Dokument
: Informační strategie - struktura a obsah dokumentu
|
|
|
|
Kód dokumentu
Standardní kód dokumentu v MBI
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Popis, obsahové vymezení
Obsahová struktura, resp. náplň dokumentu.
1. Manažerské shrnutí
- účel informační strategie - v návaznosti na podnikovou strategii definovat cíle rozvoje podnikové informatiky na období 2-3 let a IT projekty, které povedou k naplnění těchto cílů,
- vymezení subjektu, pro který se strategie zpracovává, a jeho významného okolí,
- komu je určena,
- řešitelský tým,
- doba zpracování.
1.1. Rekapitulace hlavních cílů a požadavků na podnikovou informatiku
- cíle vyplývající z podnikové strategie v oblasti podpory byznysu,
- cíle v rozvoji informatiky vzhledem k potřebám byznysu a vývojovým trendům na IT trhu,
- přehled hlavních požadavků uživatelů formulovaných před a v průběhu řešení informační strategie.
1.2. Přehled hlavních doporučení pro management podniku
- doporučení v koncepci rozvoje informatiky a v rozvoji vztahu IT byznys,
- doporučení v oblasti rozvoje aplikací,
- doporučení v rozvoji infrastruktury,
- doporučení v oblasti rozvoje řízení informatiky a ve vztahu k řízení firmy,
- doporučení v oblasti rozvoje personálních zdrojů, zejména kvalifikace.
2. Struktura informační strategie
- analýza stávajícího stavu podnikové informatiky a jejího okolí, která odpovídá na otázky „Kde jsme?“ a „Jaké jsou silné/slabé stránky a příležitosti/hrozby současného stavu podnikové informatiky?“
- definice cílového stavu podnikové informatiky, která odpovídá na otázku „Kam chceme dojít za 2-3 roky?“
- specifikace IT projektů, které převedou podnikovou informatiku se stávajícího stavu do cílového a které odpovídají na otázku „Jak se tam dostaneme?“.
3. Strategické cíle rozvoje informatiky
- vymezení klíčový cílů rozvoje informatiky ve vztahu k potřebám byznysu.
3.1. Vyhodnocení dokumentů podnikové strategie
- specifikace cílů vyplývajících z podnikové strategie mající dopad do informatiky,
- strategické cíle definované podle oblastí, resp. hlavních procesů podnikového řízení.
3.2. Vyhodnocení kritických faktorů dosažení podnikových cílů
- kritické faktory a omezení v oblasti organizační, ekonomické, personální a technologické.
3.3. Řešení vztahů IT – byznys
- konsolidace cílů a požadavků CIO a vedení firmy na informatiku,
- strategie digitálního byznysu,
- byznys model využívající digitální byznys a jeho IT podpor,
- byznys model v digitálním byznysu a role IT,
- vazby IT strategie a strategie byznysu,
- požadavky podniku a IT na pracovní sílu,
- rozvoj IT a byznysu ve vazbě na sociální sítě.
4. Analýza stavu a okolí podnikové informatiky
- analýza jednotlivých oblastí informatiky vzhledem k cílům a potřebám podniku.
4.1. nalýza nabídky a rozvojových trendů na IT trhu
- analýza zejména nabídky služeb, včetně sourcingu, cloud computingu apod.,
- analýza nabídky aplikací,
- analýza nabídky v oblasti infrastruktury,
- závěry – jaké služby a produkty z aktuální nabídky zahrnout do návrhu rozvoje podnikové informatiky.
4.2. Analýza stavu vlastní podnikové informatiky
- hlavní problémy v podnikové kultuře, podnikových procesech a organizaci,
- hlavní problémy v oblasti poskytovaných IT služeb, hlavní problémové IT služby,
- hlavní problémy v aplikacích,
- hlavní problémy v infrastruktuře,
- hlavní problémy v řízení informatiky,
- závěry – co zachovat, co nahradit, co upravit, resp. změnit.
4.3. Analýza informatiky obchodních partnerů
- hlavní problémy v komunikaci a kooperaci s obchodními partnery a dalšími subjekty okolí (finanční instituce, veřejná správa apod.),
- očekávané požadavky obchodních partnerů a subjektů okolí na rozvoj komunikace a kooperace,
- závěry – co zahrnout do návrhů na rozvoj podnikové informatiky.
