Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Zpracování úvodní studie - IASW
Zpracování úvodní studie - IASW
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U411B
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
MBI tým
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.7
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. Účel úlohy „Zpracování úvodní studie – IASW“
  • Účelem úlohy Úvodní studie – IASW je:
    • posoudit realizovatelnost požadavků na projekt ,
    • formulovat celkovou koncepci a přístup k řešení aplikace,
    • definovat zadání výstupního produktu a způsob využití individuálního ASW,
    • navrhnout  alternativní řešení a vybrat z nich nejvhodnější,
    • zpracovat kontrakt na řešení projektu ,
    • sestavit časový harmonogram realizace,
    • stanovit metriky hodnocení projektu,
  • Úvodní studie bývá často řešena jako samostatný projekt , kdy teprve na základě jeho výsledku je rozhodnuto o projektu realizačním.
2. Vstupy úlohy:
  • Informační strategie (D001A ),
  • Smlouva na úvodní studii (D420A ), včetně zadání projektu Úvodní studie,
  • Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A ),
  • Stávající projektová dokumentace IT podniku,
  • Podniková architektura (D051A ) a navazující Architektura IT služeb (D052A ),
  • Architektury stávající podnikové informatiky – a s tím související Aplikační architektura (D053A ), Datová architektura (D055A ), Technologická architektura (D054A ),
  • Nabídka na dodávku IT služeb a produktů (D132A ),
  • Plán projektů (D123A ) a Projektový záměr (D124A ),
  • Katalog požadavků na IT (D042A ),
  • Katalog IT služeb (D111A ),
  • Dokument specifikace projektu (D402A ),
  • Procesní dokumentace podniku (DQ003A ),
  • Katalog datových zdrojů (D211A ),
  • Specifikace technologických standardů (D232A ).
3. Výstupy úlohy:
  • Úvodní studie projektu , včetně konceptuálního modelu tříd, procesního modelu, vymezení podstatných parametrů aplikace pro customizaci a personalizaci, vymezení alternativ vývojového a provozního prostředí aplikace, návrhu kontraktu na řešení – obvykle v příloze (D421A ),
  • Katalog požadavků na IT, aktualizovaný o nové byznys požadavky, kvalitativní požadavky včetně bezpečnostních (D042A ),
  • Katalog IT služeb , aktualizovaný o nově plánované služby v rámci projektu (D111A ),
  • Plán projektu (D401A ), včetně seznamu rizik, harmonogramu řešení,
  • Rozpočet projektu (D411A ),
  • Strategie datové migrace (D427A ).
4. Podstatné charakteristiky Zpracování Úvodní studie - IASW
  • Funkce / procesy:
    • vymezení projektu – rozsah, vazby na ostatní projekty a systémy,
    • zpřesnění procesního modelu,
    • specifikace byznys požadavků,
    • definice nově vzniklých / změněných IT služeb,
  • Data:
    • konceptuální model tříd (přehledový doménový model),
    • návrh persistence dat,
  • Aplikační SW:
    • určení vývojového prostředí, vývojových nástrojů včetně nástrojů pro řízení a správu verzí,
    • vymezení podstatných parametrů aplikace pro budoucí přizpůsobení specifickým skupinám,
    • uživatelů (customizaci a personalizaci IASW),
  • Technologická infrastruktura:
    • technologické požadavky,
    • kontrola a upřesnění technologické platformy z informační strategie,
    • návrh vhodných dodavatelů a parametrů pro výběrové řízení nově nakupovaných infrastrukturních komponent,
  • Uživatelské rozhraní:
    • požadavky na uživatelské rozhraní,
    • základ grafického manuálu, resp. revize, pokud již existuje,
  • Personální, sociální, etická stránka projektu:
    • definování kategorií uživatelů (uživatelských rolí) a jim přiřazených IT služeb,
    • identifikace personálních a sociálních dopadů, nástin jejich řešení,
  • Organizace a legislativa:
    • identifikace zákonů a norem vztahujících se k řešené problematice,
    • identifikace podnikových předpisů vztahujících se k řešené problematice,
    • dopad systému do organizační struktury a podnikových předpisů (nové organizační schéma, nové náplně práce útvarů atd.),
  • Bezpečnost a kvalita:
    • specifikace kvalitativních požadavků a metriky budoucích IT služeb,
    • definování bezpečnostních požadavků,
    • posouzení vlivu výpadků aplikace na kontinuitu byznysu – návrh opatření,
  • Ekonomika:
    • definování předpokládaných ekonomických efektů řešení,
    • stanovení celkového rozpočtu projektu a cenové struktury,
    • stanovení platebních podmínek a možností financování projektu.
