Úloha
: Příprava na zavedení do provozu, migrace - TASW
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. Účel úlohy „Příprava na zavedení do provozu, migrace – TASW“
-
Účelem
úlohy je
úspěšný přechod na nové řešení
implementované části TASW,
-
Navazuje na
úspěšné
akceptační testy
a zkušební
migraci dat,
- Probíhá
školení
a aktivní
příprava
všech koncových
uživatelů
na užití systému,
- Systém je nasazen
do
provozního
prostředí
, jsou načtena migrovaná data z původního systému,
- Probíhá
převzetí
systému
do užívání, předání do provozu,
- Je zahájena činnost
podpory
uživatelů
(
help
desk
) a zahájeno měření
SLA
parametrů.
2. Vstupy úlohy:
-
Dokumentace řešení projektu: implementace
(D423A
) zahrnující:
- dokumentace implementačních úprav TASW,
- plán nasazení,
-
Dokumentace řešení projektu: detailní analýza a návrh aplikace
(D422A
),
-
Protokol akceptačních řízení
(D424A
),
-
Katalog požadavků na IT (D042A
),
-
Katalog IT služeb
(D111A
),
-
Katalog datových zdrojů
(D211A
),
- Plán projektu (D401A
),
-
Rozpočet
projektu (D411A
),
-
Strategie datové migrace
(D427A
),
-
Uživatelská dokumentace
,
-
Podniková personální evidence
(DQ250A
) - účastníci školení, podklad pro přiřazení uživatelů k aplikačním rolím,
-
Analýza stavu technologické infrastruktury
(D233A
).
3. Výstupy úlohy:
-
Předávací protokol
(D425A
),
-
Dokumentace průběhu projektu
– pro ukončení projektu (D412A
),
-
Katalog datových zdrojů
, aktualizovaný (D211A
),
-
Katalog IT služeb
, aktualizovaný (D111A
),
-
Katalog požadavků na IT,
aktualizovaný (D042A
),
-
Realizovaná aplikace, tj.:
- kompletovaná uživatelská, programátorská a provozní dokumentace,
- vyškolení uživatelé anebo budoucí školitelé a školící dokumentace,
- data migrovaná z původního systému,
- systém připravený k ostrému provozu,
- provozní prostředí,
- provozní dokumentace,
- ukončený ověřovací provoz.
5. Podstatné charakteristiky řešení úlohy „Příprava na zavedení do provozu, migrace – TASW“
- Jednotlivé charakteristiky jsou detailně uvedeny v přiloženém PDF dokumentu.
6. Role v úloze:
-
Informační manažer (CIO)
(R101
):
- Kontroluje průběh úlohy Migrace, zejména s ohledem na vazby k ostatním provozovaným aplikacím a řešeným projektům,
-
Manažer projektu
(R103
):
- Řídí provedení celé úlohy, zajišťuje kooperace s externím dodavatelem, řídí účast uživatelů na nezbytné součinnosti při migraci dat,
-
Dodavatel
(R109
):
- Kompletně zajišťuje celou úlohu, podílí se podle dohodnutých podmínek i na migraci dat,
-
Byznys analytik
(R302
):
- Zajišťuje zejména obsahovou stránku migrace dat, řeší vyčištění transformovaných dat do nových databází,
-
IT architekt
(R401
):
- Zajišťuje kompletní přípravu infrastruktury pro aplikaci, podílí se na technologickém řešení migrace dat.
-
Návrhář databází
(R501
):
- Kooperuje na přípravě provozních podmínek pro migraci dat z původních databází a na přípravě transformačních procedur mezi původními a novými datovými zdroji,
-
Databázový vývojář
(R504
):
- Zajišťuje pro migraci dat z původních databází transformační procedury mezi původními a novými datovými zdroji,
-
Metodik, klíčový uživatel
(RQ032
):
- Podílí se na přípravě školení uživatelů, konzultuje problémy spojené s migrací dat,
-
Vlastník byznys procesu
(RQ033
):
- Podílí se na přípravě školení celé uživatelské sféry a účastní se předávacích procedur.
8. Podmínky úspěšnosti úlohy
- V rámci strategie
migrace
je třeba
určit její základní koncepci
(okamžitý přechod na novou aplikaci, souběžný provoz původní i nové aplikace po určitou dobu) vyhodnotit nároky a náklady a oproti tomu možná rizika obou variant,
- V rámci strategie a následně plánu migrace je třeba
definovat tzv. roll out,
tj. instalaci aplikace na jednotlivé dislokované jednotky podniku (závody, pobočky apod.),
- V rámci kontraktu
s externím dodavatelem je nutné specifikovat jeho účast
a rozsah kooperace zejména na datové migraci,
- Pro datovou migraci je třeba disponovat
dokumentací dat původního systému
,
- Je účelné dobře vyhodnotit
kvalitu původních databází
a podle toho upravit i plán a harmonogram migrace,
- V případě rozsáhlých systémů (se stovkami a více uživateli) je účelné
s předstihem plánovat jejich školení
a zajistit odpovídající materiální a personální kapacity.
