Faktor
: Řízení podnikové výkonnosti
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení Řízení podnikové výkonnosti
-
Řízení podnikové výkonnosti,
Corporate Performance Management, CPM je kombinace managementu, metodik a metrik podporovaná aplikacemi, nástroji a infrastrukturou, která umožňuje uživatelům definovat, monitorovat a optimalizovat výsledky a výstupy tak, aby bylo dosaženo cílů osobních či cílů organizační jednotky v souladu se strategickými cíli podniku,
- K hlavní funkcionalitě úloh a nástrojů CPM patří komplexní podnikové analýzy na všech úrovních řízení, plánování, rozpočtování a prognózování na bázi klíčových firemních metrik,
- Z analýzy dostupných zdrojů lze pracovně vymezit
tři hlavní pojetí řízení výkonnosti
:
-
analytické
pojetí řízení výkonnosti – zaměřené na vymezení a provázanost podstatných komponent řízení podniku,
-
ekonomické
pojetí řízení výkonnosti – obvykle chápané jako součást manažerského účetnictví,
-
manažerské
pojetí řízení výkonnosti – definující zejména manažerské postupy pro nastavení a hodnocení výkonnosti dílčích útvarů a pracovníků podniku.
- Koncept "Řízení podnikové výkonnosti" se realizuje v různých oblastech podnikového řízení, kde má i svá specifická označení:
- Řízení výkonnosti marketingu, Marketing Performance Managment, MPM (F434
),
- Řízení výkonnosti prodeje, Sales Performance Management, SPM (F435
),
- Integrované podnikové plánování, Integrated Business Planning, IBP nabízející zejména efektivní propojení plánování a modelování ekonomických aktivit na strategické a operativní úrovni, především v oblastech finančního řízení, řízení dodavatelských řetězců, řízení prodeje a marketingu,
- Řízení dodavatelských řetězců zahrnující vyhodnocování dodavatelů, analýzy informací o spektru produktů a služeb poskytovaných dodavateli, poskytování informací dodavatelům o kvalitě poskytovaných dodávek a služeb,
- Řízení produktové výkonnosti, Product Performance Management, PPM zahrnující analýzy a dopady dodávaných, vyvíjených i plánovaných produktů z pohledu jejich přijetí trhem a ekonomických aspektů jejich úspěšnosti. S touto oblasti souvisí i Optimalizace produktového portfolia, Product Portfolio Optimization, PPO orientovaná na řízení rozvoje produktů v kontextu celé výroby, resp. celého komplexu obchodních a ekonomických aktivit firmy,
- Řízení výkonnosti kontaktních center, Contact Center Performance Management představuje zejména systém metrika jejich hodnocení ve vztahu k výkonu a kvalitě služeb poskytovaných operátory na kontaktním centru firmy,
- Faktor "Řízení podnikové výkonnosti" se nejsilněji promítá do úloh:
- "Nastavení systému řízení podnikové výkonnosti" (UQ003A
),
- "Řízení podnikové výkonnosti" (UQ004A
).
2. Efekty a přínosy Řízení podnikové výkonnosti
- Řízení podnikové výkonnosti v analytickém pojetí směřuje k určení a vymezení hlavních podnikových procesů, resp. úloh, metrik, metod a aplikací, tj. komponent, které významně ovlivňují úspěšnost podniku,
- Definování vazeb mezi uvedenými komponentami podporuje systematický charakter řízení,
- Vymezení postupů a zodpovědností pracovníků za plnění cílů ve výkonnosti podniku (manažerské pojetí) zvyšuje úspěšnosti jejich dosažení,
- Ekonomické pojetí vede k výběru nejdůležitějších ekonomických, převážně finančních ukazatelů a soustřeďuje na ně hlavní pozornost,
- Hlavním efektem je provázanost všech tří uvedených pojetí a vytvoření předpokladů pro kvalitní a systematické řízení podnikové výkonnosti,
- Uplatňuje se princip uzavřené smyčky (closed-looped CPM), tj. výsledky monitorování a analýz výkonnosti se okamžitě promítají do adekvátních opatření v byznysu řízení firmy a případně i do redefinování byznys cílů.
- Princip uzavřené smyčky posiluje i vazby a komunikaci v řízení na strategické, taktické i operativní úrovni. To znamená i stejné pochopení strategických cílů firmy u pracovníků na všech úrovních řízení a jejich podporování.
3. Problémy a omezení spojené s Řízením podnikové výkonnosti
- Analytické pojetí výkonnosti se orientuje na uvedené 4 komponenty (procesy, metriky, metody a aplikace). Je otázkou, zda neprovázat do tohoto řešení některé další, zejména role, nebo data.
- Předpokladem pro kvalitní realizaci řízení podnikové výkonnosti je pochopení a zájem managementu, ten není často splněn.
- Pro reálné uplatnění celého konceptu je nezbytná kvalifikační příprava pracovníků a pro ni se často obtížně hledá časový prostor,
- Princip uzavřené smyčky v CPM vyžaduje nasazení analytický aplikací provozovaných v reálném čase, včetně funkcionality varování (allerts),
- Předpokladem uplatnění uzavřené smyčky je i vytvoření systému KPI s jasně vymezenými vazbami zejména mezi finanční a provozními, zejména obchodními oblastmi řízení.
|
|
|
|