Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Analýzy dosahovaných efektů IT služeb
Analýzy dosahovaných efektů IT služeb
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U332A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Kabuďová, Z. (KIT, VŠE), MBI tým
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.7
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Analýzy dosahovaných efektů IT služeb“ – účel:
  • Účelem úlohy je analyzovat veškeré finanční i nefinanční efekty , které přináší podniková informatika (čili jakých konkrétních efektů je možné díky podnikové informatice dosáhnout),
  • Účelem je identifikace IT služeb , které přinášejí rozhodující, resp. strategické ekonomické i mimoekonomické efekty a na tomto základě objektivněji efektivněji stanovovat cíle dalšího rozvoje IT podniku, plánování nových projektů, upgradů technologií apod.,
  • Úloha má přispívat i k formulaci podnikových pravidel pro systematické a kvalifikované vyhodnocování dosahovaných efektů oproti očekávaným, např. určení bodů nebo situací, kdy je účelné efekty hodnotit, stanovení zodpovědnosti za jejich hodnocení, určení dokumentace hodnocení a její posuzování a schvalování,
  • Úloha má současně řešit otázky definované ve scénářích MBI, a to zejména ve scénářích, kde jsou formulovány společné otázky a problémy spojené s řešením analytických úloh (SQ004 ) a ve scénáři zaměřeného na specifické problémy a otázky sledování efektů IT:
    • Ekonomické a mimoekonomické IT efekty je třeba průběžně analyzovat (S351 ).
2. Dimenzionální prostor pro analýzy dosahovaných efektů IT služeb:
  • Další přehled obsahuje skupiny dimenzí, které lze podle potřeby využít při detailních analýzách ukazatelů efektů z IT:
    • Základní dimenze (DIG000 ),
    • IT služby a zdroje (DIG100 ),
    • Dimenze ekonomiky IT (DIG200 ),
    • Podniková organizace (DIGQ01 ),
    • Ekonomické dimenze podniku (DIGQ05 ),
    • Externí partneři podniku (DIGQ10 ),
    • Lidské zdroje podniku a mzdy (DIGQ20 ).
3. Funkcionalita analýz dosahovaných efektů IT služeb
  • Analytický dokument: Analýzy dosahovaných efektů z IT (D332A ),
  • Uvedené ukazatelé a dimenze představují pouze vybrané základní , k nim jsou na stránkách jednotlivých metrik doplněny i další související,
  • Obdobně se předpokládá, že na základě specifikovaných ukazatelů se podle potřeby podnikového řízení vytvářejí i další kalkulované ukazatele .
3.1. Analýzy dosahovaných ekonomických efektů IT služeb:
  • Ukazatelé pro dosahovaných efektů IT služeb, např.:
    • Zvýšení podnikových výnosů v % (I423 ),
    • Celkové snížení nákladů, zvýšení úspor v % (I424 ),
    • Snížení skladových zásob - průměrné množství zásob za období, maximum zásob za období, časová náročnost naskladnění, vyskladnění, inventury a podobně,
    • Snížení cestovních nákladů a nákladů na školení – při implementaci prostředků týmové komunikace,
    • Objem nákladů na IT služby (I102 ) - pro kalkulace poměru dosahovaných efektů na nákladech,
  • Dimenze pro analýzy dosahovaných efektů IT služeb:
3.2. Analýzy dosahovaných mimoekonomických efektů IT služeb:
  • Ukazatelé pro dosahovaných mimoekonomických efektů IT služeb:
    • Úspory času na obchodních zakázkách podniku za sledované období v člověkohodinách (I426 ),
    • Zkrácení průběžné doby realizace zakázek v % (I425 ),
    • Snížení počtu stížností / reklamací – zlepšení kvality nabízených zboží a služeb,
    • Zlepšení vztahu s dodavateli a zákazníky,
    • Zvýšená kvalita interní komunikace,
    • Zvyšování kvalifikace pracovníků,
    • Vyšší kvalita presentace a image firmy,
  • Dimenze pro analýzy dosahovaných mimoekonomických IT služeb:
3.3. Časové analýzy dosahovaných efektů IT služeb („Time Intelligence“):
  • Vývoj dosahovaných efektů IT služeb v čase – platí pro všechny uvedené ukazatele, včetně jejich dimenzí a navíc s dimenzí Časová dimenze (DI001 ), tj. obvykle počínaje rokem a konče na úrovni dne,
  • Postupný nárůst hodnot dosahovaných efektů IT služeb od aktuálního data - k začátku roku (YTD (year-to-date), resp. k začátku kvartálu (QTD, quarter-to-date), resp. k začátku měsíce (MTD, month-to-date),
  • Meziroční porovnání dosahovaných efektů IT služeb, vývojové trendy – tj. hodnoty ukazatelů jak za aktuální období, resp. rok, tak za odpovídající období v minulých létech.
4. Zdroje dat:
  • Účetní evidence (DQ041A ),
  • Finanční výkazy podniku (DQ051A ),
  • Report o průběhu plnění SLA (D114A ),
  • Plán projektů (D123A ), Projektové záměry (D124A ),
  • Katalog IT služeb (D111A ), Katalog požadavků na IT (D042A ),
  • Evidence zákazníků (DQ102A), Evidence dodavatelů (DQ154A).
5. Nástroje pro analýzy dosahovaných efektů IT služeb:
  • Aplikace a technologie Business Intelligence (FSG400 ),
  • Aplikace Self Service Business Intelligence (F455 ),
  • Demo aplikace MBI: Analýzy výnosů a efektů IT (A303A ).
6. Podmínky úspěšnosti analýz dosahovaných efektů IT služeb:
  • Vzhledem k tomu, že v tomto případě se pracuje s poměrně velmi heterogenní soustavou kvantitativních i kvalitativních charakteristik a ukazatelů informačního systému je účelné vycházet z  přesnější kategorizace jeho efektů ,
  • Výběr kvalifikované osoby (osob), které rozumí byznys zadání, IT trendům a účetním standardům,
  • Určení odpovědné osoby za kvalifikované hodnocení efektů jednotlivých součástí a zejména aplikací, zajištění jejich transparentnosti,
  • Zajištění komplexnosti a kvality analýz dosahovaných efektů IT služeb s vazbou na celopodnikové analýzy, podnikové finanční analýzy (UQ054A ), řešení analýz s využitím potřebného množství analytických dimenzí,
  • Dosažení požadované flexibility analýz vzhledem k aktuálním potřebám a podmínkám manažerů IT a současně potřebné granularity dat pro realizaci analytických operací.