Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Skupina úloh : Strategické řízení podniku
Strategické řízení podniku
Kód skupiny úloh

Standardní kód skupiny úloh v MBI.

:
TGQ000
Popis, obsahové vymezení

Obsahové vymezení skupiny úloh, zejména její cíl, účel a obsahová náplň.

1. „Strategické řízení podniku“ - přehled úloh
  • Dále uvedené úlohy přestavují společný základ , který musí být doplněn a konkretizován o úlohy odpovídající specifickým potřebám podniku a jeho velikosti. Spadají sem zejména tyto úlohy:
    • Strategické analýzy - (UQ001A ) – monitorování a analýzy změn prostředí na trhu, analýzy konkurence a vliv na podnik apod.,
    • Formulace podnikové strategie - (UQ002A ) - specifikace podnikových cílů a formulaci rozvojových záměrů podniku,
    • Implementace strategie, řízení podnikové výkonnosti, KPI, KGI - (UQ003A ) - vymezení systému KPI (Key Performance Indicators) a KGI (Key Goal Indicators) , i definování jejich cílových hodnot,
    • Strategická kontrola – vyhodnocení dosažených výsledků ve vztahu k formulované podnikové strategii.
2. Scénáře - otázky, problémy
  • "Řeší se strategické řízení podniku" (SQ011 ),
  • "Je třeba řešit propojení strategie byznysu a IT" (S031 ),
  • "Konkurence získává díky informatice konkurenční výhodu" (S033 ),
  • "Je třeba hledat cesty, jak pomocí IT zlepšit pozici podniku na trhu" (S035 ),
  • "Definování a uplatňování byznys procesů v praxi je problematické a nekvalitní" (S039 ).
3. Účel a zaměření skupiny úloh
  • Strategické řízení podniku lze chápat jako základ a vstup pro formulaci všech podnikových plánů a projektů.
  • Do strategického řízení, které je primárně ú lohou nejvyššího vedení podniku , patří definování poslání podniku (mission) , tj. smysl existence podniku ve vztahu k vlastníkům a dalším zainteresovaným skupinám lidí, dále zpracování vize podniku, specifikace hlavních a dílčích cílů podniku a formulace vlastní strategie podniku.
  • Součástí podnikové strategie jsou jednotlivé strategie pro dílčí oblasti řízení nebo působení podniku, tj. marketingová strategie, výrobní strategie, strategie nákupu, personální strategie atd., včetně řešení jejich vzájemné provázanosti.
  • Je účelné, pokud se strategické řízení podniku zahrnuje, nebo alespoň úzce souvisí se strategickým řízením IT (DO000 ).
4. Faktory ovlivňující průběh úloh
  • Strategické řízení a jeho kvalita a obsah je ovlivněna zejména faktory vyjadřujícími úroveň managementu (FSG050 ) a dle konkrétních podmínek i některými ze socioekonomických a organizačních faktorů (FSG030 ),
  • Významným typem aplikací pro strategické řízení je competitive intelligence (F481 ).
5. „Strategické řízení“ – vazby na ostatní oblasti řízení podniku:
  • Finanční řízení podniku (TGQ050 ):
    • strategické analýzy – využití výsledků úloh finančních analýz (UQ054A ),
    • formulace strategie a určení KPI – podklady pro tvorbu finančních plánů (UQ056A ),
  • Řízení prodeje zboží a služeb, včetně řízení kategorií zboží, přípravy ceníků zboží atd. (TGQ100 ):
    • strategické analýzy – analýzy prodejních aktivit, zákazníků, úspěšnosti prodeje jako dílčí podklad pro strategické analýzy prodeje (UQ104A ),
    • formulace strategie a určení KPI – podklad pro přípravu plánů prodeje dle teritorií, zákazníků, komodit (UQ105A ),
  • Řízení nákupu – zboží, materiálů, služeb (TGQ150 ):
    • strategické analýzy – analýzy nákupů zboží, materiálů služeb a jejich efektivnosti a spolehlivosti jako dílčí podklad pro strategické analýzy nákupu (UQ154A ),
    • formulace strategie a určení KPI – podklad pro přípravu nákupních plánů podle dodavatelů, druhů zboží, materiálů a služeb a dalších hledisek (UQ155A ),
  • Řízení lidských zdrojů - (TGQ250 ):
    • strategické analýzy – analýzy disponibilních personálních kapacit a jejich struktury jako podklad pro personální strategické analýzy (UQ254A ),
