Úloha
: ECM: Zpracování úvodní studie
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “ECM: Zpracování úvodní studie“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je formulovat
celkovou koncepci řešení aplikace ECM
, definovat základní, obecný postup její implementace s tím, že zvláštnosti principů a postupů vzhledem k charakteru jednotlivých modulů ECM jsou řešeny v rámci vazeb na tyto komponenty.
2. Obsah úlohy
-
Vstupní analýza,
tj. kontrola shody připravovaného projektu s Informační strategií podniku, s Projektovým záměrem a analýza aktuálních uživatelských požadavků,
-
Zahájení kooperace s vybraným dodavatelem
, pokud je projekt řešen dodavatelským způsobem, *
/Zpracování Úvodní studie projektu a v rámci ní především
:
- konkretizace přínosů projektu, kontrola přínosů nové aplikace vzhledem k podnikovým potřebám,
- definování typů uživatelů aplikace a jim poskytovaných služeb,
- vymezení rozsahu a okolí projektu (čím se projekt zabývá a čím se nezabývá, jaké jsou požadované vazby na ostatní aplikace),
- zhodnocení variantních koncepcí řešení projektu (např. využití vlastních kapacit outsourcing, cloud computing apod.),
- definování zdrojů použitých pro řešení, budoucí provoz a údržbu (HW, SW, data, lidé – externí x interní),
- definování metrik na měření postupu a naplňování cílů projektu a požadovaných efektů realizované aplikace,
- návrh rozpočtu projektu,
- návrh harmonogramu projektu.
3. Vstupy úlohy:
- Projektový záměr (D124A
),
- Smlouva na úvodní studii (D420A
),
- Plán projektů (D123A
),
- Aplikační architektura (D053A
),
- Datová architektura (D055A
),
- Technologická architektura (D054A
),
- Katalog požadavků na IT (D042A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Dokument specifikace projektu (D402A
),
- Informační strategie (D001A
),
- Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A
),
- Procesní dokumentace podniku (DQ003A
),
- Katalog datových zdrojů (D211A
),
- Specifikace technologických standardů (D232A
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
- V rámci této úlohy je pro úspěšné zahájení a další řešení projektu třeba:
- zajistit
přístup k podnikovým dokumentům a specialistům
a vytvořit jim i potřebný časový prostor a motivaci na řešení projektu,
- získat
dostatečné finanční, lidské, technologické zdroje,
- vytvořit
realistický harmonogram a rozpočet
projektu,
- vyhodnotit
situaci, kdy je lepší projekt aplikace zastavit
z nejrůznějších důvodů (očekávaný nedostatek zdrojů, očekávané organizační změny, pravděpodobné využití nových technologií apod.),
-
Osoba manažera projektu
je klíčová, je účelné vytvořit potřebné předpoklady, aby se projektový manažer v průběhu projektu pokud možno neměnil.
- Je účelné již v průběhu řešení Úvodní studie nastavit
jasná a efektivní pravidla kooperace
mezi dodavatelem a zákazníkem.
- Rodina ECM produktů zpravidla není v obecném povědomí managementu jako je tomu v případě ERP nebo CRM, proto je vhodné
možnosti těchto produktů představit již v rané fázi projektu
. Celkově řízení očekávání hlavně na straně byznysu vede k hladšímu průběhu projektu.
6. Doporučené praktiky
- Pokud tomu nebrání předpisy nebo jiná omezení, je účelné, aby
úvodní studii zpracovávali nejlepší 2 dodavatelé
z výběrového řízení, a teprve na základě výsledné úvodní studie se určí finální dodavatel.
- Pro zpracování úvodní studie je dobré
vyčlenit dostatečný časový prostor
, protože její kvalita často ovlivňuje výslednou kvalitu celého projektu.
- Úvodní studie se často stává
podkladem pro přípravu kontraktu
na celý projekt a pak je třeba zajistit provázanost Úvodní studie a kontraktu.
- Pokud již podobné řešení v podniku existuje, je třeba s ním při vypracování Úvodní studie počítat. I v případě, že
nové řešení zcela nahradí stávající,
vzniklá dokumentace může posloužit jako vstup v rámci dalšího řešení projektu.
