|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Návrh IT služby“ – cíl, účel
- Cílem úlohy je
navrhnout obsah a celkové vymezení služby
, která by měla maximální přínos pro uživatele.
2. Obsah úlohy
- Návrh služby představuje
vymezení základních charakteristik každé jednotlivé dílčí služby
a jejich odsouhlasení jejich poskytovateli a uživateli.
3. Vstupy úlohy:
- Architektura IT služeb (D052A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Analýza stavu informatiky podniku (D021A
),
- Analýza IT trhu (D022A
),
- Analýza IT obchodních partnerů (D023A
),
- Analýza organizace (D024A
),
- Katalog požadavků na IT (D042A
),
- Aplikační architektura (D053A
),
- Analýza IT dodavatelů (D121A
),
- Koncepce sourcingu (D062A
),
- Procesní dokumentace podniku (DQ003A
),
- Katalog datových zdrojů (D211A
),
- Specifikace technologických standardů (D232A
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Je třeba mít správně zpracované vstupní dokumenty (katalog služeb a katalog požadavků),
- Vedení podniku musí podporovat využití služeb v byznys procesech,
- Návrh služby musí co nejlépe reflektovat očekávání uživatelů, zahrnout mimo nasbíraných požadavky i ty nevyřčené
6. Doporučené praktiky
-
Analýzou Katalogu služeb
se zjišťuje, jestli již v rámci podniku
není využívána podobná služba
, případně služba, kterou by bylo možné využít jako součást služby nové.
-
Katalog požadavků je hlavním zdrojem informací
o tom, jak by daná služba měla vypadat a jakou funkcionalitu by měla poskytovat. Výrazně se doporučuje takto vytvořenou koncepci služby znovu konzultovat s uživateli a vlastníky byznys procesů pro kontrolu správnosti a účelnosti takto navržené funkcionality služby.
- Je nutné jasně
stanovit role jednotlivých uživatelů
a jejich přístupová práva k jednotlivým funkcím služby.
-
IT zdroje nutné k provozu služby
(HW vybavení, SW vybavení a personál), charakter jejich vlastnictví (interní, externí) a požadavky na jejich kvalitu se v návrhu určí jen vzhledem k rozhraní služby a jejímu napojení na okolní systémy provozovatele a zákazníků.
-
Kapacita a škálovatelnost služby
odkazuje na rozsah, v jakém bude služba využívána a možnosti jejího rozšíření, zejména z hlediska počtu uživatelů a výkonu, včetně predikcí jejího vývoje.
-
Lokální dostupnost
odkazuje na možnosti přístupu ke službě prostřednictvím připravených pracovních stanic, s možností vzdáleného přístupu ke službě. Opět by mělo být stanoveno, jak lze ke službě přistupovat, za pomoci jakých technologií, verzí SW, apod. Dostupnost časová odkazuje na dobu provozu služby.
- Při plánování rozsahu a lokální dostupnosti je vhodné
porovnat požadavky s nabídkou infrastrukturních a platformních služeb
z katalogu služeb nebo na trhu.
- Je nutné
analyzovat právní předpisy
, týkající se dané služby, například Zákon o ochraně osobních údajů.
- Je nutné
stanovit bezpečnostní politiku
služby. Musí být stanovena přesná bezpečnostní pravidla, jejichž dodržování musí být ošetřeno jak na technologické úrovni, tak sankcemi v případě porušení pravidel.
-
Cíle
služby by měly být charakterizovány jak slovně, tak zejména
prostřednictvím metrik
, měl by být také stanoven způsob, jakým se tyto metriky budou měřit a vyhodnocovat.
- Je třeba stanovit
přehled nákladů na zavedení
služby a vytvořit ucelený rozpočet služby.
- Je třeba
vytvořit strategii dalšího rozvoje služby
, tj. přehled dalších požadavků, funkcionality a dalších atributů.
7. “Návrh IT služby“ - klíčové aktivity
- Analýza požadavků na novou službu - funkční požadavky, požadavky na uživatelské rozhraní, návaznosti na ostatní služby, požadavky na dostupnost a výkonnost služby
- Analýza katalogu služeb - účelem je porovnat záměr IT služby se službami z katalogu a portfolia služeb a určit, zda se nová služba nebude překrývat s již existující službou.
- Formulace cílů služby - kde bude přidaná hodnota služby pro zainteresované strany, jaký bude způsob vyhodnocování efektů služby a kalkulace plánovaných přínosů.
-
Stanovení funkcionality služby -
navržená funkcionalita musí být ohodnocena předběžným plánem nákladů budoucího provozu a rozvoje a porovnána s plánovanými přínosy.
-
Stanovení dalších nároků na službu -
kapacita služby, škálovatelnost, konkrétní technologie (pokud je to nutné), bezpečnost, znalosti (personálu a uživatelů).
-
Strategie provozu služby
- určení, zda je výhodnější provozovat službu vlastními silami nebo externě, a to na základě rešerše existujících služeb na trhu, jejich parametrů a nákladů na pořízení a provoz.
- Zpracování návrhu služby do detailní dokumentace služby - detailní rozpočet provozu a předběžná kalkulace zavedení, plán budoucího rozvoje a rozpracování metrik služby a způsobů jejich vyhodnocení
|
|
|
|