    • formulace strategie a určení KPI – jako podklad pro plány personálního rozvoje a rozvoje kvalifikace (UQ255A ),
  • Řízení majetku – pozemků, budov, výrobních kapacit atd. (TGQ300 ):
    • strategické analýzy – analýzy majetku a zejména výrobních a dalších kapacit podniku pro základní obchodní aktivity jako vstup do strategických analýz (UQ304A ),
    • formulace strategie a určení KPI – jako podklad pro plánování rozvoje majetku podniku a jeho výrobních a dalších kapacit a určení priorit hlavních investičních akcí (UQ305A ),
  • Marketing – marketingové analýzy, plánování a řízení marketingových kampaní (TGQ350 ):
    • strategické analýzy – marketingové analýzy a vyhodnocování úspěšnosti marketingu a hlavních akcí, úspěšnosti podniku v daných segmentech trhu, analýzy konkurence jako dílčí vstup do strategických analýz řízení marketingu (UQ354A ),
    • formulace strategie a určení KPI – jako podklad pro formulování marketingových plánů (UQ355A ) a hlavních marketingových kampaní (UQ356A ),
  • Řízení IT – především jde o vazby na „Strategické řízení IT“ (DO000 ) a skupinu úloh „IT jako součást byznysu“ (TG001 ):
    • strategické analýzy – mohou využít jako podklad výsledky analytické části řízení IT (TG003 ),
    • formulace strategie a určení KPI – je vstupem do celé oblasti strategického řízení IT (TG003 ),
    • specifický význam má pro kvalitu strategického řízení úloha „Řízení spolupráce IT s byznysem na strategii byznysu“ (U003A ) a úlohy „Revize IT strategie dle požadavků byznysu“ (U004A ).
6. Metriky a dimenze pro „Strategické řízení podniku“
  • Pro strategické řízení podniku se využívají zejména:
    • základní finanční metriky (ISGQ00 ),
    • metriky pro finanční analýzy a plánování (ISGQ02 ),
    • další klíčové metriky pro jednotlivé oblasti řízení , zejména řízení prodeje (ISGQ10 ), marketingu (ISGQ20 ), personalistiky (ISGQ50 ) a majetku (ISGQ56 ).
  • Metriky strategického řízení IT jsou rovněž součástí strategických úloh IT na úrovni celého podniku, zejména metriky kvality celé podnikové informatiky (ISG050 ) a metriky sourcingu (ISG060 ).
7. Dimenze
  • Strategické analýzy a formulace strategie se zakládají, kromě základních analytických dimenzí (DIG000 ), zejména na ekonomických dimenzích podniku (DIGQ05 ), dimenzích personálních (DIGQ20 ), na dimenzích obchodních (DIGQ30 ) a dimenzích majetkových (DIGQ45 ).
8. Role ve strategickém řízení podniku
  • Strategické řízení podniku a formulaci podnikové strategie zajišťují prakticky všichni řídící pracovníci podniku (RGQ00 ), zejména:
    • hlavní zodpovědnost má Generální ředitel, CEO (RQ001 ) ve vazbě na záměry a zájmy Vlastníků podniku (RQ000 ),
    • Finanční manažer, CFO, Chief Financial Officer (RQ002 ),
    • Manažer marketingu, CMO, Chief Marketing Officer (RQ003 ),
    • Manažer obchodu (RQ004 ),
    • Personální manažer, HRM, HR Manager (RQ005 ),
    • Manažer výroby (RQ006 ).
  • Na formulaci podnikové strategie se podílí informační manažer , CIO (R101 ), případně některý z dalších IT manažerů.
9. Dokumenty na vstupu a výstupu úloh
  • V úlohách skupiny Strategického řízení podniku se na vstupu využívají především podnikové analytické a dílčí strategické dokumenty , a to:
    • Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A ),
    • Procesní dokumentace podniku (DQ003A ),
    • SWOT analýza podniku (D012A ),
    • Analýza organizace (D024A ),
    • další analytické dokumenty.
  • Na výstupu je Podniková strategie a dílčí strategické dokumenty (DQ001A ) a aktualizovaný Katalog podnikových cílů (DQ004A ).
10. Metody pro „Strategického řízení podniku“
  • Ke strategickému řízení podniku se váží zejména metody :
    • Corporate Performance Management, CPM (M001 ),
    • Balanced ScoreCard, BSC (M002 ),
    • Benchmarking (M005 ), případně další,
  • Detailní přehled dalších metod je k dispozici na portále/ .
Poznámky

Dílčí poznámky ke skupině úloh.