Faktor
: Analytická aplikace
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
MBI tým, Šindelář, R. (KIT, VŠE)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení analytických aplikací
- Analytické aplikace jsou
typem klientských aplikací BI
, pro které platí, že:
- jsou navrhovány pro
poskytování „manažerských“ informací
, umožňují sledovat firemní procesy, plnění cílů organizace apod.,
- poskytují nástroje pro on-line analýzy zahrnující
analýzy trendů, drill up, drill down, slice and dice a identifikaci výjimek
apod.,
- jsou jednoduše ovladatelné a zajišťují vysokou vypovídací hodnotu výstupů prostřednictvím
grafického uživatelského prostředí,
-
S analytickými aplikacemi úzce souvisí i reporting analytických informací. Jedním z příkladů je finanční reporting využívající specializovaný jazyk XBRL, Extensible Business Reporting Language. Je definovaný jako XML standard pro analýzy, výměny a reporting finančních a ostatních ekonomických informací firmy.
-
Analytické aplikace využívají nástrojů schopných vyhledávat všechny související záznamy s daným objektem, resp. záznamem, např. všechny produkty, služby, regiony a další k určitému zákazníkovi.
-
Otázky a problémy
spojené s nasazením analytických aplikací jsou formulovány
ve scénáři
(S457).
2. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
- Podporují řízení a plánování obvykle
na strategické a taktické úrovni
, stále častěji i na operativní úrovni řízení,
- Zpřístupňují funkce
manažerského účetnictví
, výkaznictví a controllingu,
- Podporují
marketingovou strategii
firmy, /Poskytují
ekonomické analýzy, sledování a hodnocení profitability, včetně využití metody Activity Based Costing, ABC
umožňující jasnou alokaci nákladů a jejich analýzy na velmi detailní úrovni,
- Umožňuje
ohodnocení podnikatelských záměrů
,
- Pracují
s daty delšího časového horizontu
,
- Umožňují připravovat
inovativní akce,
-
Zajišťují úlohy řízení a optimalizaci cen v systémech B2B provozovaných firmou a zahrnují:+
-
analýzy a vyhodnocení cenových trendů v daném prostředí, +
-
optimalizaci cen a modelování cen odpovídající vývoji požadavků a situaci na trhu, +
-
realizaci cenové politiky, včetně zpracování a distribuce ceníků ,
-
Některé aplikace podporují využití přirozeného jazyka,
-
Analytické aplikace nabízejí funkcionalitu založenou na podnikových pravidlech (business rules). Jednotlivé analytické funkce se realizují podle podmínek zadaných v analytické databázi.
3. Problémy a omezení spojené s faktorem
-
Přínosy
z analytických aplikací
se těžko prokazují
,
- Systém v praxi často nedosahuje dostatečnou míru
zabezpečení
citlivých dat,
- Z pohledu data managementu je nutné, aby podnik, který tyto aplikace využívá, splňoval vysokou míru
optimalizace interních procesů
,
- Pro některé manažery může představovat
nadmíru informací
,
- Plnohodnotným vstupem mohou být v
ýhradně konsolidovaná data
charakteristická vysokou úrovní agregace,
- Jsou obvykle
závislé
na využití ostatních BI komponent,
- Představují často
vysoké náklady
spojené s implementací.
4. Reference:
- Slánský, D.: Data and Analytics for the 21st Century: Architecture and Governance, Professional Publishing, 2018. ISBN 978-80-88260-16-5.
|
|
|
|