Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Skupina úloh : Řízení kvality IT služeb
Řízení kvality IT služeb
Kód skupiny úloh

Standardní kód skupiny úloh v MBI.

:
TG105
Popis, obsahové vymezení

Obsahové vymezení skupiny úloh, zejména její cíl, účel a obsahová náplň.

1. Poznámky:
  • Celková, detailnější charakteristika oblasti řízení a všech jejích úloh je v přiloženém PDF dokumentu (viz ikonky v záhlaví stránky),
  • Další obrázky představují vazby hlavních komponent řízení k jednotlivým úlohám. Druhá závorka v přehledu úloh představuje zkratku používanou pro úlohy v záhlaví obrázků.
  • U každé komponenty je pak uveden přehled skupin nebo podskupin dané komponenty s možností dalšího výběru.
2. Účel a zaměření úloh
  • Skupina úloh Řízení kvality poskytovaných IT služeb je zaměřena na plánování a hodnocení kvalitativních charakteristik poskytovaných IT služeb, jako jsou jejich dostupnost, doba odezvy, bezpečnost, spolehlivost, flexibilita, výkon atd. Cílem řízení kvality služeb je dosažení ve smlouvách SLA odsouhlasených vlastností IT služeb v rámci úlohy (U105A ), a to za přijatelných nákladů.
3. Přehled úloh
  • Do „Řízení kvality IT služeb“ spadají tyto úlohy (druhá závorka obsahuje zkratku používanou pro úlohy v záhlaví maticích vztahů zobrazených dále):
    • Řízení dostupnosti IT služeb v místě a čase a kontinuity IT služeb - (U151A ) - jejich plynulé poskytování bez ohledu na možné provozní problémy – ( Dostup ),
    • Zajištění provozního výkonu - (U152A ) - včetně špičkových zatížení, a škálování IT služeb, tj. přizpůsobení kapacit podle potřeb podniku – ( Výkon ),
    • Zajištění flexibility IT služeb - (U153A ) - tj. pružnosti, rychlého přizpůsobení funkcionality, případně provozních charakteristik potřebám uživatelů - ( Flexib ),
    • Komplexní hodnocení poskytovaných IT služeb - (U154A ) - zejména funkcionality a podle všech výše uvedených charakteristik, tj. dostupnosti atd. – ( SLA ).
4. Scénáře - otázky, problémy
  • „Scénáře v řízení IT služeb“ (SG100 ),
  • „Scénáře ve strategickém řízení IT“ (SG000 ),
  • „Scénáře v řízení zdrojů IT“ (SG200 ),
  • „Scénáře v řízení rozvoje IT“ (SG400 ),
  • Přehled všech scénářů MBI je na stránce „ Scénáře – úvod a souhrnný přehled “ (SG0 ).
5. Role
  • „Řídící pracovníci v IT“ (RG100 ),
  • „Analytici, systémoví analytici“ (RG300 ),
  • „Vývojáři“ (RG400 ),
  • „Pracovníci podniku mimo IT“ (RGQ30 ),
  • Přehled všech rolí je na stránce „Role – úvod a souhrnný přehled“ (RG0 ).
6. Vstupní a výstupní dokumenty úloh
  • „Dokumenty evidence IT služeb a SLA(DSG100 ),
  • „Dokumenty plánování IT služeb“ (DSG120 ),
  • „Dokumenty návrhů architektur“ (DSG050 ),
  • „Dokumenty řízení datových zdrojů“ (DSG200 ),
  • „Dokumenty řízení technologických zdrojů“ (DSG230 ),
  • „Dokumenty řízení IT projektů“ (DSG400 ),
  • „Dokumenty řešení aplikačních projektů“ (DSG420 ),
  • „Dokumenty nestandardních stavů a service-desku“ (DSG720 ),
  • Celkový přehled dokumentů je na stránce „Dokumenty – úvod a souhrnný přehled“ (DG0 ).
7. Metriky úloh
  • „Metriky řízení kvality IT služeb“ (ISG140 ),
  • „Metriky kvality podnikové informatiky“ (ISG050 ),
  • „Základní „Metriky IT služeb“ (ISG100 ),
  • „Metriky plánování IT služeb“ (ISG120 ),
  • „Metriky datových zdrojů a jejich kvality“ (ISG200 ),
  • „Metriky technologických zdrojů ve vztahu k IT“ (ISG240 ),
  • „Metriky řízení IT projektů“ (ISG500 ),
  • „Metriky řízení změn IT projektů“ (ISG530 ),
  • „Metriky řízení incidentů, problémů a požadavků na IT“ (ISG630 ),
  • Celkový přehled metrik je na stránce „Metriky - úvod a souhrnný přehled“ (IG0 ).
8. Podstatné faktory řešení
  • Podnik - základní charakteristiky“ (FSG000 ),
  • Řízení, organizace“ (FSG050 ),
  • Cloud computing a jeho služby“ (FSG100 ),
  • Sourcing(FSG120 ),
  • Příprava IT služeb“ (FSG130 ),
  • Architektury“ (FSG150 ),
  • Celkový přehled faktorů je na stránce „Faktory – úvod a souhrnný přehled“ (FG0 ).
9. Pracovní metody a metodiky
  • Metodiky řízení informatiky“ (MG100 ),
  • Standardy a normy v informatice“ (MG200 ),
  • Metodiky řízení projektů“ (MG400 ),
  • Metodiky řešení projektů“ (MG500 ),
  • Přehled metod v MBI je na stránce „Metody – úvod a souhrnný přehled“ (MG0 ),
  • Souhrnný přehled dalších metod je např. na portále na adrese/
10. "Řízení kvality IT služeb" v kontextu řízení IT
  • Vstupy pro úlohy skupiny poskytují zejména úlohy Návrhu a realizace IT služeb (TG101 ) a provozní úlohy, tj. Řízení a správa IT zdrojů (TG701 ) a Řízení incidentů, problémů a požadavků (TG730 ).
  • V prostředí externě poskytovaných IT služeb jsou podstatné vazby na úlohu Řízení vztahů s dodavateli IT (U132A ) a úlohy Řízení efektů cloud computingu (U053A ) a Řízení rizik cloud computingu (U054A).
Poznámky

Dílčí poznámky ke skupině úloh.