Úloha
: eShop: Zpracování úvodní studie
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “eShop: Zpracování úvodní studie“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je formulovat
celkovou koncepci implementace e-shopu
, specifikovat předpokládanou cenu a harmonogram řešení.
2. Obsah úlohy
- Vstupní analýza, tj. kontrola shody připravovaného eShopu s Informační strategií, s Projektovým záměrem a analýza aktuálních uživatelských požadavků,
- Zahájení kooperace s vybraným dodavatelem, pokud je projekt řešen dodavatelským způsobem,
- zpracování Úvodní studie eShopu, a to:
- konkretizace přínosů eShopu pro obcodní aktivity podniku,
- definování typů zákazníků eShopu a jim poskytovaných služeb,
- zhodnocení variantních koncepcí řešení projektu (např. využití vlastních kapacit, hosting apod.),
- definování zdrojů použitých pro eShop - SW nástroje, způsob jeho řešení,
- návrh rozpočtu projektu,
- návrh harmonogramu projektu.
3. Vstupy úlohy:
- Projektový záměr (D124A
),
- Smlouva na úvodní studii (D420A
),
- Plán projektů (D123A
),
- Aplikační architektura (D053A
),
- Datová architektura (D055A
),
- Technologická architektura (D054A
),
- Katalog požadavků na IT (D042A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Dokument specifikace projektu (D402A
),
- Informační strategie (D001A
),
- Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A
),
- Procesní dokumentace podniku (DQ003A
),
- Katalog datových zdrojů (D211A
),
- Specifikace technologických standardů (D232A
),
- Nabídka na dodávku IT služeb a produktů (D132A
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Podpora ze strany vedení podniku,
- Jednoznačné zadání úvodní studie,
- Výběr vhodného řešitele úvodní studie a dodavatele produktu,
- Integrace s ostatními podnikovými aplikacemi,
- Účast klíčových uživatelů na průběhu projektu - zapojení budoucích uživatelů e-shopu do kompletního vývojového procesu. Umožní jim definovat požadavky na funkcionalitu, konzultovat s dodavatelem veškeré změny a zároveň se v průběhu vývoje školit.
6. Doporučené praktiky
- Výběr dodavatele a produktu - na trhu e-shopů je velká nabídka dodavatelů a produktů. Během výběru je dobré se zaměřit na dodavatele, který má zkušenosti s vývojem e-shopů pro danou oblast podnikání. Dále je třeba sledovat reference a zkušenosti zákazníků. Důležitým faktorem výběru je možnost a způsob implementace e-shopu na stávající řešení a jeho spolehlivost.
7. “eShop: Zpracování úvodní studie“ - klíčové aktivity
-
Formulace cílů a přínosů eShopu
- formulace cílů projektu by měla definovat konkrétní a měřitelné cíle vycházející ze základních obchodních cílů podniku.
-
Analýza současného stavu IT podniku
- analýza současného stavu IT, zejména stávajících zdrojů z hlediska jejich využitelnosti při implementaci eShopu a definování potřebných úprav. Úloha se zaměřuje zejména na funkční, datové a technologické aspekty IT zdrojů.
- Identifikace rizik - identifikace věcných, technologických a provozních rizik řešení eShopu. Stanovení způsobu jejich eliminace, nebo alespoň snížení dopadů.
-
Definování klíčových požadavků na eShop
- definování funkčních a technologických požadavků na eShop. V případě volby IASW slouží jako podklad pro vývoj, v případě TASW slouží k výběru nejvhodnějšího řešení, zbývající funkcionalitu bude třeba řešit dovývojem. Dále je stanoven způsob realizace požadovaných funkcí.
-
Návrh způsobu řízení projektu eShopu
- určení týmů, jejich struktury, stanovení způsobu a formátu předávání informací, dodržování standardů.
-
Specifikace poskytovaných doprovodných služeb dodavatelem eShopu
- jedná se o služby, které nejsou zahrnuty v základní ceně aplikace, případně vývoje, které s implementací souvisejí. Zejména jde o školení, konzultace, služby service desku a další kvalifikované služby.
-
Návrh harmonogramu řešení eShopu
- v rámci harmonogramu se definují etapy řešení, jejich obsah, termíny, milníky. Dále se určují osoby zodpovědné za realizaci úloh. Harmonogram je vhodné stanovit s dostatečnými rezervami, v oblasti webových technologií spolupracuje na implementaci velké množství lidí a zpoždění se tak vyskytují poměrně často.
-
Finanční rozbor projektu eShopu
- stanovení pořizovacích a provozních nákladů na vývoj. Je třeba zahrnout i náklady, které je třeba vynaložit na úpravu infrastruktury, dodatečnou kvalifikaci pracovníků a další.
|
|
|
|