- Pro jednotlivé varianty řešení
se doporučuje vypracovat
:
-
Strukturní model
– popisuje komponentovou strukturu ECM řešení (které komponenty je vhodné implementovat, nejlépe přímo s vazbami na konkrétní uživatelské požadavky) včetně integrace s ostatními systémy uvnitř i vně podniku,
-
Procesní model
– obsahuje model životního cyklu podnikového obsahu, způsob realizace (komponenty), základní bezpečnostní principy a pravidla přístupu (např. jakým způsobem řešit autorizaci a autentizaci, ale i rozhraní, přes které budou moci uživatelé k obsahu přistupovat),
-
Práce s uživatelskými požadavky by v této fázi měla probíhat v agregované podobě
s malou mírou detailu. Důvodem je vyšší flexibilita ve fázi analýzy a návrhu, kde je dostatečný prostor pro specifikaci detailů. Změna již odsouhlaseného dokumentu totiž často podléhá složitému změnovému řízení.
- Při řešení Úvodní studie je efektivní
vycházet z již zpracovaných a odsouhlasených dokumentů
, tj. informační strategie a projektového záměru. Jednak není efektivní začínat vždy „od nuly“, jak se často děje, a navíc je nezbytné zachovat konsistenci mezi jednotlivými dokumenty.
- Úvodní studie musí rovněž
korespondovat s připravenou Specifikací zadání projektu, resp. Plánem projektu
v rámci skupiny úloh řízení projektu.
- Jednotlivé projektové metodiky se liší v náplni této fáze, nebo úlohy a je tedy výše navržený obsah vždy
konkretizovat podle dané metodiky
.
7. Zpracování úvodní studie“ - klíčové aktivity
7.1. Vstupní analýza pro řešení projektu
-
Smyslem vstupní analýzy
je
posoudit zamýšlený projekt aplikace z pohledu celkové koncepce IT
, resp. informační strategie podniku a
z pohledu aktuálních uživatelských požadavků
na aplikaci.
-
Z informační strategie by mělo vyplynout
zhodnocení, do jaké míry navrhovaná aplikace pokrývá cíle společnosti a její informatiky, jaká je její pozice v aplikační architektuře, jak se váže na ostatní aplikace, případně pokud některé nahrazuje, jak zapadá do celkového harmonogramu rozvoje celého informačního systému.
-
Smyslem analýzy uživatelských požadavků
na aplikaci je požadavky zjistit, dokumentovat (pokud již dříve dokumentovány nejsou) a posoudit jejich oprávněnost vzhledem k cílům a možnostem podniku. Posouzení požadavků tak sleduje nejen jejich
smysluplnost vzhledem k cílům podniku
, ale snaží se i odhalit jejich
duplicity
. Mezi základní techniky pro zjišťování uživatelských požadavků patří
interview
.
-
Doporučovaným postupem analýzy uživatelských požadavků
je uskutečnit nejprve počáteční – seznamovací workshop, následně jednotlivá interview, která jsou vedena s jednotlivci nebo v malých skupinkách uživatelů a potom jejich výsledky ověřovat při větších setkáních, resp. oponenturách. Tento postup má své logické opodstatnění v tom, že například při jednotlivých interview lze zaznamenávat dílčí názory jejich účastníků i různé nekonzistence v chápání podnikové reality. Typickým příkladem jsou nekonzistence v terminologii.
-
Závěr interview by měl směřovat k formulaci priorit
pro řešení projektu, tedy co je pro zúčastněné v řešení nejpodstatnější, resp. kde očekávají pro ně
nejvýraznější efekty.
Tyto efekty mají mít, pokud je to racionální, kvantifikovatelnou podobu.
- Jádrem těchto měřitelných efektů jsou
ekonomické a zákaznické efekty
. Je třeba určit,
kdo bude zodpovědný za dosažení jednotlivých efektů a nadefinovat k nim metriky
a k nim všechny potřebné údaje jako jsou název, ukazatel, současný stav, očekávaný stav v budoucnu, způsob měření a odpovědnou osobu za toto měření.
7.2. Zahájení zpracování úvodní studie a základní vymezení obsahu a rozsahu projektu
-
Vymezení obsahu aplikačního projektu, určení spolupracujících a ovlivněných subjektů, určení toho, čím se projekt zabývá
a čím se na druhé straně nezabývá.
Zmapování okolí projektu
, a to na úrovni softwarové, technologické, legislativní, organizační, procesní a projektové.
-
Definují se podmínky řešení aplikace
- identifikace zákonů, norem a podnikových předpisů vztahujících se k řešené problematice,
- dopad aplikace do organizační struktury a podnikových předpisů,
- nastavení organizace řešení projektu,
- odhad potencionálních konfliktních zájmů,
- podnikové procesy, které budou aplikací ovlivněny, a které je třeba řešit,
- rámcová specifikace typového ASW pro implementaci aplikace,
- dopad systému na počet a kvalifikační strukturu pracovníků.
