Úloha
: Řízení vztahů s dodavateli IT
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
Přibáň M. (FIT, ČVUT), Antony M. (FIT, ČVUT), Krejčí P. (FIT, ČVUT)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Řízení vztahů s dodavateli IT“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je
vyhodnotit nabídku dodavatelů a jejich kvalitu
, spolehlivost, cenovou úroveň a připravit podklady pro další jejich využití.
2. Obsah úlohy
-
Řízení dodavatelů (vendor management)
se zaměřuje na hodnocení externích dodavatelů IT
z nejrůznějších hledisek
:
- kvalita poskytovaných služeb a produktů,
- spolehlivost dodavatele v dodržování termínů a smluvené úrovně služeb,
- odborná úroveň pracovníků,
- finanční náročnost vzhledem k rozsahu a úrovni služeb.
- Hodnocení se provádí
průběžně,
např. v rámci fází projektů, i periodicky v definovaných termínech. Pro stanovení periodicity kontrol se využívá
členění IT služeb a jejich poskytovatelů
do skupin.
- Na základě provedených analýz se
navrhují a prosazují změny smluv s externími partnery
, případně se hledají substituční dodavatelé za dodavatele nevyhovujících nebo cenově neúnosných služeb.
-
Standard požaduje (ISO/IEC 20000-1, 7.2)
, aby pro každého dodavatele byla
určena osoba odpovědná za řízení vztahu
s dodavatelem, včetně smlouvy a řízení výkonnosti dodavatele.
-
Na smlouvy standard klade 12 obsahových požadavků
, mezi něž patřı́ například závislosti mezi službami, procesy a stranami, principy zpoplatněnı́, řešenı́ výjimek nebo řešenı́ očekávaného či předčasného ukončenı́ smlouvy a přechodu služeb na jinou stranu. Stanoven má být i
postup pro řízení sporů
.
3. Vstupy úlohy:
- Evidence dodavatelů (DQ154A),
- Evidence dodavatelských cen (DQ155A),
- Výkazy nákupu (DQ166A),
- Katalog požadavků na IT (D042A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Koncepce sourcingu (D062A
),
- Smlouva(y) o poskytovaných službách, SLA (D103A
),
- Operation Level Agreement, OLA (D104A
),
- Report o průběhu plnění SLA (D114A
),
- Hodnocení kvality SLA (D118A
),
- Evidence incidentů a problémů a jejich řešení (D721A
),
- Dokumentace provozu service-desku (D723A
),
- Rozpočet IT (D325A
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Průběžná a komplexní evidence údajů o externích dodavatelích a dodávaných službách,
- Schopnost vedení IT a vedení jednotlivých oddělení specifikovat důležitost jednotlivých služeb a dodavatelů dle členění, které předkládá úloha.
6. Doporučené praktiky
- Úloha by měla zahrnovat řízení všech dodavatelů a příslušných smluv k podpoře poskytování IT služeb podporujících byznys.
- Úloha má zohledit, jak hodnotná je pro podnik daná služba, respektive její dodavatel.
- Čím větší je byznys hodnota IT služby, tím více pozornosti by měl podnik dodavateli služby věnovat.
- Každá služba má mít definovanou osobu, která je zodpovědná za řízení vztahu s jejím dodavatelem.
7. “Řízení vztahů s dodavateli IT“ - klíčové aktivity
- Aktualizace evidence základních údajů o externích dodavatelích IT - ve většině případů se uvádí, že je vhodné využívat databázi označovanou jako SCD (Supplier & Contract Database):
-
Forma není důležitá
, klíčová je existence a aktuálnost těchto údajů. Forma se volí
na základě velikosti podniku
a s tím spojené komplexitě údajů.
- Základem je, aby evidence poskytovala údaje o dodavatelích, tedy kdo nám co dodává a koho kontaktujeme v případě problémů.
- Evidence by kromě základních údajů, měla obsahovat také
kategorizaci dodavatelů
.
- Periodická hodnocení dodavatelů - evidence dodavatelů obsahuje i
přiřazení dodavatelů do jedné z následujících čtyř kategorií IT služeb
:
-
Strategické služby
- komplexní měření a kontrola kvality dodavatele a dostupnosti dodávaných služeb. Lze zvážit využití externí společnosti, která se zabývá měřením plnění vyplývajícího z kontraktu, četnost kontroly je na uvážení konkrétní společnosti,
-
Infrastrukturní služby
- relativně častá kontrola především kvality a dostupnosti (cca 1x měsíčně),
-
Podpůrné a analytické služby
- relativně častá kontrola především kvality a dostupnosti (cca 1x měsíčně),
-
Komoditní služby
- občasná kontrola především z pohledu nákladů - sledování trhu a konkurenčních dodavatelů služeb.
- Hodnocení dodavatele, resp. dodavatelů ve specifických termínech - hodnocení dodavatelů při ukončení projektu,
v rámci jednotlivých milníků
projektu apod.
Kategorizace projektu
dle předchozí metody (strategický význam a dopad na fungování) může pomoci určit potřebnou míru důslednosti kontrol.
- Řešení výsledků hodnocení dodavatelů - interpretace výsledků hodnocení je závislá na kategorii služby:
- Předem je třeba
stanovit kritické hodnoty a reakce na jejich překročení
. Pokud se při vyhodnocení zjistí, že např. naměřená dostupnost je ještě akceptovatelná, využije se smluvních pokut.
- V případě, že dostupnost již akceptovatelná není, podnik
zváží výpověď smlouvy a přechod k jinému dodavateli
.
-
Výsledkem
hodnocení tedy
může být úprava SLA, úprava nebo vypovězení obchodních smluv
nebo určení sankcí nebo bonusů.
-
Analýza nabídky na IT trhu vzhledem k výsledkům hodnocení dodavatelů -
hodnocení nákladů
na podobnou službu od jiného dodavatele:
-
Určení nákladů na přechod
k jinému dodavateli. V takovém případě je však nutné neuvažovat pouze měsíční cenu takové služby, nýbrž i náklady spojené s přechodem.
- Typicky se jedná o
náklady na uzavření kontraktu, náklady na přenos dat od původního dodavatele, náklady na integrační změny nebo školení
uživatelů.
- Hledání a určení náhradních dodavatelů při závažných problémech, hledání dodavatelů pro nové perspektivní projekty.
|
|
|
|