Úloha
: Realizace nákupních transakcí
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
2. Vstupy a výstupy úlohy:
- Dodací a platební podmínky (DQ106A),
- Evidence požadavků na nákup (DQ153A),
- Nákupní objednávka (DQ151B
),
- Nákupní faktura (DQ151C
),
- Evidence nákupu (DQ152A),
- Evidence dodavatelů (DQ154A),
- Evidence dodavatelských cen (DQ155A),
- Evidence materiálů (DQ156A),
- Evidence zboží a služeb (DQ107A),
- Evidence reklamací na dodavatele (DQ157A),
- Plány nákupu (DQ161A),
- Obchodní dokumenty – Nákup (DQ151A
), tj. zejména poptávky, objednávky, smlouvy, dodací listy, faktury, upomínky, dokumenty o přejímce zboží o vadách apod. - na 1 obchodní případ může být vázáno několik stejných dokladů,
- Dodací list přijatý (DQ162A),
- Přehled nákupních objednávek (DQ166B
),
- Zaúčtované nákupní faktury (DQ151D
).
3. Funkce, klíčové aktivity:
-
Vyhodnocení požadavků na materiál / zboží
- stav požadavku se vyhodnocuje z hlediska zajištěnosti materiálu (zpětná vazba): objednáno, zablokováno, nezajištěno - stav požadavku se vyhodnocuje z hlediska zajištěnosti materiálu (zpětná vazba): objednáno, zablokováno, nezajištěno,
-
Kumulace požadavků na nákup
- sdružování požadavků na nákup podle druhů materiálů, event. dodavatelů,
-
Zpracování poptávky na nové dodavatele
- na materiál, zboží a služby, obvykle pouze pro nové dodavatele,
-
Zpracování objednávky
- ve vazbě na analýzu kumulovaných požadavků na materiál (včetně blokovaných materiálů a minimálních zásob, volná zásoba = aktuální - blokované množství), potvrzování požadavků na materiál, včetně specifikace pokrytí požadavků objednávkou a porovnání skutečných termínů dodávek s dohodnutými termíny dodávek na objednávce,
- Příjem a porovnání nabídek – na základě následujících kritérií:
- reference na dodavatele,
- zaručená cena na příjmu zboží,
- spolehlivost dodávek zboží,
- flexibilita dodávek, možnosti úprav a změn,
- kvalita dodávaného zboží, kontinuita v zajištění kvality,
- zajištění záručního a pozáručního servisu,
- dodací (DIQ311
) a platební podmínky (DIQ312
),
-
Zpracování smlouvy,
-
Přejímka a kontrola dodávky:
- evidence dodacího listu a přiřazení čísla objednávky, kterou dodávka plní, což je základem pro další párování příjemek s fakturou,
- vyhodnocení objednávky a jejích položek, číslo DL, termín dodání materiálu, velikost dodávky, cena dodavatele za materiál, sklad,
- obvykle je třeba zajistit řízení přejímek materiálu - integrované s ostatními logistickými úlohami,
-
Zpracování platebního kalendáře
- určení v jaký splátkách a termínech se dodávka dodavateli hradí a za jakých podmínek,
-
Pořízení protokolu o vadě,
-
Zpracování reklamací a upomínek,
-
Příjem a likvidace faktur
- včetně porovnání splatností faktur s dohodnutými splatnostmi podle platebního kalendáře.
4. Podmínky úspěšnosti úlohy
-
Dosažení:
- vysoké
dostupnosti
nákupních transakcí v místě i čase, tj. v místě dodavatelů atd.,
- požadovaného
počtu a objemu nákupních transakcí
podle potřeb podniku a jeho zakázek,
- vysoké
obsahové, formální, organizační i technologické úrovně
nákupních operací,
-
nízké pracnosti a nákladů
a současně vyšší rychlosti nákupních operací optimalizací zpracování dokumentů nákupu,
- potřebné
průkaznosti
, úrovně kontroly a bezpečnosti nákupních operací, tj. jejich protokolování a dokumentace,
- efektivní
integrace
nákupních transakcí se skladovým řízením s výrobou apod.
-
Z pohledu IT
aplikací je předpokladem efektivní realizace transakcí
uplatnění
zejména těchto
aplikací
:
- celopodnikové aplikace -
ERP
(F300
), zajišťují komplexní zpracování celého obchodního případu Nákup,
- v souvislosti s uplatněním elektronického zásobování,
eProcurement
(F351
) se předpokládá zkvalitnění rozhodovacích procesů na základě efektivního řízení RFI (Request for Information), RFP (Request for Proposal), RFQ (Request for Quote),
- mobilní aplikace (F550) umožňující efektivně realizovat nákupní operace přímo u dodavatele, v lokalitách mimo vlastní podnik.
|
|
|
|