7.3. Definování typů uživatelů aplikace a jim poskytovaných služeb
-
Zmapování všech zainteresovaných jednotlivců, skupin a oddělení,
které budou jakkoli ovlivněny aplikací, a jim poskytovaných služeb.
Provádí se analýza uživatelů
aplikace a jejich rozdělení je do jednotlivých skupin a
přiřazují se jim poskytované služby, oprávnění a omezení
.
- Lze rozlišovat
dva druhy uživatelů
aplikací a to
klasické
uživatele, pro které jsou zamýšleny poskytované služby a tou druhou jsou
administrátoři/správci
, kteří danou aplikaci spravují a udržují v požadovaném funkčním stavu.
7.4. Zasazení ECM aplikací do podnikových architektur, zejména aplikační a technologické
-
Rozhoduje se
, zda se bude zapojení aplikace do již stávající aplikační architektury
řešit formou nové komponenty, či možnostmi zapojení aplikace do architektury formou nasazení celého integrovaného programového balíku.
-
U komponentového řešení
můžeme použít aplikace, které nejvíce vyhovují potřebám společnosti, a společnost není závislá na jednom dodavateli SW. Je však zde
složitá integrace
mezi jednotlivými aplikacemi a problematická funkcionalita a integrita celého informačního systému. Jsou s tím spojeny i
vyšší náklady
, protože se musí aplikace integrovat s každou již zavedenou aplikací zvlášť.
- U řešení
formou integrovaného balíku je tomu přesně naopak
.
- V souvislosti se zasazením aplikace do architektur podniku se řeší tyto
dílčí aktivity
:
- určení aplikací, s nimiž bude aplikace integrována a kde bude docházet ke sdílení, nebo výměně dat, s přesnějším určením jejich obsahu, periodicity, technologické realizace,
- určení technologii pro aplikaci, na všech úrovních technologických vrstev, možnosti využití již instalovaných a provozovaných technologií,
- určení databázových systémů a databází, využití již existujících databází.
- Další rozhodnutí souvisí s tím,
zda využít zdroje vlastní či cizí.
Kritérii
v této oblasti jsou: náklady, bezpečnost dat, spolehlivost a míra závislosti na externích dodavatelích.
- U aplikací řešených
na bázi typového ASW jde většinou o řešení externí,
tedy založené na outsourcingu, resp. v kombinaci s interními kapacitami.
Další variantou
k posouzení je provoz aplikace je
formou SaaS (Software as a Service) v rámci cloud computingu
, kdy je celá aplikace provozována externí firmou a společnosti nabízena pouze formou služby.
7.5. Kontrola shody připravovaného projektu s informační strategií podniku a projektovým záměrem
- V navrhovaném projektu musí být zohledněny a
zkontrolovány všechny souvislosti plánované aplikace s Informační strategií
podniku, a to na
základě dokumentů
Aplikační architektura a Technologická architektura (viz předchozí aktivita).
- Obdobně je nutné
verifikovat navrhované řešení projektu s Projektovým záměrem
, který rovněž z Informační strategie vychází. Pokud
nedochází ke shodě, je třeba projekt pozastavit
a zajistit konsistenci všech základních dokumentů.
7.6. Definování zdrojů použitých pro řešení, budoucí provoz a údržbu a jejich rozsahu
- Definují se
všechny zdroje potřebné pro projekt a zdroje, které budou potřebné pro budoucí provoz a údržbu aplikace
. Určují se tyto zdroje:
- Typový aplikační software, jeho moduly, architektura. Na základě hrubé analýzy se určuje i rozsah potřebných customizací a případných dovývojů,
- Základní software (databázový systém, OS), rozsah pořízení nových produktů, resp. nezbytných upgrade stávajících,
- Vývojové nástroje a CASE nástroje pro případné dovývoje,
- HW zdroje, rozsah pořízení nových produktů, resp. nezbytných upgrade stávajících,
- Lidské zdroje,
- Ostatní – energie, vozový park, budovy.
- Je nutné tyto
zdroje alokovat a zajistit pro jednotlivé části projektu
, aby nedošlo ke konfliktům využití zdrojů, protože tyto zdroje mohou být požadovány také jinými projekty.