5. Role v úloze:
  • Informační manažer (CIO) (R101 ):
    • Konzultuje řešení úlohy a přípravu projektu z hlediska celkové koncepce podnikové informatiky a z hlediska vazeb na ostatní projekty a aplikace. Podílí se na schvalování Úvodní studie na úrovni vedení podniku, případně na schvalování jejích dílčích částí. Určuje, kdo a jakým způsobem bude vývoj plánované aplikace řešit,
  • Manažer IT služeb (R102 ):
    • Definuje celé spektrum služeb ve vazbě na aplikaci a podle toho se postupně upravuje i katalog IT služeb,
  • Manažer projektu (R103 ):
    • Je zodpovědný za celé řešení úlohy a za výstupní Úvodní studii, řídí řešení úlohy a kooperaci s externím dodavatelem. Určuje v kooperaci s manažerem rozvoje IT i aplikované metody, přístupy a nástroje pro vývoj aplikace,
  • Manažer rozvoje IT (R104 ):
    • Konzultuje koncepci nasazení aplikace z pohledu celkového rozvoje podnikové informatiky, vazby na ostatní aplikace, překrývání jejich funkcionality apod. Konzultuje rovněž výběr metod, přístupů a nástrojů pro vývoj aplikace,
  • Byznys analytik (R302 ):
    • Řeší v kooperaci s externím dodavatelem všechny jednotlivé části Úvodní studie, zajišťuje i vazby a konzultace s interními manažery, metodiky, klíčovými uživateli,
  • IT architekt (R401 ):
    • Je zodpovědný za promítnutí plánované aplikace do IT architektury, konkretizuje nebo schvaluje nároky na úpravy IT architektury, pořizování nových technologií a nároky na upgrade. Stanovuje technologické standardy pro vývoj aplikace. Předkládá návrh vhodných dodavatelů a parametrů pro výběrové řízení nově nakupovaných infrastrukturních komponent,
  • Generální manažer (CEO, Chief Executive Officer) (RQ001 ):
    • Je informován o výsledné Úvodní studii a schvaluje ji zejména z hlediska navrženého harmonogramu a rozpočtu,
  • Byznys manažer (RQ009 ):
    • Byznys manažeři se účastní interview v rámci vstupních analýz. Posuzují plánovanou funkcionalitu a zejména očekávané efekty celého řešení. Dostávají k dispozici Úvodní studii a obvykle se na úrovni vedení podniku podílejí na jejím schvalování,
  • Metodik, klíčový uživatel (RQ032 ):
    • Konzultuje požadavky na aplikaci, její funkcionalitu, efekty a dopady do byznysu v rámci interview vstupních analýz,
  • Vlastník byznys procesu (RQ033 ):
    • Konzultuje požadavky na aplikaci na aplikaci, její funkcionalitu, efekty a dopady do byznysu v rámci jemu přiřazeného byznys procesu.
6. Řešení úlohy v kontextu řízení podniku:
  • Obsah řízení podniku je klíčovým podkladem pro kvalitní řešení Úvodní studie. V MBI je vymezen ve skupinách úloh odpovídajících jednotlivým oblastem řízení, a to v doménách Řízení podniku (DO00 ), Odvětvové řešení: maloobchod, retail (DO005 ), Odvětvové řešení: Výroba (DO006 ),
  • Každá skupina úloh je rozdělena do úloh dle jejich typů (viz základní informace k doménám), v nichž Úvodní studie pokrývá specifické otázky – viz další přehled,
  • Evidenční úlohy:
    • vytvoření přehledu potřebných datových zdrojů pro vývoj aplikace, vyhodnocení chybějících datových zdrojů,
  • Transakční úlohy:
    • základní specifikace funkcionality úloh jako základu pro zadání funkcí aplikace,
    • zpřesnění procesního modelu, konkretizace specifikace byznys požadavků na vyvíjenou aplikaci,
  • Úlohy reportingu:
    • přehled klíčových požadovaných reportů, které budou součástí výstupů aplikace,
  • Analytické úlohy :
    • základní vymezení požadované funkcionality, tedy analytických funkcí a odpovídajících klíčových ukazatelů,
  • Plánovací úlohy:
    • základní vymezení požadované funkcionality, tedy plánovacích funkcí a odpovídajících klíčových plánovacích ukazatelů,
  • Specifické úlohy:
    • základní specifikace funkcionality úloh jako základu pro zadání funkcí aplikace,
    • zpřesnění procesního modelu, konkretizace specifikace byznys požadavků na vyvíjenou aplikaci.
