|
|
|
Kód role
Standardní kód role v MBI
:
|
Kód role dle CZ-ISCO
Kód role dle standardů katalogu CZ-ISCO
:
|
|
Popis, obsahové vymezení
Pracovní náplň, činnosti role
1. Byznys analytik- funkční náplň role
Byznys analytik řeší obsahovou a logickou stránku jednotlivých dílčích úloh v rámci IT projektů a zajišťuje zejména tyto činnosti:
- spolupracuje s vedením firmy na
byznys strategii
a byznys modelu podniku,
- analyzuje
problémy
firmy definované zákazníkem nebo uživatelem, identifikuje další související problémy, specifikuje jejich příčiny, připravuje a presentuje možná řešení, včetně využití IT,
- konzultuje s uživateli jejich
požadavky
, dokumentuje a formalizuje je, zajišťuje jejich verifikaci vzhledem k požadavkům ostatních útvarů a uživatelů a vzhledem k případným organizačním, ekonomickým, personálním nebo technickým omezením,
- zajišťuje řešení
procesních modelů
, podílí se na analýze, návrhu a optimalizaci procesů firmy a jejich následné organizační a technologické implementaci do firemní praxe,
- podílí se na řešení objektových a
datových modelů
a specifických modelů odpovídajících určitým typům aplikací, např. dimenzionálních modelů v projektech business intelligence,
- spolupracuje na definování
IT služeb
, na specifikaci funkcionality a dalších parametrů
aplikací
, na definování odpovídajících nároků na IT infrastrukturu,
- na základě požadované funkcionality definuje
parametry pro customizaci
typového software, definuje
zadání
nových aplikací, resp. zadání dovývojů typového software,
- spolupracuje na
customizaci
typového software, na
testování
hotových produktů, na přípravě a realizaci
akceptačních a předávacích řízení
,
- podílí se na realizaci
migrace
nových aplikací a infrastruktury do provozu podniku,
- zajišťuje zpracování projektové a uživatelské
dokumentace
.
2. Požadované znalosti a schopnosti role
- schopnost
analytického myšlení
v celém rozsahu, tj. ve firemním obsahu, metodách i technologiích,
-
flexibilita
– schopnost rychlého přechodu jak mezi různými úrovněmi komplexnosti a detailu řešených problémů, tak mezi oblastmi řízení, případně typy podniků a odvětvími ekonomiky,
-
analytická znalost obsahu
, schopnost pochopení a vyhodnocení
byznys problémů,
problémů jednotlivých komponent řízení a navrhování jejich řešení s efektivním využitím IT kapacit,
- schopnost formulace a vyhodnocování
analytických otázek,
- znalost
analytických metod, metodik a nástrojů
, zejména procesního a datového modelování,
- znalost principů a metod
řízení projektů
,
- schopnost
racionálně komunikovat a kooperovat
s partnery – zákazníky, uživateli ostatními IT pracovníky,
- znalost a zkušenosti s metodami a
nejlepšími praktikami
příslušné věcné oblasti (finanční řízení, obchod, logistika, výroba apod.),
- znalosti principů a parametrů používaného
aplikačního software
a software pro podporu analytických prací.
3. Poznámky
- Klíčovým požadavkem na analytika je schopnost analytického myšlení. Jeho obsah precizně vyjádřili F. Provost a T. Fawcett v publikaci „Data Science for Business“ - „
Základními principy a oblastmi analytického myšlení je: intuice, kreativita, selský rozum a znalost obsahu
“.
- Pracovní náplň i požadavky na analytika se mění podle konkrétní situace, do které se dostává a zejména podle svého vztahu k zákazníkovi, resp. co zákazník od analytika očekává. V tomto směru může existovat několik variant:
- pokud
má zákazník jasnou představu
a požadavky
na řešení, které je schopen formulovat sám, nebo v kooperaci s vlastními experty, pak obvykle pouze vyžaduje jejich pochopení a přesné plnění,
- na druhé straně zákazník očekává, že
analytik
nejen, že rozumí obsahu byznysu, který řeší, ale je schopen formulovat (i na bázi IT)
efektivní návrhy řešení
jeho problémů,
- existuje
řada variant „mezi“
obvykle kombinující obě krajní situace. Nejčastěji jsou rozdíly spojené s různými útvary nebo uživateli, s nimiž analytik vstupuje do kooperace.
- Ve všech případech a variantách je však potřebná znalost obsahu pro analytika užitečná, ne-li nezbytná.
|
|
|
|