4.4. Analýza konkurence
- hlavní konkurenční výhody z pohledu poskytovaných IT služeb,
- specifikace ohrožení konkurenceschopnosti podniku,
- závěry – co zahrnout do návrhů na rozvoj podnikové informatiky.
5. Kompletace závěrů z analýzy
- závěry z analýzy,
- přehled požadavků a problémů s určením priorit řešení.
6. Formulace vize a cílů podnikové informatiky
- formulace vize rozvoje podnikové informatiky, jak má být dále orientována, jaké má sledovat hlavní priority,
- definování hlavních cílů a požadavků se specifikací priorit.
7. Návrh architektur.
7.1. Návrh podnikové architektury
- základní koncepce uspořádání podnikových aktivit, jejich vztahů, oblastí řízení,
- základní schéma a dílčí dokumentace.
7.2. Návrh architektury služeb
- kategorizace, uspořádání a hlavní vazby IT služeb,
- specifikace strategických IT služeb,
- základní schéma a dílčí dokumentace.
7.3. Návrh aplikační architektury
- specifikace aktuálních a plánovaných aplikací, jejich charakteristik a vzájemných vazeb,
- specifikace strategických aplikací,
- základní schéma a dílčí dokumentace.
7.4. Návrh technologické architektury
- specifikace aktuálních a plánovaných technologických komponent, jejich charakteristik a vzájemných vazeb v infrastruktuře,
- základní schéma a dílčí dokumentace.
7.5. Návrh datové architektury
- specifikace aktuálních a plánovaných datových zdrojů, jejich charakteristik a vzájemných vazeb,
- základní schéma a dílčí dokumentace.
8. Strategie sourcingu
8.1. Koncepce outsourcingu
- definování pravidel a kritérií pro výběr outsourcovaných služeb a jejich poskytovatelů,
- určení IT služeb, které mají být zajišťovány outsourcingem.
8.2. Cloud computing
- vyhodnocení možností cloud computingu vzhledem k možnostem a potřebám podniku,
- definování pravidel a kritérií pro výběr služeb realizovaných na bázi cloud computingu a jejich poskytovatelů,
- určení IT služeb, které mají být zajišťovány cloud computingem.
9. Rozvoj řízení podnikové informatiky
9.1. Koncepce řízení podnikové informatiky
- řešení vztahů mezi řízením podniku a řízením informatiky,
- definování cílů rozvoje řízení informatiky,
- řešení výkonnosti podnikové informatiky (IT PM, IT Performance Management):
- uplatněné metody,
- základní procesní model,
- systém metrik,
- systém analytických, plánovacích a prognostických aplikací,
- rozvoj kvalifikace a technologické podpory v řízení informatiky.
9.2. IT Governance
- specifikace řídících orgánů a komisí pro informatiku,
- role v informatice a jejich kompetence.
10. Strategický plán projektů
10.1. Projekty informatiky
- hlavní projekty v rozvoji aplikací a infrastruktury,
- specifikace klíčových charakteristik plánovaných projektů,
- určení očekávaných efektů u jednotlivých projektů,
- specifikace strategických projektů a jejich dopady na konkurenceschopnost podniku.
10.2. Projekty ve vztahu k informatice
- projekty rozvoje procesního řízení, projekty rozvoje kvalifikace apod.,
- určení jejich hlavních charakteristik.
11. Organizační a ekonomické vyhodnocení informační strategie
11.1. Harmonogram realizace strategie
- jednotlivé etapy realizace strategie a jejich obsah,
- zodpovědnosti a kompetence v zajištění jednotlivých strategických aktivit, projektů,
- způsob a periodicita hodnocení plnění strategie.
11.2. Náklady na realizaci strategie
- odhad nákladů na realizaci strategie podle nákladových druhů a zodpovědnosti,
- návrh způsobu financování strategických aktivit.
11.3. Očekávané efekty informační strategie
- přehled očekávaných ekonomických i mimoekonomických efektů,
- způsob sledování, měření a vyhodnocování efektů.
12. Oddíl E: Přílohy k základnímu textu informační strategie
14. Obsah balíčku ke stažení
- Text: doporučená struktura dokumentu
15. Příloha
- Charakteristika dokumentu je v přiloženém PDF dokumentu (zobrazení / stažení - ikonky v záhlaví stránky).
|
|
|
|