Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Dokument : Informační strategie - struktura a obsah dokumentu
Informační strategie - struktura a obsah dokumentu
Kód dokumentu

Standardní kód dokumentu v MBI

:
D001A
Autor

Jméno a příjmení autora

:
Voříšek, J. KIT, VŠE
Popis, obsahové vymezení

Obsahová struktura, resp. náplň dokumentu.

1. Manažerské shrnutí
  • účel informační strategie - v návaznosti na podnikovou strategii definovat cíle rozvoje podnikové informatiky na období 2-3 let a IT projekty, které povedou k naplnění těchto cílů,
  • vymezení subjektu, pro který se strategie zpracovává, a jeho významného okolí,
  • komu je určena,
  • řešitelský tým,
  • doba zpracování.
1.1. Rekapitulace hlavních cílů a požadavků na podnikovou informatiku
  • cíle vyplývající z podnikové strategie v oblasti podpory byznysu,
  • cíle v rozvoji informatiky vzhledem k potřebám byznysu a vývojovým trendům na IT trhu,
  • přehled hlavních požadavků uživatelů formulovaných před a v průběhu řešení informační strategie.
1.2. Přehled hlavních doporučení pro management podniku
  • doporučení v koncepci rozvoje informatiky a v rozvoji vztahu IT byznys,
  • doporučení v oblasti rozvoje aplikací,
  • doporučení v rozvoji infrastruktury,
  • doporučení v oblasti rozvoje řízení informatiky a ve vztahu k řízení firmy,
  • doporučení v oblasti rozvoje personálních zdrojů, zejména kvalifikace.
2. Struktura informační strategie
  • analýza stávajícího stavu podnikové informatiky a jejího okolí, která odpovídá na otázky „Kde jsme?“ a „Jaké jsou silné/slabé stránky a příležitosti/hrozby současného stavu podnikové informatiky?“
  • definice cílového stavu podnikové informatiky, která odpovídá na otázku „Kam chceme dojít za 2-3 roky?“
  • specifikace IT projektů, které převedou podnikovou informatiku se stávajícího stavu do cílového a které odpovídají na otázku „Jak se tam dostaneme?“.
3. Strategické cíle rozvoje informatiky
  • vymezení klíčový cílů rozvoje informatiky ve vztahu k potřebám byznysu.
3.1. Vyhodnocení dokumentů podnikové strategie
  • specifikace cílů vyplývajících z podnikové strategie mající dopad do informatiky,
  • strategické cíle definované podle oblastí, resp. hlavních procesů podnikového řízení.
3.2. Vyhodnocení kritických faktorů dosažení podnikových cílů
  • kritické faktory a omezení v oblasti organizační, ekonomické, personální a technologické.
3.3. Řešení vztahů IT – byznys
  • konsolidace cílů a požadavků CIO a vedení firmy na informatiku,
  • strategie digitálního byznysu,
  • byznys model využívající digitální byznys a jeho IT podpor,
  • byznys model v digitálním byznysu a role IT,
  • vazby IT strategie a strategie byznysu,
  • požadavky podniku a IT na pracovní sílu,
  • rozvoj IT a byznysu ve vazbě na sociální sítě.
4. Analýza stavu a okolí podnikové informatiky
  • analýza jednotlivých oblastí informatiky vzhledem k cílům a potřebám podniku.
4.1. nalýza nabídky a rozvojových trendů na IT trhu
  • analýza zejména nabídky služeb, včetně sourcingu, cloud computingu apod.,
  • analýza nabídky aplikací,
  • analýza nabídky v oblasti infrastruktury,
  • závěry – jaké služby a produkty z aktuální nabídky zahrnout do návrhu rozvoje podnikové informatiky.
4.2. Analýza stavu vlastní podnikové informatiky
  • hlavní problémy v podnikové kultuře, podnikových procesech a organizaci,
  • hlavní problémy v oblasti poskytovaných IT služeb, hlavní problémové IT služby,
  • hlavní problémy v aplikacích,
  • hlavní problémy v infrastruktuře,
  • hlavní problémy v řízení informatiky,
  • závěry – co zachovat, co nahradit, co upravit, resp. změnit.
4.3. Analýza informatiky obchodních partnerů
  • hlavní problémy v komunikaci a kooperaci s obchodními partnery a dalšími subjekty okolí (finanční instituce, veřejná správa apod.),
  • očekávané požadavky obchodních partnerů a subjektů okolí na rozvoj komunikace a kooperace,
  • závěry – co zahrnout do návrhů na rozvoj podnikové informatiky.
4.4. Analýza konkurence
  • hlavní konkurenční výhody z pohledu poskytovaných IT služeb,
  • specifikace ohrožení konkurenceschopnosti podniku,
  • závěry – co zahrnout do návrhů na rozvoj podnikové informatiky.
5. Kompletace závěrů z analýzy
  • závěry z analýzy,
  • přehled požadavků a problémů s určením priorit řešení.
6. Formulace vize a cílů podnikové informatiky
  • formulace vize rozvoje podnikové informatiky, jak má být dále orientována, jaké má sledovat hlavní priority,
  • definování hlavních cílů a požadavků se specifikací priorit.
7. Návrh architektur
7.1. Návrh podnikové architektury
  • základní koncepce uspořádání podnikových aktivit, jejich vztahů, oblastí řízení,
  • základní schéma a dílčí dokumentace.
7.2. Návrh architektury služeb
  • kategorizace, uspořádání a hlavní vazby IT služeb,
  • specifikace strategických IT služeb,
  • základní schéma a dílčí dokumentace.
7.3. Návrh aplikační architektury
  • specifikace aktuálních a plánovaných aplikací, jejich charakteristik a vzájemných vazeb,
  • specifikace strategických aplikací,
  • základní schéma a dílčí dokumentace.
7.4. Návrh technologické architektury
  • specifikace aktuálních a plánovaných technologických komponent, jejich charakteristik a vzájemných vazeb v infrastruktuře,
  • základní schéma a dílčí dokumentace.
7.5. Návrh datové architektury
  • specifikace aktuálních a plánovaných datových zdrojů, jejich charakteristik a vzájemných vazeb,
  • základní schéma a dílčí dokumentace.
8. Strategie sourcingu

