Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Návrh architektury IT služeb
Návrh architektury IT služeb
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U033A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Voříšek, J. (KIT, VŠE)
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.6
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Návrh architektury IT služeb“ – cíl, účel
  • Cílem je popsat základní charakteristiky IT služeb (obsah, objem, kvalita, limitní cena) tak, aby byznysu bylo jasné, jakou podporu od IT může očekávat a za jakou cenu.
2. Obsah úlohy

Architektura IT služeb představuje základní komunikační nástroj mezi byznysem a IT. Obsahuje seznam IT služeb a jejich vzájemných vazeb. Systém, na kterém je architektura definována, je celý informační systém podniku. Jednotlivé komponenty architektury jsou IT služby byznysu (informační, aplikační, podpůrné a smíšené). Vazby mezi službami popisují jejich vzájemné závislosti (např. když využívání služby A je vázáno na současné využití služby B, protože služba A využívá data a/ne o funkcionalitu služby B). Architektura IT služeb neobsahuje žádné technické detaily (jakými aplikacemi bude zajištěna, na jaké technologické platformě budou aplikace provozovány, kdo bude aplikace a platformu provozovat apod.) a to z toho důvodu, aby byznys manažeři nebyli zahlceni technickými detaily řešení. Tyto technické detaily jsou pak řešeny dílčími IT architekturami.

IT služby se přiřazují k:

  1. jednotlivým typům uživatelů služeb - veřejnost, partneři, zákazníci, zaměstnanci,
  2. jednotlivým podnikovým procesům, na jejichž podporu služby slouží,
  3. jednotlivým aplikacím, které zajišťují funkcionalitu služby.
3. Vstupy úlohy:
  • Katalog cílů informatiky (D041A ),
  • Informační strategie (D001A ), kapitoly 3, 4, 5,
  • Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A ),
  • Katalog podnikových cílů (DQ004A ),
  • Katalog požadavků na IT (D042A ),
  • Katalog IT služeb (D111A ),
  • Procesní dokumentace podniku (DQ003A ),
  • KPI / KGI podniku a ve vztahu k cílům, procesům (DQ008A),
  • SWOT analýza podniku (D012A ),
  • SWOT analýza řízení informatiky podniku (D013A ).
4. Výstupy úlohy:
  • Informační strategie (D001A ), kapitola 7.1 a kapitola 7.2,
  • Podniková architektura (D051A ),
  • Architektura IT služeb (D052A ).
5. Obsah balíčku ke stažení
  • dokument (D001A ): Informační strategie, část 7.2,
  • text TX0102: Albrecht, J. (KIT, VŠE): Výzkum zavádění disciplíny business architektura v českých organizacích.