Metoda
: PRINCE2 (Projects in Controlled Environments)
|
|
|
|
Kód metody
Standarní kód metody v MBI
:
|
|
|
Popis, obsahové vymezení
Obsahové vymezení metody - rekapitulace základních principů ve vztahu k řízení informatiky
1. PRINCE2(Projects in Controlled Environments) - celková charakteristika
- Metodiku PRINCE2 (Projects IN Controlled Environments) vlastní
organizace UK Cabinet Office.
Udržuje a spravuje ji
APM Group Ltd.
Prošla několika revizemi.
- Usnadňuje
přizpůsobení metodiky
pro potřeby různých velikostí a věcných zaměření projektů.
- PRINCE2
používá procesní přístup
k řízení projektů.
- Metodika je popsána
v publikaci “Managing Succesful Projects with PRINCE2
” vydanou v roce 2009.
- Zahrnuje tyto
hlavní součásti:*
-
Principy
– představují základ pro efektivní využití metodiky v rámci projektů různého charakteru,
-
Procesy
– jsou soubory činností podstatných pro efektivní směřování a řízení projektu,
-
Témata
– popisují hlavní aspekty řízení projektů, pro které je charakteristické, že se musí řešit průběžně,
-
Přizpůsobení
– nabízí možnosti modifikace uplatnění metodiky pro rozsahu a složitosti projektu, případně dle dalších faktorů (úroveň managementu, ekonomická situace apod.).
2. Principy
-
Kontinuální obchodní zdůvodnění
-
- efekty projektu musí přesahovat náklady,
- efekty mají být měřitelné, ale nemusí být finanční,
- musí být definovány očekávané efekty a průběžně se musí vyhodnocovat jejich realizace,
-
Učení se ze zkušeností
– získané zkušenosti se musí zaznamenat a předávat následujícím projektovým týmům,
-
Definované role a odpovědnosti
– je nutné jasně definovat role v projektu, jejich povinnosti a odpovědnosti a současně i principy (cesty) pro vzájemnou komunikaci a reporting,
-
Řízení pomocí etap
–
- termín „plánovací horizont“, tj. na jak dlouhé období se má plánovat v určité úrovni detailu,
- projektový plán – hrubý, na celý projekt,
- „etapy“ (resp. „manažerské etapy“) – jsou plánovány na podstatně vyšší úrovni detailu, obsahují „rozhodovací body“ pro posouzení dalšího pokračování projektu,
- v jednom čase může Projektový manažer spustit pouze jednu etapu,
-
Řízení na základě výjimek
-
- Projektový výbor může Projektovému manažerovi stanovit limity, resp. „tolerance“ vztažené k 6 základním parametrům výkonnosti projektu (čas, náklady, kvalita, rozsah, rizika, přínosy),
- při řízení projektu může dojít k odchylkám v hodnotách parametrů – pokud jsou v rámci tolerance, není třeba revidovat stav projektu, pokud jsou mimo ni, pak musí výjimku řešit Programový manažer s Programový výborem,
-
Zaměření se na produkty
– ty je třeba přesně identifikovat, musí odpovídat definovanému účelu vzhledem k požadavkům uživatele na jejich kvalitu,
-
Přizpůsobení projektovému prostředí
– vhodná míra přizpůsobení metodiky velikosti, komplikovanosti a významu projektu.
4. Procesy
- Každý proces je
součástí životního cyklu projektu
a obsahuje
aktivity
, které jsou v rámci daného procesu prováděny, produkty, které jsou vytvářeny, upravovány nebo schvalovány a odpovědné osoby za jednotlivé produkty. PRINCE2
definuje 7 procesů
.
4.1. Zahájení projektu (SU, Starting up a Project)
- Vstup – „Mandát projektu“ – obvykle definovaný v rámci programu více projektů (D124A
),
- Je součástí předprojektové přípravy s cílem minimalizovat řešení chybně zadaných projektů,
- Hlavním výstupem je „Charta projektu“ (definice projektu, role, Řídící tým projekt, zadání pro Obchodní případ, popis Produktu, určení projektového přístupu) – bude podkladem pro Projektový výbor (D402A
),
- Další výstupy – Deník projektového manažera, Přehled získaných poznatků, Plán etapy nastavení,
- MBI: (U401A
).