8.1. Koncepce outsourcingu
  • definování pravidel a kritérií pro výběr outsourcovaných služeb a jejich poskytovatelů,
  • určení IT služeb, které mají být zajišťovány outsourcingem.
8.2. Cloud computing
  • vyhodnocení možností cloud computingu vzhledem k možnostem a potřebám podniku,
  • definování pravidel a kritérií pro výběr služeb realizovaných na bázi cloud computingu a jejich poskytovatelů,
  • určení IT služeb, které mají být zajišťovány cloud computingem.
9. Rozvoj řízení podnikové informatiky

9.1. Koncepce řízení podnikové informatiky
  • řešení vztahů mezi řízením podniku a řízením informatiky,
  • definování cílů rozvoje řízení informatiky,
  • řešení výkonnosti podnikové informatiky (IT PM, IT Performance Management):
    • uplatněné metody,
    • základní procesní model,
    • systém metrik,
    • systém analytických, plánovacích a prognostických aplikací,
  • rozvoj kvalifikace a technologické podpory v řízení informatiky.
9.2. IT Governance
  • specifikace řídících orgánů a komisí pro informatiku,
  • role v informatice a jejich kompetence.
10. Strategický plán projektů

10.1. Projekty informatiky
  • hlavní projekty v rozvoji aplikací a infrastruktury,
  • specifikace klíčových charakteristik plánovaných projektů,
  • určení očekávaných efektů u jednotlivých projektů,
  • specifikace strategických projektů a jejich dopady na konkurenceschopnost podniku.
10.2. Projekty ve vztahu k informatice
  • projekty rozvoje procesního řízení, projekty rozvoje kvalifikace apod.,
  • určení jejich hlavních charakteristik.
11. Organizační a ekonomické vyhodnocení informační strategie

11.1. Harmonogram realizace strategie
  • jednotlivé etapy realizace strategie a jejich obsah,
  • zodpovědnosti a kompetence v zajištění jednotlivých strategických aktivit, projektů,
  • způsob a periodicita hodnocení plnění strategie.
11.2. Náklady na realizaci strategie
  • odhad nákladů na realizaci strategie podle nákladových druhů a zodpovědnosti,
  • návrh způsobu financování strategických aktivit.
11.3. Očekávané efekty informační strategie
  • přehled očekávaných ekonomických i mimoekonomických efektů,
  • způsob sledování, měření a vyhodnocování efektů.
12. Oddíl E: Přílohy k základnímu textu informační strategie

Obsah balíčku ke stažení

Text: doporučená struktura dokumentu