Úloha
: Analýzy dosahovaných efektů IT služeb
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
Kabuďová, Z. (KIT, VŠE), MBI tým
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Analýzy dosahovaných efektů IT služeb“ – účel:
- Účelem úlohy je
analyzovat veškeré finanční i nefinanční efekty
, které přináší podniková informatika (čili jakých konkrétních efektů je možné díky podnikové informatice dosáhnout),
- Účelem je
identifikace IT služeb
, které přinášejí rozhodující, resp.
strategické
ekonomické i mimoekonomické efekty a na tomto základě objektivněji efektivněji
stanovovat cíle
dalšího rozvoje IT podniku, plánování nových projektů, upgradů technologií apod.,
- Úloha má přispívat i k formulaci podnikových
pravidel
pro systematické a kvalifikované vyhodnocování dosahovaných efektů oproti očekávaným, např. určení bodů nebo situací, kdy je účelné efekty hodnotit, stanovení zodpovědnosti za jejich hodnocení, určení dokumentace hodnocení a její posuzování a schvalování,
- Úloha má současně
řešit otázky
definované ve scénářích MBI, a to zejména ve scénářích, kde jsou formulovány společné otázky a problémy spojené s řešením analytických úloh (SQ004
) a ve scénáři zaměřeného na specifické problémy a otázky sledování efektů IT:
- Ekonomické a mimoekonomické IT efekty je třeba průběžně analyzovat (S351
).
2. Funkcionalita analýz dosahovaných efektů IT služeb
-
Analytický dokument:
Analýzy dosahovaných efektů z IT (D332A
),
- Celkový přehled metrik řízení výnosů IT je k dispozici na adrese:
- Metriky řízení výnosů a efektů z IT (ISG420
).
2.1. Analýzy dosahovaných ekonomických efektů IT služeb:
-
Ukazatelé pro dosahovaných efektů IT služeb, např.:
- Zvýšení podnikových výnosů v % (I423
),
- Celkové snížení nákladů, zvýšení úspor v % (I424
),
- Snížení skladových zásob - průměrné množství zásob za období, maximum zásob za období, časová náročnost naskladnění, vyskladnění, inventury a podobně,
- Snížení cestovních
nákladů a nákladů na školení – při implementaci prostředků týmové komunikace,
- Objem nákladů na IT služby (I102
) - pro kalkulace poměru dosahovaných efektů na nákladech,
-
Dimenze pro analýzy dosahovaných efektů IT služeb:
- Časová dimenze (DI001
), Plán, skutečnost (DI003
), Požadavky na IT (DI102
),
- Ekonomické efekty IT (DI204
),
- IT služby (DI101
), Podnikové útvary (DIQ003
), Podnikové procesy (DIQ002
),
- IT projekty (DI104
), Aplikace (DI105
),
- Dodavatelé (DIQ102
), Zákazníci (DIQ101
).
2.2. Analýzy dosahovaných mimoekonomických efektů IT služeb:
-
Ukazatelé pro dosahovaných mimoekonomických efektů IT služeb:
- Úspory času na obchodních zakázkách podniku za sledované období v člověkohodinách (I426
),
- Zkrácení průběžné doby realizace zakázek v % (I425
),
- Snížení počtu stížností / reklamací – zlepšení kvality nabízených zboží a služeb,
- Zlepšení vztahu s dodavateli a zákazníky,
- Zvýšená kvalita interní komunikace,
- Zvyšování kvalifikace pracovníků,
- Vyšší kvalita presentace a image firmy,
-
Dimenze pro analýzy dosahovaných mimoekonomických IT služeb:
2.3. Časové analýzy dosahovaných efektů IT služeb („Time Intelligence“):
-
Vývoj dosahovaných efektů IT služeb v čase
– platí pro všechny uvedené ukazatele, včetně jejich dimenzí a navíc s dimenzí Časová dimenze (DI001
), tj. obvykle počínaje rokem a konče na úrovni dne,
-
Postupný nárůst hodnot dosahovaných efektů IT služeb od aktuálního data
- k začátku roku (YTD (year-to-date), resp. k začátku kvartálu (QTD, quarter-to-date), resp. k začátku měsíce (MTD, month-to-date),
-
Meziroční porovnání dosahovaných efektů IT služeb, vývojové trendy
– tj. hodnoty ukazatelů jak za aktuální období, resp. rok, tak za odpovídající období v minulých létech.
5. Podmínky úspěšnosti analýz dosahovaných efektů IT služeb:
- Vzhledem k tomu, že v tomto případě se pracuje s poměrně velmi heterogenní soustavou kvantitativních i kvalitativních charakteristik a ukazatelů informačního systému je účelné vycházet z
přesnější kategorizace jeho efektů
,
- Výběr
kvalifikované osoby
(osob), které rozumí byznys zadání, IT trendům a účetním standardům,
- Určení
odpovědné osoby
za kvalifikované hodnocení efektů jednotlivých součástí a zejména aplikací, zajištění jejich transparentnosti,
- Zajištění
komplexnosti a kvality
analýz dosahovaných efektů IT služeb s vazbou na celopodnikové analýzy, podnikové finanční analýzy (UQ054A
), řešení analýz s využitím potřebného množství analytických dimenzí,
- Dosažení požadované
flexibility analýz
vzhledem k aktuálním potřebám a podmínkám manažerů IT a současně potřebné
granularity dat
pro realizaci analytických operací.
|
|
|
|