9. Klíčové aktivity úlohy „Příprava na zavedení do provozu, migrace – TASW“
9.1. Detailní specifikace plánu a harmonogramu migrace
- Zpracování celkového harmonogramu migrace a zavedení aplikace do provozu, tj. stanovení jednotlivých činností, termínů jejich zahájení a ukončení vychází ze stanovené strategie migrace,
- Jednou z možností je ukončení původní aplikace a okamžitý přechod na provoz nové aplikace. Druhou možností je postupný přechod na novou aplikaci, tj. kdy původní i nové aplikace jsou po určitou dobu provozovány společně a porovnávají se získané výsledky,
- Pokud je zvolena druhá varianta, je nutné i určení charakteru, rozsahu a délky trvání zkušebního provozu,
- Je zřejmé, že zatímco v prvním případě se snižuje zatížení pracovníků s provozem obou aplikací, pak v druhé variantě se snižují rizika dopadů případných chyb nebo výpadků na počátku provozu pro chod podniku. Obě varianty je tak nutné, vzhledem k situaci podniku i charakteru a významu aplikace, vždy pečlivě uvážit,
- Specifický charakter migrace mají projekty s velkým počtem dislokovaných jednotek (závodů, obchodních míst, úřadů apod.). V těchto případech je nutné řídit instalace aplikací, IT komponent, přípravu uživatelů v tomto širokém komplexu, např. v rozměru celorepublikovém, případně i do zahraničí. Tady se provádí tzv. „roll-out“, tj. provozní rozšíření projektu na všechny určené organizační jednotky. Příklady takových projektů jsou systémy pro podniky obchodu s rozsáhlou obchodní sítí apod.
9.2. Instalace aplikace a infrastruktury
- Činnost představuje přípravu realizace potřebné technologické infrastruktury pro aplikaci, tj. instalace aplikačního software na servery, klientské stanice, instalace nebo upgrade potřebných technických zařízení a základního software,
- Instalace technologické infrastruktury v rámci zavedení aplikace do provozu je součástí celkového systému řízení infrastruktury.
9.3. Datová migrace
- Migrace dat vytvoření všech prvotních databází, tzn. konverzemi z původních databází, případně manuálním vytvořením nových databází, což je v některých případech s ohledem na kvalitu původních databází velmi časově a pracovně náročný problém,
- Efektivnost této úlohy do značné míry ovlivňuje provedená analýza stávajících databází,
- Datová migrace zahrnuje tyto dílčí činnosti:
- analýza všech datových struktur, ze kterých je vhodné čerpat data pro migraci,
- analýza cílového systému a jeho databází - je nutné zanalyzovat struktury dat v cílovém systému, resp. v cílových databázích tak, aby se mohla data přenést do této struktury,
- tvorba mapování dat mezi zdrojovými systémy a cílovým systémem, testování správnosti mapování,
- přenos dat ze zdrojových systémů do transformační vrstvy,
- transformace dat - vytvoření nutných transformací pro přenos dat ze zdrojových systémů do cílového systému,
- testování realizovaných transformací – před samotným nahráním dat ze zdrojových systémů do cílového systému je nutné otestovat správnost vytvářených transformací,
- přenos dat do cílového systému, resp. do cílových databází.
9.4. Plošná školení uživatelů
- Školení všech uživatelů podle jednotlivých součástí (modulů) aplikace a podle rolí uživatelů a jejich funkcí v podniku.
9.5. Organizační příprava provozu aplikace
- Organizační příprava provozu aplikace představuje různá organizační opatření spojená se zahájením provozu nové aplikace, úpravy popisu funkčních míst, případně organizačního řádu, předpisů, standardních podnikových dokumentů atd.
9.6. Realizace předávacích procedur
- Na základě úspěšného průběhu a dokumentace migrace projektu se provádějí předávací procedury,
- To znamená, že se potvrdí a vzájemně zákazníkem i dodavatelem se odsouhlasí požadovaná funkcionalita a provozní charakteristiky aplikace (doba odezvy, spolehlivost, atd.),
- Předávací protokol je formálním ukončením projektu a od této doby se jeho další rozvoj a úpravy zakládají na změnových řízeních.
10. Poznámky, reference:
|
|
|
|