Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Příprava na zavedení do provozu, migrace - IASW
Příprava na zavedení do provozu, migrace - IASW
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U414B
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
MBI tým
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.7
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. Účel úlohy „Příprava na zavedení do provozu, migrace – IASW“
  • Účelem úlohy je úspěšný přechod na nové řešení implementované části ASW,
  • Navazuje na úspěšné akceptační testy a zkušební migraci dat,
  • Probíhá školení a aktivní příprava všech koncových uživatelů na užití systému,
  • Systém je nasazen do provozního prostředí , jsou načtena migrovaná data z původního systému,
  • Probíhá převzetí systému do užívání, předání do provozu,
  • Je zahájena činnost podpory uživatelů ( help desk ) a zahájeno měření SLA parametrů.
2. Vstupy úlohy:
  • Dokumentace řešení projektu: implementace (D423A ),
  • Dokumentace řešení projektu: detailní analýza a návrh aplikace (D422A ),
  • Katalog požadavků na IT (D042A ),
  • Katalog IT služeb (D111A ),
  • Katalog datových zdrojů (D211A ),
  • Rozpočet projektu (D411A ),
  • Protokol akceptačních řízení (D424A ),
  • Plán projektu (D401A ),
  • Rozpočet projektu (D411A ),
  • Strategie datové migrace (D427A ),
  • Uživatelská dokumentace ,
  • Podniková personální evidence (DQ250A ) - účastníci školení, podklad pro přiřazení uživatelů k aplikačním rolím,
  • Analýza stavu technologické infrastruktury (D233A ).
3. Výstupy úlohy:
  • Předávací protokol (D425A ),
  • Dokumentace průběhu projektu – pro ukončení projektu (D412A ),
  • Katalog datových zdrojů , aktualizovaný (D211A ),
  • Katalog IT služeb , aktualizovaný (D111A ),
  • Katalog požadavků na IT, aktualizovaný (D042A ),
  • Realizovaná aplikace, tj.:
    • kompletovaná uživatelská, programátorská a provozní dokumentace,
    • vyškolení uživatelé anebo budoucí školitelé a školící dokumentace,
    • data migrovaná z původního systému,
    • systém připravený k ostrému provozu,
    • provozní prostředí,
    • provozní dokumentace,
    • ukončený ověřovací provoz.
4. Podstatné charakteristiky řešení úlohy „Příprava na zavedení do provozu, migrace – IASW“
  • Funkce / procesy:
    • zahájení fungování podniku dle upravených byznys procesů a postupů,
  • Data:
    • konverze dat a vytvoření počátečního stavu datové základny,
    • vytvoření nové datové základny,
  • Aplikační SW:
    • nasazení vyvinutého a otestovaného ASW na provozní prostředí,
  • Technologická infrastruktura:
    • plošná instalace HW, upgrade stávajících IT,
    • testování HW a komunikační sítě,
    • testování infrastruktury,
  • Uživatelské rozhraní:
    • ověřování použitelnosti systému,
  • Personální, sociální, etická stránka projektu:
    • zajištění plošného školení uživatelů,
  • Organizace a legislativa:
    • realizace navržených organizačních změn,
    • dopracování a kompletace organizační dokumentace,
    • přidělení uživatelských jmen a hesel jednotlivým uživatelům, přidělení přístupových práv k datové základně a k funkcím (transakcím) systému,
  • Bezpečnost a kvalita:
    • beta testování,
    • komplexní provozní otestování implementované funkcionality a kvalitativních požadavků,
    • provozní testování bezpečnosti,
    • opravy chyb,
  • Ekonomika:
    • konečná kontrola rozpočtu,
    • uzavření smluv o užití informačních služeb s externími uživateli.
5. Role v úloze:
  • Informační manažer (CIO) (R101 ):
    • Kontroluje průběh úlohy Migrace, zejména s ohledem na vazby k ostatním provozovaným aplikacím a řešeným projektům,
  • Manažer projektu (R103 ):
    • Řídí provedení celé úlohy, zajišťuje kooperace s externím dodavatelem, řídí účast uživatelů na nezbytné součinnosti při migraci dat,
  • Dodavatel (R109 ):
    • Kompletně zajišťuje celou úlohu, podílí se podle dohodnutých podmínek i na migraci dat,
  • Byznys analytik (R302 ):
    • Zajišťuje zejména obsahovou stránku migrace dat, řeší vyčištění transformovaných dat do nových databází,
  • IT architekt (R401 ):
    • Zajišťuje kompletní přípravu infrastruktury pro aplikaci, podílí se na technologickém řešení migrace dat,
  • Návrhář databází (R501 ):
    • Kooperuje na přípravě provozních podmínek pro migraci dat z původních databází a na přípravě transformačních procedur mezi původními a novými datovými zdroji,
  • Databázový vývojář (R504 ):
    • Zajišťuje pro migraci dat z původních databází transformační procedury mezi původními a novými datovými zdroji,
  • Metodik, klíčový uživatel (RQ032 ):
    • Podílí se na přípravě školení uživatelů, konzultuje problémy spojené s migrací dat,
  • Vlastník byznys procesu (RQ033 ):
    • Podílí se na přípravě školení celé uživatelské sféry a účastní se předávacích procedur.
