Úloha
: Analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb OVM
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb pro OVM“ – cíl, účel
- Účelem analytické úlohy je především dosažení efektů, např. v nákladech na zajištění nákupu, v objektivitě posuzování nákupů, v adekvátním počtu dodavatelů apod.,
- Úloha má
řešit otázky
spojené s řešením analytických úloh (SQ004
).
2. Funkcionalita analýz nákupů materiálů, zboží a služeb.
2.1. Analýzy ukazatelů nákupů materiálů, zboží a služeb:
-
Ukazatelé pro analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb:
- Objem nákupů za stanovený čas (IQ7352XGO),
- Náklady na zajištění nákupu materiálů, zboží a služeb (IQ7354XGO),
- Počet objednávek (IQ7351XGO),
-
Dimenze pro analýzy nákupů materiálů, zboží a služeb:
2.2. Analýzy ukazatelů nákupu procesního charakteru:
-
Ukazatelé pro analýzy ukazatelů nákupu procesního charakteru:
- Počet zpracovávaných dokumentů (IQ7005
) – poptávek, nabídek, smluv atd.,
- Počet reklamací a objem reklamovaného zboží a materiálů (IQ7353XGO),
- Dodací lhůta (IQ3004
), Počet dodavatelů (IQ3006
),
-
Dimenze pro analýzy ukazatelů nákupu procesního charakteru:
- Zboží (DIQ301
), Služby (DIQ303
), Materiály (DIQ302
),
- Platební podmínky (DIQ312
), Dodací podmínky INCOTERMS (DIQ311
),
- Dodavatelé (DIQ102
), Obchodní kanály (DIQ314
), Odvětví ekonomiky (DI005
), Segmenty trhu (DIQ304
), Měny (DIQ052
),
- Reklamace k dodavatelům (DIQ308
), Stav reklamace (DIQ310
).
2.3. Časové analýzy nákupů OVM („Time Intelligence“)
-
Vývoj
nákupů v čase – platí pro všechny uvedené ukazatele nákupu, včetně jejich dimenzí,
-
Meziroční porovnání nákupů
.
2.4. Srovnávací analýzy nákupů:
- Porovnání plánovaného objemu nákupu se skutečností,
- Určení vybraného počtu nejlepších / nejhorších prvků - např. TOP 10 dodavatelů.
3. Zdroje dat:
- Evidence nákupu (DQ152A),
- Evidence dodavatelů (DQ154A),
- Evidence dodavatelských cen (DQ155A),
- Dodací a platební podmínky (DQ106A).
4. Podmínky úspěšnosti analýz nákupů:
- Dosažení potřebné dostupnosti a kvality nákupních analýz v místě a čase, tj. u dodavatelů apod.,
- Možnosti automatického zasílání varovných nebo jen informativních zpráv pracovníkům nákupu na základě výsledků uskutečněných nákupních analýz a jejich vyhodnocení oproti definovaným pravidlům, limitům apod.,
- Uplatnění vysoké komplexnosti a kvality analýz nákupů s vazbou na analýzy OVM, řešení analýz s využitím potřebného množství analytických dimenzí,
- Dosažení požadované flexibility analýz vzhledem k aktuálním potřebám a podmínkám pracovníků OVM a současně potřebné granularity dat pro realizaci analytických operací, zajištění takové úrovně detailních dat pro analýzy, která je dosažitelná a ekonomicky přiměřená,
- Realizace nákupních a materiálových analýz na základě heterogenních a externích datových zdrojů, např. informací z databází internetu, sociálních sítí apod.,
- Využití strukturovaných i nestrukturovaných dat, např. pro analýzy dodavatelů, trhu, vývoje nabídky apod.
|
|
|
|