podporu pro tvorbu
analyticky i vizuálně náročnějších aplikací
, jako např. dashboardů, klikovacích map apod.
-
Výhody pro uživatele:
Uživatelé dostávají do rukou data a přístup k nim, která si mohou kdykoliv dle svých aktuálních potřeb zanalyzovat a vyhodnotit za pomoci poskytnutých nástrojů. Nemusí tak dlouho čekat na výstupy, které jim dodá pomalé IT na základě jejich požadavku.
-
Výhody pro IT:
Namísto toho, aby IT oddělení bylo zahlceno stále novými a měnícími se požadavky na reporty a analýzy, předává „moc“ práce s daty do rukou samotných uživatelů. Zároveň se může soustředit na řízení a aktivity, které přinášejí společnosti větší hodnotu.
-
Výhody pro organizaci:
Změna vede k celkové větší spokojenosti uživatelů s IT oddělením v organizaci, které se v jejich očích přetváří z pomalého lenochoda, který představuje úzké hrdlo v rychlosti dodávání BI výstupů, do role flexibilního pomocníka, který lépe dokáže uspokojovat uživatelské business požadavky.
3. Otázky, roblémy a omezení spojené s faktorem
- Self-service BI řešení se mohou realizovat
pouze pro úlohy určité kategorie
, tedy relativně jednodušší a izolovanější úlohy, obvykle nikoli úlohy celopodnikového charakteru,
- Self-service BI má
omezené možnosti čištění a konsolidace dat
, které u standardních BI aplikací představují jednu z pracovně nejnáročnějších, ale i finálně nejefektivnějších jejich částí,
- Problémem je dosažení
integrace dat
v rámci podniku, které nabízejí celopodnikové datové sklady,
- S předchozí poznámkou souvisejí i podstatně omezené
možnosti celopodnikového reportingu
, např. centrálního reportingu v rámci nadnárodních společností apod.,
- I když je příprava analytických aplikací na bázi self-service BI uživatelsky výrazně dostupnější, přesto je nutné, aby pro kvalitnější aplikace
uživatelé ovládali alespoň základní principy analytických metod
, tj. především dimenzionálního a datového modelování.
- Je zde zvýšené riziko
špatných rozhodnutí
na základě
„špatných dat“
od business uživatelů.
- Mění se
pozice IT
, z producenta výstupů do pozice tzv. „supervizora“. Je na něj tedy kladena tíha řízení a kontroly celého prostředí a produkovaných výstupů.
- Pouhou instalací SS BI nástrojů se požadované přínosy nezískají. Je potřeba,
aby uživatelé pochopili přínos
a možnosti daných nástrojů a začali je využívat.
|
|
|
|