Faktor
: Mobilní aplikace
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
Franek, O. (etnetera), Antony, M. (KSI, FIT, ČVUT)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení mobilních aplikací
- Mobile Computing je způsob
využívání malých, přenosných a bezdrátových počítačových a komunikačních zařízení
, jako jsou:
- Chytré telefony (smartphone) - zařízení s vysokým a úzkým displejem, nejčastěji s poměrem stran 16:9, s úhlopříčkou 4 až 6 palců. Převládá u nich použití v pozici na výšku,
- Tablety - zařízení s úhlopříčkou displeje od 9 do 10 palců. Použití na výšku nebo na šířku je obvykle závislé na poměru stran – tablety s poměrem stran 4:3 jsou používány v obou polohách, ty s poměrem 16:9 spíše na šířku. Oproti chytrým telefonům mají tablety částečně odlišný kontext použití,
- Mini-tablety - zařízení s úhlopříčkou displeje od 7 do 8 palců. Poměr stran a orientace displeje se neliší od větších tabletů.
- Tato zařízení jsou pomocí bezdrátové technologie
připojena k internetu či podnikové síti
. To umožňuje uživatelům mobilních zařízení
okamžitý přístup
k podnikovému obsahu a aplikacím daného podniku
nezávisle na lokaci
.
2. Efekty a přínosy mobilních aplikací pro kvalitu řízení podniku a IT
- Díky rozvoji mobilního hardware a software se mobilní zařízení svým výkonem a využitelností stále více přibližují desktopovým zařízením, což způsobuje, že
stále více stolních počítačů je nahrazováno mobilními zařízeními
,
-
Přístup k podnikovému obsahu
a aplikacím v reálném čase a v místě působení,
- Celkové
zefektivnění obchodních procesů
- urychlení sběru, přenosu a tím pádem i zpracování dat přináší výhody v oblastech jako je snížení provozních nákladů, nižší stav zásob, větší spokojenost zákazníků, atd.,
- Snadné,
intuitivní ovládání
mobilních zařízení - poměrně jednoduché ovládání pomocí jednoduchého uživatelského rozhraní. Většinu mobilních zařízení lze ovládat dotykovým displejem. Některá mobilní zařízení dokonce nabízejí možnost ovládání hlasem či gesty,
- Možnost využívat
funkčnosti typické pro mobilní zařízení
– např. fotoaparát, kamera, GPS, akcelometr, gyroskop, rádio, atd.
- Je možné konzumovat
mnoho cloudových služeb
pomocí internetového prohlížeče v mobilním zařízení. V tomto případě jsou data ukládána a zpracovávána v cloudu a mobilní zařízení slouží k přístupu k těmto aplikacím. Aplikace tohoto typu tak mohou být velice robustní, jelikož nejsou závislé na výkonu mobilních zařízení. Mezi největší přínosy tohoto přístupu patří - nezávislost na platformě a typu mobilního zařízení, uživatele nelimituje výkon jejich mobilního zařízení, bezpečnost - data nejsou fyzicky ukládána do mobilních zařízení,
- V případě Social Computingu má Mobile Computing vliv především na
počet uživatelů a na způsob a četnost jejich interakce
- možnost přístupu k sociálním sítím odkudkoliv a kdykoliv. Uživatelé jsou tak schopni okamžitě reagovat na aktuální dění jak v reálném světě, tak na sociálních sítích,
-
Efektivnější komunikace a součinnost
- snadnější přístup k e-mailům, kalendářům, aplikacím přenášejících zvuk, video, atd.,
-
Bezpečnost
- mobilní zařízení mohou být využívána pouze jako terminály - data jsou uložena v bezpečných datových centrech,
-
Úspora financí
- drahá počítačová zařízení mohou být nahrazena menšími, přenosnými méně drahými zařízeními.
3. Otázky, problémy a omezení spojené s mobilními aplikacemi
-
Potřeba více verzí aplikace
pro různé platformy a typy zařízení,
- Uživatele
limituje výkon
mobilního zařízení,
-
Bezpečnost
- data jsou ukládána na mobilní zařízení,
-
Síťová závislost
– závislost na internetu jako na infrastruktuře,
-
Bezpečnost:
- Omezená schopnost kontroly zneužití dat,
- Omezená možnost správy koncových zařízení,
- Zvýšená bezpečnostní rizika spojená s krádeží/ztrátou zařízení,
- Bezpečnostní rizika spojená s ukládáním podnikových a zároveň osobních dat (BYOD),
- Nízká
úroveň vyspělosti nástrojů pro vývoj
, nasazení, řízení a zabezpečení mobilních zařízení,
- Nízká
úroveň vyspělosti procesů
zabývajících se vývojem, řízením, zabezpečením mobilních zařízení,
- Nízká
úroveň best-practices
v oblasti MC,
-
Složitost přechodu na MC
– zavedení změn ve více oblastech,
-
Řízení bezpečnosti a rizik
- nová rizika, nová bezpečnostní opatření,
- Správa koncových zařízení – mnoho různých typů zařízení vlastněných různými stranami,
- Zavedení Mobile Device Managementu,
- Mobile Application Usage and Development - rozdílné hardwarové a softwarové dispozice mobilních a klasických počítačových a komunikačních zařízení - vzniká potřeba volby vhodné mobilní aplikační architektury.
4. Poznámky, reference:
- Franek, O. (etnetera): Proces tvorby zadání a správy požadavků pro vývoj mobilní aplikace, VŠE, Praha. 2018,
- BUDIU, Raluca, 2013. Mobile: Native Apps, Web Apps, and Hybrid Apps. Nielsen Norman Group [online] [vid. 2017-12-03]. Dostupné z: https://www.nngroup.com/articles/mobile-native-apps/,
- GANAPATHY, Suresh, 2016. Android Developers Blog: Introducing Android Instant Apps. Android Developers Blog [online] [vid. 2017-12-03]. Dostupné z: https://android-developers.googleblog.com/2016/05/android-instant-apps-evolving-apps.html
- KRYWOSA, Jessica, 2017. Safari, iOS, and Progressive Web Apps: What You Should Know. DockYard [online] [vid. 2017-12-03]. Dostupné z: https://dockyard.com/blog/2017/07/13/safari-ios-and-progressive-web-apps
- XAMARIN, 2017. Mobile Application Development to Build Apps in C# - Xamarin [online] [vid. 2017-12-03]. Dostupné z: https://www.xamarin.com/platform .
|
|
|
|