|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Metoda
: Segmentace zákazníků
|
|
|
|
Kód metody
Standarní kód metody v MBI
:
|
|
|
Popis, obsahové vymezení
Obsahové vymezení metody - rekapitulace základních principů ve vztahu k řízení informatiky
 1. Segmentace zákazníků - celková charakteristika
1.1. Principy segmentace zákazníků
- Segmentace zákazníků spočívá v jejich
rozdělení do skupin, které vykazují podobné chování, potřeby, očekávání a zájmy
.
-
Cílem
segmentace je s minimálními náklady obsloužit všechny zákazníky přiměřeně k vnitřní hodnotě každého zákazníka.
-
Vnitřní hodnota zákazníka
spočívá v potenciálu přínosu tržeb a marže průměrného klienta/smlouvy/odběrného místa/atd. v příslušném segmentu/subsegmentu.
- Zaměření na jednotlivé segmenty umožňuje
zaměření na příslušný cílový tržní segment
(ať už u stávajících nebo potenciálních zákazníků).
- Segmentace klientů s sebou nese
administrativní, marketingové a IT náklady
, které musí být v relaci s přírůstkem tržeb a zisku.
1.2. Parametry segmentace
- Pro
posuzování efektivity segmentace
jsou klíčové následující parametry:
-
Velikost
– zda mají segmenty dostatečnou velikost, aby byly ospravedlněny marketingové náklady vynakládané na specifickou službu segmentu,
-
Srozumitelnost
– cílený segment musí být srozumitelný z pohledu demografie, postojů zákazníka, chování s cílem smysluplně vytvořit odpovídající marketingovou strategii,
-
Diferenciace
– zda jsou cílové segmenty rozlišitelné od jiných segmentů,
-
Dosažitelnost
– zda cílový segment je přímo dosažitelný marketingovou komunikací,
-
Kompatibilita
– zda jsou cílové segmenty (chování, sklony zákazníků) v souladu s nabídkou produktů a služeb,
-
Zájem na různých benefitech
– zda segmenty skutečně oceňují různé benefity, které přinášejí produkty a služby, aby mělo vůbec smysl zákazníky segmentovat,
-
Ziskovost
– zda finanční výsledek segmentace převýší náklady na rozpad marketingové komunikace pro jednotlivé segmenty a náklady na přizpůsobení produktů a služeb k zasažení vytvořených segmentů.
1.3. Podmínky a předpoklady kvalitní segmentace
- Podmínkou pro efektivní segmentaci a cílení zákazníků v marketingových kampaních je
znalost zákazníka, jeho chování, preferencí
a souvisejících trendů.
- Nejedná se pouze o shromažďování statických atributů o zákazníkovi, nýbrž zcela
novou přidanou hodnotu
, kterou
tvoří odvozené atributy popisující primárně chování zákazníka. Tyto informace tvoří tzv.
Analytický profil zákazníka
.
 2. Poznámky, reference:
- Hawlová, K.: Analytická podpora marketingových procesů v architektuře podnikového IS, pracovní dokument, VŠE, 2015
|
|
|
|