Úloha
: Nastavení systému řízení podnikové výkonnosti
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Nastavení systému řízení podnikové výkonnosti“ – cíl, účel
-
Definovat řízení výkonnosti
ve všech podstatných fázích od nastavení, plánování, přes realizaci až po hodnocení výkonnosti a závěry,
-
Nastavit systém řízení výkonnosti
podniku, a to ve všech oblastech řízení podniku ve všech významných objektech řízení a dle dalších
podstatných charakteristik
, tedy vždy s určením těch, které jsou pro výkonnost podniku
nejvýznamnější
,
- Návrh systému řízení podnikové výkonnosti má respektovat a kombinovat
tři základní pohledy
:
- analytický, např. (Chandler, 2007, Van Decker, J, Chandler, N., 2011),
- manažerský, ekonomický (Fibírová, J. a další, 2015),
- organizační (Bacal, R., 2012),
- Vymezit
klíčová kritéria
pro hodnocení dosahované výkonnosti, zejména
KPI
(Key Performance Indicators) a
KGI
(Key Goal Indicators) pro měření výkonnosti a úspěšnosti podniku na trhu,
- Řešit specifické problémy a otázky definované v následujících scénářích:
- Řeší se nastavení systému řízení výkonnosti podniku (SQ012
),
- IT funguje rutinně, nepřispívá ke zvyšování výkonnosti podniku (S032
).
2. Vstupy a výstupy úlohy
- Podniková strategie a dílčí strategické dokumenty (DQ001A
),
- KPI / KGI podniku a ve vztahu k cílům, procesům (DQ008A),
- Finanční výkazy podniku (DQ051A
),
- Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A
),
- Procesní dokumentace podniku (DQ003A
),
- Katalog podnikových cílů (DQ004A
),
- Informační strategie (D001A
),
- Systém řízení výkonnosti podniku – pravidla, obsah, výsledky.
3. “Nastavení systému řízení podnikové výkonnosti“ - klíčové aktivity:
3.1. Nastavení systému řízení výkonnosti podniku
- Nastavení řízení výkonnosti podniku – může být založeno na několika
metodách a zdrojích
, ze kterých bude řešení úlohy vycházet, zejména:
- Řízení podnikové výkonnosti,
Corporate Performance Management, CPM
(M001
) – vymezení rozhodujících metod, podnikových procesů, metrik a analytických a plánovacích aplikací,
-
Manažerské účetnictví
(M033
) – sledující zejména finanční výkonnost ve vztahu k výkonům především hlavní činnosti podniku,
-
Balanced Scorecard, BSC
(M002
) - sleduje jak finanční výkonnost, tak i zákaznickou loajalitu a orientaci podniku na zákazníka, procesní výkonnost a výkonnost a kvalifikaci zaměstnanců,
- Pro řízení a hodnocení výkonnosti podniku je podstatné nadefinovat
několik hlavních charakteristik
, které se mohou podle velikosti podniku a odvětvové orientace lišit, a to:
-
objekty řízení
výkonnosti a jejich vazby – viz CPM (M001
),
- nejvýznamnější
oblasti řízení
podniku z pohledu vlivu na jeho výkonnost,
- nejvýznamnější
kritéria
hodnocení výkonnosti podniku,
- podstatné
faktory
ovlivňující výkonnost podniku,
-
role
, které jsou v podniku zodpovědné za nastavení, plánování a dosahování požadované úrovně podnikové výkonnosti,
- Obsah dalších paragrafů je založen na
výběru z objektů
a součástí z celého modelu MBI a proto jsou u nich uváděny i příslušné
odkazy
na jejich detailnější informace.
3.2. Vymezení objektů řízení výkonnosti a jejich vazeb
- Určení základních objektů řízení výkonnosti vychází z metody „
Corporate Performance Management, CPM“
(M001
) společnosti
Gartner
. Zahrnuje již zmíněné 4 objekty – procesy, metriky, metody, aplikace – viz dále. Tyto a další objekty řízení výkonnosti jsou pak konkretizovány podle vybraných oblastí řízení v úloze „
Řízení podnikové výkonnosti
“ (UQ004A
),
-
Procesy
– v pojetí MBI se jedná o
úlohy
, kde podle charakteru úlohy je proces častou, nikoli povinnou její součástí. Typ úloh, který má obvykle největší vliv na podnikovou výkonnost jsou zejména úlohy transakční, analytické a plánovací. Jejich celkový přehled je na stránce „
Podnikové řízení a analytika
“ (DO00
), v paragrafu 7.
-
Metriky
– představují v MBI kombinace ukazatelů a jim odpovídajících dimenzí. Pro řízení výkonnosti, je nutné vybrat pouze ty, které mají skutečně charakter KPI, tedy z jejich plánovaných i skutečných hodnot lze odvozovat podnikový výkon. Jsou to jak KPI finanční, tak obchodní, personální nebo IT. Jejich celkový přehled je na stránce „
Metriky - úvod a souhrnný přehled
“ (IG0
), pro řízení výkonnosti se užívá pouze několik vybraných.