7.7. Zpracování rozpočtu projektu
- Určují se
náklady na tvorbu, a nákup
(dále jsou uvedeny hlavní z možných nákladů), tj. určují se náklady na:
- vývojové prostředí,
- strojový čas a spotřební materiál,
- mzdové náklady na čas projektantů, programátorů a uživatelů a další se zaměstnanci spojené náklady,
- školení,
- HW,
- licence SW - ZSW (vč. SŘBD), ASW. Varianty stanovení ceny licence (počet serverů/CPU/koncových stanic, jmenovitý uživatel, paralelní uživatel, dle počtu výskytů klíčového datového objektu, dle počtu transakcí).
-
Náklady na provoz a údržbu
zahrnují:
- odpisy investic,
- provozní materiál,
- poplatky za komunikační cesty,
- provozní personál,
- service-desk,
- drobné úpravy,
- poplatky za roční údržbu HW a SW.
7.8. Vytvoření harmonogramu projektu
- Harmonogram projektu je vytvořen
pro celé období projektu od počátečních analýz až po zavedení do provozu
. Následný provoz a údržba zde již není brán jako součást projektu, ale jsou součástí jednotlivých úloh domény Řízení provozu podnikové informatiky. Hlavními etapami jsou obvykle Analýza a návrh aplikace, Implementace aplikace a Příprava na zavedení do provozu, migrace.
- Při vytváření harmonogramu projektu je nezbytné vytvářet jednotlivé etapy
s reálnými časovými odhady, ale je nutné počítat s případnými časovými skluzy
. Je vhodné použít
metody omezení TOC (Theory of Constrains)
, při které je identifikován klíčový řetězec, který obsahuje činnosti, bez jejichž dokončení nemohou pokračovat ostatní činnosti a je tedy nutné postupovat po tomto klíčovém řetězci.
- Tato problematika je více obsáhnuta
v metodách Critical Chain Project Management.
-
K jednotlivým činnostem je nutné nadefinovat a přiřadit plán spotřeby zdrojů
a to jak finančních, tak personálních.
Pro grafické znázornění a následnou práci
s harmonogramem a zdroji projektu se obvykle využívá některý ze specializovaných
SW pro podporu projektového řízení
(např. MS Project), včetně využití Ganttova diagramu, kde je názorně vidět návaznost mezi jednotlivými činnostmi a jejich časová posloupnost.
7.9. Nastavení metrik na měření postupu a naplňování cílů projektu
-
Před zahájením projektu se definuje množina metrik
, které budou sloužit
pro sledování a měření postupu projektu
. Také mají sloužit pro případné
upozornění na problémovou situaci
a signalizovat stav, kdy je vhodné projekt přerušit.
-
Každá metrika musí obsahovat
informace jako je název, ukazatel, aktuální stav, očekávaný stav dle harmonogramu a plánu spotřeby zdrojů, způsob měření a odpovědnou osobu za toto měření.
7.10. Kompletace úvodní studie projektu
- Jediným
výstupním dokumentem této úlohy je Úvodní studie
, což je dokument, ve kterém jsou shrnuty všechny výsledky této úlohy, a obsahuje celkovou koncepci řešení aplikace. Hlavním cílem Úvodní studie je
zjištění, zdali je aplikace proveditelná
tak, aby naplnila očekávané přínosy z jejího zavedení a to tak,
aby respektovala rozpočtová omezení
. Úvodní studie je často
podkladem i pro zpracování kontraktu na celý projekt
, neboť teprve v jejím rámci jsou upřesněny a konkretizovány všechny nezbytné obchodní parametry projektu.
8. Poznámky, reference
- AutoCont: Správa dokumentů v Microsoft Dynamics AX 2012 - Bezpapírová Axapta ,
- Feige, T.: Interní sociální síť jako nová forma podnikového intranetu,
- Bruckner, T. Voříšek, J., Buchalcevová, A. a kolektiv - Tvorba informačních systémů: Principy, metodiky, architektury - (Grada Publishing 2012) - ISBN9788024779027,
- Buchalcevová, A. - Metodiky vývoje a údržby informačních systémů - (Grada Publishing 2004) - ISBN8024710757,
- Frappaolo, C. - Building an ECM Strategy – Alternatives and Decision Points - (AIIM - The ECM Association 2008),
- Voříšek, J. a kol - Principy a modely řízení podnikové informatiky - (Praha, Oeconomia 2008) - ISBN9788024514406.
|
|
|
|