|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Dokument
: Katalog IT služeb
|
|
|
|
Kód dokumentu
Standardní kód dokumentu v MBI
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Popis, obsahové vymezení
Obsahová struktura, resp. náplň dokumentu.
1. Katalog IT služeb - účel dokumentu
-
Účelem
je vytvořit
souhrnný přehled pro byznys i IT o aktuálně poskytovaných IT službách
a jejich podstatných charakteristikách.
2. Obsah dokumentu
- Evidence IT služeb je obsahem katalogu informatických služeb. Katalog obsahuje
pro každou službu řadu atributů, které jsou základem pro následné přípravy SLA,
např. obsahové vymezení služby, objemové charakteristiky atd.
- Organizace může mít
více různých katalogů služeb -
některé z nich mohou být zaměřeny navenek organizace (na zákazníky, kteří služby nakupují a platí za ně tržní ceny) a dovnitř organizace (na interní útvary, které služby konzumují v rámci zajištění fungování organizace).
- Katalog služeb sestavený
pro interní účely umožňuje:
- Interním
oddělením volit služby
, které jsou důležité pro zajištění jejich aktivit, činností a procesů,
-
IT oddělení plánovat
kapacity na zajištění služeb. Toto je možné díky
sledování poptávky po určitých službách
a sledování jejího vývoje v čase.
-
Vedení organizace volit vhodné poskytovatele služeb
. Díky katalogu služeb je možné porovnávat různé služby navzájem a hodnotit je tak
z pohledu ceny a kvality
. To umožňuje vybrat optimální poskytovatele služeb.
-
Služby je možné seskupovat do balíčků
v souvislosti se strategickým rozhodnutím vedení organizace. Jednotlivé služby nebo balíčky je možné
cenově zvýhodňovat či naopak znevýhodňovat
bez ohledu na jejich skutečnou cenu a stimulovat tak poptávku po nich.
- Balíčky služeb zároveň slouží jako
způsob, který nutí uživatele objednávat / konzumovat určité služby společně
bez ohledu na jejich preference.
3. Struktura dokumentu:
- Id. IT služby - jednoznačná identifikace IT služby,
- Název IT služby,
- Kategorie IT služby – např. informační, aplikační, infrastrukturní, podpůrná, implementační, služby systémové integrace,
- Obsahové vymezení IT služby - funkcionalitou, provozními charakteristikami,
- Význam IT služby - strategické, významné, podpůrné,
- Objemové charakteristiky – např. počet uživatelů, objem zpracovávaných dat, počet transakcí apod.,
- Kvalitativní charakteristiky - dostupnost, doba odezvy, zabezpečení apod.,
- Zákazník IT služby - interních, případně externích,
- Cena IT služby - resp. způsob jejího výpočtu na základě objednaných objemových a kvalitativních charakteristik,
- Poskytovatel – externí / interní,
- Stav IT služby - plánovaná, provozuschopná, v rutinním provozu, deaktivovaná,
- Vlastník IT služby - role v podniku, s plnou zodpovědností za poskytování služby,
- Vývojová verze IT služby - číslo, resp. identifikace příslušné vývojové verze služby,
- Problémy IT služby - hlavní provozní problémy, problémy v užití služby a problémy spojené s jejím dalším rozvojem.
4. Vznik dokumentu
- V úloze: Vytvoření a rozvoj katalogu IT služeb (U101A
).
|
|
|
|