6. Řešení úlohy v kontextu řízení podniku:
  • Obsah řízení podniku je klíčovým podkladem pro kvalitní přípravu provozu aplikace. V MBI je vymezen ve skupinách úloh odpovídajících jednotlivým oblastem řízení, a to v doménách Řízení podniku (DO00 ), Odvětvové řešení: maloobchod, retail (DO005 ), Odvětvové řešení: Výroba (DO006 ).
7. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • V rámci strategie migrace je třeba určit její základní koncepci (okamžitý přechod na novou aplikaci, souběžný provoz původní i nové aplikace po určitou dobu) vyhodnotit nároky a náklady a oproti tomu možná rizika obou variant,
  • V rámci strategie a následně plánu migrace je třeba definovat tzv. roll out, tj. instalaci aplikace na jednotlivé dislokované jednotky podniku (závody, pobočky apod.),
  • V rámci kontraktu s externím dodavatelem je nutné specifikovat jeho účast a rozsah kooperace zejména na datové migraci,
  • Pro datovou migraci je třeba disponovat dokumentací dat původního systému ,
  • Je účelné dobře vyhodnotit kvalitu původních databází a podle toho upravit i plán a harmonogram migrace,
  • V případě rozsáhlých systémů (se stovkami a více uživateli) je účelné s předstihem plánovat jejich školení a zajistit odpovídající materiální a personální kapacity.
8. Klíčové aktivity úlohy „Příprava na zavedení do provozu, migrace – IASW“

8.1. Detailní specifikace plánu a harmonogramu migrace
  • Zpracování celkového harmonogramu migrace a zavedení aplikace do provozu, tj. stanovení jednotlivých činností, termínů jejich zahájení a ukončení vychází ze stanovené strategie migrace,
  • Specifický charakter migrace mají projekty s velkým počtem dislokovaných jednotek (závodů, obchodních míst, úřadů apod.). V těchto případech je nutné řídit instalace aplikací, IT komponent, přípravu uživatelů v tomto širokém komplexu, např. v rozměru celorepublikovém, případně i do zahraničí. Tady se provádí tzv. „ roll-out “, tj. provozní rozšíření projektu na všechny určené organizační jednotky. Příklady takových projektů jsou systémy pro podniky obchodu s rozsáhlou obchodní sítí apod.
8.2. Instalace aplikace a infrastruktury
  • Činnost představuje přípravu realizace potřebné technologické infrastruktury pro aplikaci, tj. instalace aplikačního software na servery, klientské stanice, instalace nebo upgrade potřebných technických zařízení a základního software.
8.3. Datová migrace
  • Migrace dat vytvoření všech prvotních databází, tzn. konverzemi z původních databází, případně manuálním vytvořením nových databází, což je v některých případech s ohledem na kvalitu původních databází velmi časově a pracovně náročný problém,
  • Efektivnost této úlohy do značné míry ovlivňuje provedená analýza stávajících databází.
8.4. Plošná školení uživatelů
  • Školení všech uživatelů podle jednotlivých součástí (modulů) aplikace a podle rolí uživatelů a jejich funkcí v podniku.
8.5. Organizační příprava provozu aplikace
  • Organizační příprava provozu aplikace představuje různá organizační opatření spojená se zahájením provozu nové aplikace, úpravy popisu funkčních míst, případně organizačního řádu, předpisů, standardních podnikových dokumentů atd.
8.6. Realizace předávacích procedur
  • Na základě úspěšného průběhu a dokumentace migrace projektu se provádějí předávací procedury,
  • To znamená, že se potvrdí a vzájemně zákazníkem i dodavatelem se odsouhlasí požadovaná funkcionalita a provozní charakteristiky aplikace (doba odezvy, spolehlivost, atd.),
  • Předávací protokol je formálním ukončením projektu a od této doby se jeho další rozvoj a úpravy zakládají na změnových řízeních.