Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Skupina úloh : Cloud Governance a Cloud Management
Cloud Governance a Cloud Management
Kód skupiny úloh

Standardní kód skupiny úloh v MBI.

:
TG007
Popis, obsahové vymezení

Obsahové vymezení skupiny úloh, zejména její cíl, účel a obsahová náplň.

1. Přehled úloh ve skupině "Cloud Governance a Cloud Management"

Úlohy v dané skupině musí respektovat podstatné charakteristiky cloud computingu (FSG100 ). Skupina úloh zaměřených na řízení cloud computingu zahrnuje:

  • Cloud Governance (U052A ),
  • Cloud management (U053A ),
  • Hodnocení připravenosti pro přijetí cloud služeb (U054A),
  • Řízení efektů cloud computingu (U055A),
  • Řízení rizik cloud computingu (U056A),
  • Finanční řízení služeb cloud computingu (U061A),
  • Řízení souladu s interními standardy a normami, s legislativními a regulatorními předpisy a smluvními požadavky (U062A),
  • Řízení exit strategie (U063A),
  • Řízení portfolia poskytovatelů služeb cloud computingu (U064A),
  • Řízení portfolia služeb cloud computingu (U065A),
  • Řízení smluv o poskytování služby cloud computingu (U066A),
  • Plánování přechodu na využívání služby cloud computingu (U067A),
  • Testování a validace služby cloud computingu (U068A),
  • Řízení přístupu uživatele ke službě cloud computingu (U069A),
  • Řízení nasazení služby cloud computingu do produktivního provozu (U070A),
  • Řízení událostí provozu služby cloud computingu (U071A),
  • Řízení incidentů provozu služby cloud computingu (U072A),
  • Řízení problémů provozu služby cloud computingu (U073A),
  • Řízení požadavků na službu cloud computingu (U074A),
  • Řízení požadavků na přístup ke službě cloud computingu (U075A),
  • Monitorování provozu služby cloud computingu (U076A),
  • Řízení nepřetržitého zdokonalování služby cloud computingu (U077A).
2. Účel a zaměření skupiny úloh "Cloud Governance a Cloud Management"

Skupina úloh Cloud Governance a Cloud Management obsahuje prakticky všechny úlohy spojené s nastavováním pravidel pro řízení a řešení cloud computingu (Cloud Governance) v podniku i pro jeho samotné řízení na všech úrovních (Cloud Management). Účelem skupiny úloh je:

  • formulovat hlavní postupy a doporučení související s přípravou podniku na využívání služeb cloud computingu,
  • definovat hlediska pro hodnocení efektů i rizik cloud computinu a způsob jejich hodnocení,
  • dosáhnout kvalitním řízením na strategické i taktické úrovni řízení služeb computingu požadovaných ekonomických efektů (např. snižování nákladů na IT), případně i mimoekonomických efektů,
  • zajistit potřebný soulad provozování i využívání služeb cloud computingu se stávající legislativou,
  • zajistit průběžné vyhodnocování a úpravy služeb poskytovaných v rámci cloud computingu podle aktuální, případně očekávaných potřeb a možností podniku.
3. Scénáře - otázky, problémy

Základní otázky jako východisko k řešení úloh jsou formulovány ve scénáři „Podnik vyhodnocuje, které IT služby outsourcovat a jakou formou“ (S037 ).

4. Faktory ovlivňující průběh úloh:
  • Cloud computing (F100 ),
  • Veřejný (Public) cloud computing (F101 ),
  • Soukromý (Private) cloud computing (F102 ),
  • Hybridní (Hybrid) cloud computing (F103 ),
  • Komunitní (Community) cloud computing (F104 ),
  • Osobní cloud computing (F105 ),
  • SaaS – Software as a Service (F106 ),
  • IaaS – Infrastructure as a Service (F107 ),
  • PaaS – Platform as a Service (F108 ),
  • Úroveň a formy sourcingu (F120 ),
  • Outsourcing (F121 ).