4.2. Směřování projektu (DP, Directing a Project)
- Vstup – požadavek Projektového manažera na Projektový výbor,
- Projektový výbor rozhoduje o obchodním zdůvodnění projektu, zajišťuje komunikaci s korporátním managementem,
- Směřování projektu začíná po Zahájení projektu a je současně rozhoduje na konec o ukončení projektu,
- Výstupem jsou Schválení Dokumentace nastavení projektu, Schválení etapy, Požadavek na Plán realizace výjimky, Schválení výjimky, Schválení ukončení projektu,
- MBI: (U403A
).
4.3. Nastavení projektu (IP, Initiating a Project)
- Vstupem je Schválení nastavení Projektovým výborem,
- Vytváří Dokumentaci nastavení projektu – hlavní výstup, základní řídící dokument, obsahuje - aktualizaci Charty projektu, Strategii řízení rizik, Strategii řízení kvality, Strategii řízení komunikace, Strategii řízení konfigurace, Plán projektu, Projektové kontroly, Způsob přizpůsobení metodiky,
- MBI: (U402A
).
4.4. Řízení etapy (CS, Controlling a Stage)
- Vstupem je schválený Plán etapy nebo Plán realizace výjimky,
- Výstupem jsou Balík práce, Zpráva o stavu etapy, Zpráva o otevřeném bodu, Zpráva o výjimce,
- MBI: (U404A
).
4.5. Řízení dodávky produktu (MP, Managing Product Delivery)
- Vstupem je schválený Balík práce Projektovým manažerem a předán Týmovému manažerovi,
- Výstupem je Týmový plán, Zpráva o stavu Balíku práce, Specializovaný produkt, produkty,
- MBI: (U404A
).
4.6. Řízení přechodu mezi etapami (SB, Managing a Stage Boundary)
- Při ukončení etapy se rozhoduje o pokračování, Projektový manažer předkládá Projektovému výboru podrobný plán na další etapu. Proces se používá i při vytvoření Plánu realizace výjimky,
- Výstupem jsou Plán (další) etapy, Aktualizovaná Dokumentace nastavení projektu (zejména Plán projektu a Obchodní případ a organizační struktura), Aktualizovaný Plán revize přínosů, Zpráva o ukončení etapy, Plán realizace výjimky,
- MBI: (U402A
).
4.7. Ukončení projektu (CP, Closing a Project), U405A)
- Zajišťuje aktualizaci Plánu projektu, uvolnění zdrojů, akceptace a předání do provozu, vyhodnocení Plánu revize přínosů, vyhodnocení projektu, archivace dokumentace,
- Výstupem je Doporučení následných opatření, Odhady pracnosti, aktualizovaný Plán revize přínosů, Zpráva o ukončení projektu, Zpráva o získaných poznatcích, Oznámení o ukončení projektu,
- MBI: (U405A
).
5. Témata
5.1. Obchodní případ
- Obchodní případ představuje
dokument zdůvodňující projekt z ekonomických, obchodních a dalších podnikových hledisek
. Projekt je řízen na základě Obchodního případu
ve 2 rovinách
– využívá se jako podklad pro rozhodování Projektového výboru, nebo obráceně - vyhodnocují se dopady problémů a změn v projektu na Obchodní případ.
- Obchodní případ se využívá v celém životním cyklu a jeho rámci se pravidelně aktualizuje. Vlastníkem Obchodního případu je sponzor.
Obsahem je:
- Shrnutí (manažerské shrnutí),
- Důvody pro projekt,
- Možnosti volby – varianta pro dosažení nejlepšího poměru cena / výkon,
- Očekávané přínosy (měřitelné / neměřitelné),
- Očekávané nevýhody (mimo nákladů a času),
- Čas – celková doba projektu, nejbližší / nejvzdálenější datum počátku a ukončení, kdy vynaloženy náklady, kdy realizovány přínosy,
- Náklady – celkové náklady podle druhů, způsob financování,
- Návratnost investic – přínosy oproti nákladů, nevýhodám a rizikům,
- Hlavní rizika.
