|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Faktor
: Competitive Intelligence, CI
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení Competitive Intelligence (CI)
- Competitive Intelligence (CI) je
systematická a etická disciplína
zabývající se sběrem, zpracováním a ochranou informací
s cílem získat konkurenční výhodu
a zlepšit tak celkové postavení podniku na trhu. K tomu využívá jednak
primárních informačních
zdrojů
– lidí, tak
sekundárních artefaktů
– dokumentů, audiovizuálních záznamů, tiskových zpráv, dat ze sociálních sítí, atp.
- CI pracuje výhradně
s legálními informačními
zdroji
, nejedná se o průmyslovou špionáž. Disciplína má primární
vazbu na strategické řízení
podniku a podnikové IT, ale
podporuje analytickou, plánovací a rozhodovací činnost organizace na všech úrovních
a ve všech oblastech podnikového řízení, tj. prodeje, nákupu, marketingu, finančního řízení, controllingu, majetku, řízení lidských zdrojů, výroby a dalších.
2. Efekty faktoru
-
Tradiční forma „aktivního CI“
se primárně zaměřuje na
externí informační zdroje a tržní okolí
podniku (odběratelé, dodavatelé, partneři, konkurence, legislativní rámec, profesní a zájmové komunity, zpravodajské portály, sociální sítě,…) s tím, že racionálně umožňuje:+
- zmapovat tržní prostředí a aktivity konkurence,
- zhodnotit pozici podniku vůči konkurentům,
- odhalit případné vnější hrozby,
- identifikovat možné příležitosti pro další růst a rozvoj.
-
Doménou tzv.
„pasivního CI“ (counter-CI) je pak ochrana vlastních interních zdrojů před CI aktivitami konkurence a dále snaha zmapovat a vytěžit tyto interní zdroje. Nabízí tyto možnosti:
+
- omezit efekt CI aktivit konkurence,
- upevnit / zlepšit stávající pozici podniku na trhu,
- identifikovat klíčové nositele znalosti z řad zaměstnanců,
- odhalit a využít možný skrytý potenciál uvnitř vlastního podniku.
- Mezi další významné efekty CI patří:
- Podpora
strategického plánování
a řízení podniku díky aktuálním informacím o stavu trhu a aktivitách konkurence.
-
Zkrácení reakční doby
v případě nenadálé události či hrozby díky její včasné identifikaci.
-
Proaktivní vyhledávání příležitostí
pro inovace a růst a tím i zlepšování pozice podniku na trhu.
3. Otázky a problémy
-
Efekty CI jsou obtížně měřitelné
a mají spíše měkký / podpůrný charakter.
- Aktivity CI
nelze plně automatizovat
, je nutné je neustále přizpůsobovat okolnostem a aktuálním podmínkám.
-
Úspěšnost CI
řešení silně závisí na použitých informačních zdrojích – dostupnost kvalitních a spolehlivých informačních zdrojů je zcela klíčová pro efektivní CI.
- CI přináší
největší efekt v dlouhodobém horizontu
a vyžaduje trvalou investici zdrojů (lidských i finančních).
- Pro úspěšnost CI je podstatné zvolit
vhodný přístup k celému řešení a navrhnout správně architekturu
s ohledem na další části podniku a dostupné informační zdroje – a to jak koncepčně, tak i z hlediska samotné použité technologie.
|
|
|
|