7. Řešení úlohy v kontextu domén řízení IT:
  • Strategické řízení IT (DO000 ):
    • Vstupy ze skupin úloh strategického řízení, zejména kompletní informační strategie, včetně jednotlivých typů architektur z úloh Návrh architektury IT služeb (U033A ) a Promítnutí architektury IT služeb do dílčích IT architektur (U034A ),
  • Řízení IT služeb (DO100 ):
    • Vstupy z úlohy Plánování a zařazování projektů pro realizaci (U122A ), zejména Projektový záměr,
    • Vstupy z úlohy Výběrové řízení na dodavatele IT produktů a služeb (U134A ), zejména nabídka vybraného dodavatele,
  • Řízení IT zdrojů (DO200 ):
    • Vstupy k vyhodnocení a posouzení disponibilních zdrojů pro řešení projektu, tj. z úloh Analýza datových zdrojů (U201A ), Personální analýzy v IT (U221A ), Analýzy ASW zdrojů (U241A ), Analýzy IT infrastruktury (U242A ),
  • Řízení IT ekonomiky (DO300 ):
    • Vytvoření podkladů pro přípravu rozpočtu projektu s respektováním hodnot a pravidel pro celou podnikovou informatiku v úloze Tvorba rozpočtu na IT (U304A ),
  • Řízení rozvoje IT služeb (DO400 ):
    • Vstupy a pravidla pro řízení projektu ve skupině úloh Řízení projektu (TG401 ), zejména v úlohách Řešení projektu (U404A ) a Analýzy průběhu a výsledků projektu (U405A ),
  • Řízení provozu IT (DO700 ):
    • Podklady pro konkretizaci uživatelských požadavků na vyvíjenou aplikaci z výstupů úloh Řízení uživatelských požadavků (U733A ), Řízení externího service-desku (U734A ), Řízení interního service-desku (U734B ).
8. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • V rámci úlohy je pro úspěšné zahájení a další řešení projektu třeba:
    • zvolit adekvátní metody analýzy a vývoje vzhledem k charakteru vyvíjené aplikace,
    • zajistit přístup k podnikovým dokumentům a specialistům a vytvořit jim i potřebný časový prostor motivaci na řešení projektu,
    • vyhodnotit situaci, kdy je lepší projekt aplikace zastavit z nejrůznějších důvodů (očekávaný nedostatek zdrojů, očekávané organizační změny, pravděpodobné využití nových technologií apod.),
    • Je účelné již v průběhu řešení Úvodní studie nastavit jasná a efektivní pravidla kooperace mezi dodavatelem a zákazníkem.
9. Klíčové aktivity úlohy „Zpracování úvodní studie – IASW

9.1. Vstupní analýza pro řešení projektu
  • Vstupní analýza má posoudit projekt vyvíjené aplikace z pohledu celkové koncepce podnikové informatiky, resp. informační strategie podniku a z pohledu aktuálních uživatelských požadavků na aplikaci,
  • Smyslem analýzy uživatelských požadavků na aplikaci je požadavky zjistit, dokumentovat a posoudit jejich oprávněnost vzhledem k cílům a možnostem podniku. Posouzení požadavků tak sleduje nejen jejich smysluplnost vzhledem k cílům podniku, ale snaží se i odhalit jejich duplicity,
  • Výsledkem je nastavení priorit pro řešení projektu, a jaké jsou jeho předpokládané efekty, učení zodpovědnosti za dosažení jednotlivých efektů a definování metrik.
9.2. Zahájení zpracování úvodní studie
  • Vymezení obsahu aplikačního projektu, určení spolupracujících a ovlivněných subjektů, určení toho, čím se projekt zabývá a čím se na druhé straně nezabývá. Zmapování okolí projektu, a to na úrovni softwarové, technologické, legislativní, organizační, procesní a projektové.