S ohledem na úzký vztah zejména na aplikace poskytované jako služba jsou dalšími aplikačními faktory např. ERP (F300 ), eShop, Internetový obchod (F350 ), Řízení vztahů se zákazníky, CRM- Customer Relationship Management (F371 ), BI: Cloud computing (F458 ). Způsob a přístupy k řešení projektu jsou do jisté míry ovlivněny i dalšími podskupinami faktorů:

  • Úroveň managementu (FSG050 ),
  • Velikost podniku (FSG000 ),
  • Příslušnost podniku k odvětví (FSG005 ).
5. „Cloud Governance a Cloud Management“ – v kontextu řízení IT
  • Strategické řízení IT (DO000 ),
    • Návrh architektury IT služeb (U033A ) – určuje, které IT služby budou pokryty službami cloud computingu a jak,
    • Promítnutí architektury IT služeb do dílčích IT architektur (U034A ) – určuje, jak se služby cloud computingu promítnou v aplikační architektuře, datové architektuře a technologické architektuře a definuje případné nároky na změny architektur,
    • Návrh sourcingu IT (U035A ) – představuje nastavená pravidla uplatnění cloud computingu,
  • Řízení IT služeb (DO100 ),
    • Vytvoření a rozvoj katalogu IT služeb (U101A ) - aktualizace katalogu IT služeb, jejich pokrytí ze strany cloud computingu,
    • Příprava a uzavírání SLA (U105A ) – ve vztahu ke službám cloud computingu,
    • Řízení a koordinace realizace projektů (U123A ) – určuje, které rozvojové projekty se budou realizovat s využitím služeb cloud computingu,
  • Řízení IT zdrojů (DO200 ),
    • Evidence a analýza datových zdrojů (U201A ) – ve vztahu k datovým bázím – interním i externím, vázaným na služby cloud computingu
    • Analýzy stavu personálních zdrojů a jejich kvalifikace (U221A ) – zejména dopady využití cloud computingu na vlastní personální kapacity a jejich kvalifikaci,
    • Analýzy stavu a plánování ASW zdrojů (U241A ) – vyhodnocení služeb SaaS ve vztahu k provozovaným i plánovaným aplikacím,
  • Řízení IT ekonomiky (DO300 ),
    • Nákladové analýzy IT služeb (U302A ) – specificky služeb poskytovaných v rámci cloud computingu,
    • Analýzy dosahovaných efektů IT služeb (U332A ) – specifikace očekávaných efektů služeb cloud computingu,
  • Řízení rozvoje IT služeb (DO400 ) - řešení projektů s využítím specifických služeb cloud computingu (SaaS, PaaS)
  • Řízení provozu IT (DO700 ),
    • Řízení incidentů, problémů a požadavků (TG730 ) – zejména vyhodnocování požadavků a dotazů na služby cloud computingu.
6. Metriky
  • Úroveň uživatelské, resp. zákaznické spokojenosti s IT službami (I141 ),
  • Počet IT služeb se zajištěnou kvalitou (I142 ),
  • Doba nedostupnosti IT služeb (I143 ),
  • Doba provozuschopnosti IT služby, (Uptime (I144 ),
  • Doba odezvy IT služby (I145 ),
  • Průchodnost (Throughput) IT služby (I146 ),
  • Měřítko vyřešení, Resolution rate (I147 ),
  • Měřítko RFC implementace (I148 ),
  • Rozsah komunity služby (I149 ),
  • API pokrytí (I150 ),
  • Testování služby (I151 ),
  • Počet bezpečnostních incidentů (I161 ).
7. Účast pracovníků, resp. rolí na úlohách

Řízení a plánování služeb cloud computingu zajišťují na manažerské úrovni Manažeři projektů (R103 ) v kooperaci s Informačním manažerem, CIO (R101 ), Manažerem projektového portfolia (R111 ) a Manažerem rozvoje IT (R104 ). Na vlastním zajištění služeb se podle jejich konkrétní povahy podílejí různou měrou skupiny specialistů, a to Pracovníci obchodních a školicích služeb (RG200 ), Analytici, systémoví analytici (RG300 ).

Poznámky

Dílčí poznámky ke skupině úloh.