Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Personální plánování
Personální plánování
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
UQ255A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Klouček,O. (MIBCON)
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.9
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. Poznámka
  • Detailnější charakteristika úlohy je v přiloženém PD F dokumentu (zobrazení / stažení - ikonky v záhlaví stránky).
2. “Personální plánování“ – účel:
  • Účelem plánovací úlohy v personálním řízení je především:
    • zajištění a udržení potřebných kapacit lidských zdrojů organizace v požadované kvalitě dovedností a vzdělání,
    • příprava protiopatření pro případy nedostatku nebo přebytku zaměstnanců,
    • snížení závislosti na vnějších zdrojích zaměstnanců – snaha o rozvoj současných zaměstnanců pro potřeby organizace (vzdělávání, motivace atp.),
    • změny pracovního prostředí a pravidel pro zvýšení motivace zaměstnanců,
  • Úloha má současně řešit otázky a problémy spojené s řešením plánovacích úloh (SQ005 ) a specifické otázky ve scénáři (SQ251 ).
3. Dimenzionální prostor personálního plánování:
  • Základní dimenze (DIG000 ),
  • Lidské zdroje podniku a mzdy (DIGQ20 ),
  • Podniková organizace (DIGQ01 ),
  • Ekonomické dimenze podniku (DIGQ05 ).
4. Funkcionalita personálního plánování

4.1. Plánování personálního rozvoje
  • Ukazatelé pro personální plánování:
    • Počty pracovníků (IQ5001 ), Pracovní fond v člověkodnech (IQ5002 ), Náklady na nábor (IQ5004 ),
  • Dimenze pro personální plánování:
4.2. Plánování kvalifikačního rozvoje:
  • Ukazatelé pro plánování kvalifikačního rozvoje:
    • Počty pracovníků (IQ5001 ), Objem kursů a programů (IQ5031 ), Náklady na kursy a kvalifikační programy (IQ5032 ),
  • Dimenze pro plánování kvalifikačního rozvoje:
    • Zaměstnanci (DIQ201 ),Kvalifikační struktura (DIQ202 ), Věková struktura (DIQ203 ), Vzdělávání zaměstnanců (DIQ204 ).
5. Zdroje dat:
  • Podniková strategie (DQ001A ),
  • Požadavky na plány a rozpočty (DQ081A),
  • Podniková personální evidence (DQ250A ),
  • Evidence pracovních míst (DQ251A),
  • Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A ),
  • Procesní dokumentace podniku (DQ003A ),
  • Katalog podnikových cílů (DQ004A ),
  • Personální analýzy (DQ291A), Evidence školení a kursů (DQ252A), Evidence personálních a školicích agentur (DQ253A), Personální plány, původní (DQ261A).
6. IT pro personální plánování:
  • Plánovací aplikace na bázi business intelligence , např. TM1 (AQ014B ), Targetty (AQ009A ), SAP Business Planning and Consolidation (AQ012B ) a další,
  • Celopodnikové aplikace - ERP (F300 ),
  • Specializované aplikace.
7. Podmínky úspěšnosti personálního plánování:
  • Dosažení:
    • potřebné dostupnosti kvalitních plánovacích operací personálního rozvoje v místě a čase,
    • vysoké komplexnosti a kvality plánování personálního rozvoje s provázaností na finanční plány,
    • dostupnosti adekvátních a kvalitních datových zdrojů pro přípravu personálních plánů, např. výsledků analýz personálního vývoje apod.,
    • přípravy personálních plánů ve variantách s jejich adekvátním vyhodnocením a následným stanovením jejich priorit z hlediska cílů, potřeb a možností podniku,
    • efektivní využití principů plánovacích aplikací na bázi business intelligence (F453 ) a podle potřeb a možností i využití principů prediktivní analytiky (F454 ),
  • Mezi další předpoklady kvalitního personálního plánování patří:
    • Plánovat v souladu se strategií organizace a respektovat tak její výstupy,
    • Časová synchronizace plánování HR a dalších činn ostí organizace (vzájemné ovlivňování),
    • Plánování HR je z principu procesem s přímým dopadem na celou organizaci.
8. Poznámky, reference: