Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Analýzy výnosů z IT služeb
Analýzy výnosů z IT služeb
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U331A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Kabuďová, Z. (KIT, VŠE)
Datum poslední úpravy

Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.

:
2013-12-19
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.7
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Analýzy výnosů z IT služeb“ – účel:
  • Účelem analýz výnosů z IT služeb je zajistit očekávané výnosy z IT služeb, pokud je podnik na takové služby orientován, resp. pokud je poskytuje,
  • Účelem je identifikace nových IT služeb poskytovaných zákazníkům, které by mohly přinášet další ekonomické efekty,
  • Analýzy výnosů z IT služeb mají přinést i podněty k získávání výnosů jako přidané hodnoty IT k základním produktů a službám, např. možnosti konfigurace výrobků dle potřeb zákazníka na webu firmy, informace zákazníkovi o průběhu zakázky apod.
2. Funkcionalita analýz výnosů z IT
  • Analytický dokument: Analýzy a plán výnosů z IT (D331A ),
  • Celkový přehled metrik řízení výnosů IT je k dispozici na adrese:
    • Metriky řízení výnosů a efektů z IT (ISG420 ).
2.1. Analýzy výnosů z IT dle služeb a zákazníků:
  • Ukazatelé pro analýzy výnosů z IT dle služeb a zákazníků:
    • Výnosy z IT (I421 ),
    • Objem výnosů z IT jako přidané hodnoty (I422 ),
    • Zvýšení podnikových výnosů v % - díky výnosům z IT (I423 ),
    • Objem nákladů na IT služby (I102 ) - pro kalkulace poměru výnosů na nákladech,
    • Počet poskytovaných IT služeb (I101 ),
  • Dimenze pro analýzy výnosů z IT dle služeb a zákazníků:
2.2. Časové analýzy výnosů z IT služeb („Time Intelligence“):
  • Vývoj výnosů z IT v čase – platí pro všechny uvedené ukazatele, včetně jejich dimenzí a navíc s dimenzí Časová dimenze (DI001 ), tj. obvykle počínaje rokem a konče na úrovni dne,
  • Postupný nárůst hodnot výnosů z IT od aktuálního data - k začátku roku (YTD (year-to-date), resp. k začátku kvartálu (QTD, quarter-to-date), resp. k začátku měsíce (MTD, month-to-date),
  • Meziroční porovnání výnosů z IT, vývojové trendy – tj. hodnoty ukazatelů jak za aktuální období, resp. rok, tak za odpovídající období v minulých létech.
2.3. Srovnávací analýzy výnosů z IT dle služeb:
  • Porovnání plánovaného objemu výnosů z IT se skutečností , případně porovnání jednotlivých variant plánů – dimenze Plán, skutečnost (DI003 ),
  • Srovnávací analýzy hodnot ukazatelů podle dimenzí , např. porovnání podle jednotlivých zákazníků,
  • Určení vybraného počtu nejlepších / nejhorších prvků - např. TOP 10 zákazníků.
3. Zdroje dat:
  • Účetní evidence (DQ041A ),
  • Finanční výkazy podniku (DQ051A ),
  • Katalog IT služeb (D111A ),
  • Evidence zákazníků (DQ102A),
  • Evidence obchodních případů Prodej (DQ103A),
  • Ceníky zboží a služeb (DQ104A),
  • Evidence obchodních příležitostí (DQ105A),
  • Dodací a platební podmínky (DQ106A),
  • Plány a odhady objemu prodeje (DQ111A),
  • Analýzy prodeje (DQ112A ),
  • Plán projektů (D123A ).
4. Nástroje pro analýzy výnosů z IT dle služeb:
  • Aplikace a technologie Business Intelligence (FSG400 ), s tím souvisí postup řešení ve skupině úloh Řešení projektu business intelligence, BI (TG430 ),
  • Aplikace Self Service Business Intelligence (F455 ), např. úloha Analýza a návrh SSBI aplik ací (U452A ),
  • Příklad v Power Pivotje v MBI aplikace Analýzy výnosů a efektů IT (A303A).
5. Podmínky úspěšnosti analýz výnosů z IT dle služeb:
  • Zajištění komplexnosti a kvality analýz výnosů z IT s vazbou na celopodnikové analýzy, podnikové finanční analýzy (UQ054A ), řešení analýz s využitím potřebného množství analytických dimenzí,
  • Dosažení požadované flexibility analýz vzhledem k aktuálním potřebám a podmínkám manažerů IT a současně potřebné granularity dat pro realizaci analytických operací,
  • Využití strukturovaných i nestrukturovaných dat, např. pro analýzy zákazníků, trhu, vývoje poptávky apod.,
  • Výnosy mají zahrnovat jednak přímé finanční výnosy z IT produktů a služeb a jednak výnosy představující přidanou hodnotu k hlavním produktům a službám podniku,
  • Úloha je výrazně ovlivněna postavením informatiky jako obchodní komodity v podniku a je zřejmé, že ve většině neinformatických firem bude mít pouze podpůrný význam.