9.3. Definování typů uživatelů aplikace a jim poskytovaných služeb
  • Zmapování všech zainteresovaných jednotlivců, skupin a oddělení, které budou jakkoli ovlivněny aplikací, a jim poskytovaných služeb. Provádí se analýza uživatelů aplikace a jejich rozdělení do jednotlivých skupin a přiřazují se jim poskytované služby, oprávnění a omezení.
9.4. Zasazení řešené aplikace do podnikových architektur
  • Rozhoduje se, zda se bude zapojení aplikace do již stávající aplikační architektury.
  • V souvislosti se zasazením aplikace do architektur podniku se řeší tyto dílčí aktivity:
    • určení aplikací, s nimiž bude aplikace integrována a kde bude docházet ke sdílení, nebo výměně dat, s přesnějším určením jejich obsahu, periodicity, technologické realizace,
    • určení technologii pro aplikaci, na všech úrovních technologických vrstev, možnosti využití již instalovaných a provozovaných technologií,
    • určení databázových systémů a databází, využití již existujících databází.
9.5. Kontrola shody projektu s informační strategií a projektovým záměrem
  • V navrhovaném projektu musí být zohledněny a zkontrolovány všechny souvislosti plánované aplikace s Informační strategií podniku a s Projektovým záměrem,
  • Pokud nedochází ke shodě, je třeba projekt pozastavit a zajistit konsistenci všech základních dokumentů.
9.6. Definování zdrojů použitých pro řešení, budoucího provozu, údržby a jejich rozsahu
  • Definují se všechny zdroje potřebné pro projekt a zdroje, které budou potřebné pro budoucí provoz a údržbu aplikace. Určují se tyto zdroje:
    • Základní software (databázový systém, OS), rozsah pořízení nových produktů, resp. nezbytných upgrade stávajících,
    • Vývojové nástroje a CASE nástroje,
    • HW zdroje, rozsah pořízení nových produktů, resp. nezbytných upgrade stávajících,
    • Lidské zdroje,
    • Ostatní – energie, vozový park, budovy,
  • Je nutné tyto zdroje alokovat a zajistit pro jednotlivé části projektu, aby nedošlo ke konfliktům využití zdrojů.
9.7. Zpracování rozpočtu projektu
  • Určují se náklady na tvorbu, nákup, provoz a údržbu (dále jsou uvedeny hlavní z možných nákladů), tj. určují se náklady na:
    • vývojové prostředí,
    • strojový čas a spotřební materiál,
    • mzdové náklady na čas projektantů,
    • programátorů a uživatelů a další,
    • školení,
    • HW,
    • licence SW - ZSW (vč. SŘBD),
  • Náklady na provoz a údržbu zahrnují:
    • odpisy investic,
    • provozní materiál,
    • poplatky za komunikační cesty,
    • provozní personál,
    • service-desk,
    • drobné úpravy,
    • poplatky za roční údržbu HW a SW.
9.8. Vytvoření harmonogramu projektu
  • Harmonogram projektu je vytvořen pro celé období projektu od počátečních analýz až po zavedení do provozu. Následný provoz a údržba zde již není brán jako součást projektu, ale jsou součástí jednotlivých úloh domény Řízení provozu podnikové informatiky,
  • Při vytváření harmonogramu projektu je nezbytné vytvářet jednotlivé etapy s reálnými časovými odhady,
  • K jednotlivým činnostem je nutné nadefinovat a přiřadit plán potřeby zdrojů a to jak finančních, tak personálních, datových a technologických.
9.9. Nastavení metrik na měření postupu a naplňování cílů projektu
  • Před zahájením projektu se definuje množina metrik, které budou sloužit pro sledování a měření postupu projektu. Také mají sloužit pro případné upozornění na problémovou situaci a signalizovat stav, kdy je vhodné projekt přerušit.
9.10. Kompletace úvodní studie projektu
  • Úvodní studie je dokument, ve kterém jsou shrnuty všechny výsledky této úlohy, a obsahuje celkovou koncepci řešení aplikace,
  • Úvodní studie je často podkladem i pro zpracování kontraktu na celý projekt, neboť teprve v jejím rámci jsou upřesněny a konkretizovány všechny nezbytné obchodní parametry projektu.