5.2. Organizace
-
Vymezení rolí, odpovědností, organizační struktury. Ta zahrnuje:
- Korporátní / Programový management - zadání projektu (R111
),
- Projektový výbor - směřování, vedení projektu, zajištění zdrojů, rozhodování, schvalování plánů a produktů (R114
),
- Projektový manažer - řízení projektu, plánování, monitorování postupu, reporting Projektovému výboru (R103
),
- Týmový manažer - dodání výstupů, resp. produktů, řízení členů týmu, reporting Projektovému manažerovi (R115
).
-
Řídící tým projektu
= Projektový výbor, Projektový manažer, Týmový manažer.
-
3 perspektivy:
Zákazník (byznys), Uživatel, Dodavatel.
-
Role řídícího týmu jsou:
-
Sponzor
(R113
) – jediný člen Programového výboru, hlavní odpovědnost a rozhodovací pravomoc, zajišťuje finance, vlastní Obchodní případ, schvaluje výdaje, nastavuje tolerance,
-
Hlavní uživatel
(RQ032
) – požadavky, zajištění lidských zdrojů, schvaluje produkty a zajišťuje jejich využití a dosažení přínosů,
- Hlavní dodavatel (R109
) – zajišťuje dodavatelské zdroje, odpovídá za kvalitu produktů,
- Projektový dohled (R116
) – zajišťuje správný postup projektu, je nezávislý na Projektovém manažerovi, Projektové podpoře a Týmových manažerech,
- Změnová komise (R117
) – rozhoduje o změnách ovlivňujících rozsah a výstupy projektu, odpovědnost projektového výboru, lze delegovat,
- Projektový manažer (R103
) – řízení projektu, vydávání balíků práce, kontroly týmů, reporting,
- Projektová podpora (R118
) – administrativní podpora, poradenství, metodická pomoc, odpovědnost Projektového manažera, lze delegovat,
- Týmový manažer (R115
) – zajišťuje kvalitu produktů,
- Zainteresované strany – jednotlivci nebo skupiny, které mohou mít vliv na projekt, nebo mohou být ovlivněny projektem.
5.3. Kvalita
-
Rozlišuje se
– produkty nedosahují požadovanou kvalitu, resp. produkty přesahují požadovanou kvalitu.
-
Specifikace
požadované kvality je
v Popisu produktu
. Řízení kvality
musí respektovat nastavený QMS
v organizaci, ISO normy apod.
Řešení kvality
zahrnuje plánování kvality a (operativní řízení kvality).
5.4. Plány
- Plánování představuje
3 úrovně plánu
– Plán projektu, Plán etapy, Týmové plány, případně Plán realizace výjimky.
- Využívá Techniku produktově orientovaného plánování.
5.5. Rizika
- Představují
nejisté události s dopadem na projekt
– hrozby, příležitosti.
- Řízení rizik
zahrnuje:
- Strategii řízení rizik,
- Postup řízení rizik,
- Registr rizik.
-
Postup řízení rizik představuje:
- identifikaci rizik,
- hodnocení,
- plánování reakcí,
- implementaci reakcí,
- komunikování o rizicích.
5.6. Změna
- Představuje
řízení změn, tj. problémů a otevřených bodů
–
v Registru otevřených bodů
(požadavky na změnu, odchylky dodavatele od specifikace produktu).
- Součástí je
řízení konfigurace produktu, sledování konfiguračních položek
a jejich změn.
- Každá konfigurační položka má
záznam v Konfigurační knihovně
.
5.7. Progres
- Představuje
ovládací prvky, různé typy kontrol
– obsažené
v Dokumentaci nastavení projektu
.
- Manažerské etapy projektu znamenají
delegování pravomoci Projektovému manažerovi pouze na jednu etapu
s využitím principu podle výjimek, s rozhodovacími body o pokračování projektu.
-
Prvky kontroly zahrnují:
- tolerance,
- časem řízení kontroly (Zprávy o stavu etapy, Zprávy o balíku práce),
- událostí řízené kontroly (Zpráva o ukončení etapy, Zpráva o výjimce),
- autorizace před zahájením prací (Schválení etapy, Autorizace Balíku práce).
6. Poznámky, reference
|
|
|
|