-
Metody
- představují všechny zejména manažerské metody a metodiky uplatňované pro řízení podnikové výkonnosti. Přehled všech dostupných metod a metodik v MBI je na stránce "
Metody – úvod a souhrnný přehled
" (MG0
)
-
Aplikace
– v tomto případě jde prakticky výlučně o aplikace analytické, plánovací, případně prognostické. Jejich celkový přehled je na stránce „
Aplikace a nástroje pro řízení podniku
“ (AGQ00
).
- Vedle uvedených objektů tvořících jádro systému řízení výkonnosti je účelné definovat a nastavit
další objekty
, které jsou předmětem následujících paragrafů.
3.3. Určení oblastí řízení určující výkonnost
- V MBI je zařazena charakteristika naprosté většiny oblastí podnikového řízení. Ne všechny však mají stejný vliv na výkonnost podniku. V dalším přehledu jsou vybrány pouze ty
oblasti řízení, jejichž kvalita má na výkonnost firmy obvykle největší dopad
:
- Finanční řízení podniku (TGQ050
),
- Marketing (TGQ350
),
- Řízení prodeje zboží a služeb (TGQ100
),
- Řízení lidských zdrojů (TGQ250
),
- Řízení majetku (TGQ300
), zejména řízení investic,
- Řízení IT podniku (DO001
),
- V případě
výrobních podniků
ovlivňují navíc výkonnost i následující oblasti řízení:
- Plánování a koordinace výrobních zakázek (TGQ500XMN
),
- Operativní řízení výroby (TGQ520XMN
),
- V případě
maloobchodních podniků (retail)
ovlivňuje navíc výkonnost i oblast - Retail: Prodej (TGQ580XRE
).
3.4. Definování hlavních kritérií hodnocení výkonnosti
- Kritéria hodnocení výkonnosti podniku jsou takové
charakteristiky, které ho nejvíce odlišují od konkurence
, případně jsou nejvýraznější v časovém vývoji.
- Kritéria pro hodnocení výkonnosti se podnik od podniku výrazně liší. Obecně lze jako
hlavní kritéria
přijmout již zmíněné klíčové finanční, obchodní, personální a IT metriky (KPI).
3.5. Analýza faktorů ovlivňujících podnikovou výkonnost
- Rovněž faktory ovlivňující výkonnost se budou výrazně odlišovat podle konkrétních podnikových prostředí. Z pohledu výkonnosti je účelné rozlišovat
faktory externí
, které je nutné průběžně vyhodnocovat z hlediska aktuálního stavu i očekávaného vývoje, a
faktory interní
, které je nezbytné ovlivňovat kvalitou a zaměřením řízení firmy. Analýza faktorů se periodicky realizuje v průběhu řízení výkonnosti (UQ004A
).
3.6. Určení rolí v řízení podnikové výkonnosti
- Rozhodující rolí ve vztahu k výkonnosti podniku je
Vlastník
(RQ000
), který se na ni dívá jako na zhodnocení vlastního kapitálu.
- Druhou skupinou rolí jsou
manažeři firmy
, které z tohoto pohledu sledující celou skupinu metrik finančního i naturálního charakteru, a to za celý podnik i za vybrané oblasti řízení:
- Generální manažer, CEO (RQ001
),
- Finanční manažer, CFO (RQ002
),
- Controller (RQ054),
- Manažer marketingu, CMO (RQ003
),
- Manažer obchodu (RQ004
),
- Personální manažer, HRM (RQ005
),
- Manažer výroby (RQ006
),
- Informační manažer, CIO (R101
),
- Třetí skupinou rolí jsou
pracovníci podniku
, které záměry v oblasti výkonnosti podniku naplňují a realizují.
4. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Prvotní
nastavení
systému řízení výkonnosti podniku je pro jeho další využití
zásadní
a k hlavním podmínkám úspěšnosti patří:
- vlastníci i manažeři firmy musí od počátku dobře
pochopit principy
výkonnosti a jejího řízení, případně angažovat externí specialisty na tuto oblast,
-
na nastavených pravidlech
pro řízení výkonnosti musí dojít mezi vlastníky a managementem a mezi jednotlivými manažery
ke shodě
,
- nastavená a dohodnutá kritéria výkonnosti by měla být
komunikována napříč celou firmou
, se všemi zainteresovanými pracovníky a měla by být i základem motivačních faktorů,
-
kritéria
pro hodnocení výkonnosti by měla zahrnovat jak kvantitativní, tak kvalitativní a musí být
nastavena reálně
vzhledem k prostředí a uvedeným externím faktorům – nereálná kritéria vedou k demotivaci pracovníků,
- nastavená pravidla musí vytvořit
stabilní základ
pro řízení, ale současně musí být
flexibilní
vzhledem k vývoji prostředí, resp. by měla zohledňovat analýzy externích a do jisté míry i interních faktorů (viz výše).
|
|
|
|