Úloha
: Řízení kvalifikace v IT
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Řízení kvalifikace v IT“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je dosáhnout potřebné úrovně kvalifikace ve vazbě na nároky informatiky a musí sledovat tyto cíle:
- zajistit odpovídající kvalifikační úroveň pracovníků – uživatelů tak, aby byli schopni efektivně využívat instalované aplikace a podílet se na rozvoji celého informačního systému,
- zajistit odpovídající kvalifikační úroveň interních informatiků dle jejich definovaných rolí,
- přispět ke spokojenosti pracovníků v podniku v důsledku dosažených informatických znalostí a schopností.
2. Obsah úlohy
- Úloha představuje definování
základních charakteristik plánovaných kvalifikačních projektů a na jejich základě plánování školení a rekvalifikace
. Na to navazuje
realizace školení
, která znamená:
- jejich komplexní zajištění, včetně výběru a oslovení lektorů,
- obstarání, případně vytvoření učebních pomůcek,
- hodnocení účastníků atd.
- Velmi často se
školení váží na určitý projekt
a pak obvykle školení kompletně zajišťuje i dodavatel projektu.
3. Vstupy úlohy:
- Plán rozvoje pracovních kapacit (D223A
),
- Podniková personální evidence (DQ250A
),
- Evidence pracovních míst (DQ251A),
- Evidence školení a kursů (DQ252A),,
- Evidence personálních a školicích agentur (DQ253A),
- Podklady pro rekvalifikační programy (DQ255A),
- Personální plány (DQ261A),
- Požadavky na pracovníka (DQ271A),
- Personální výkazy (DQ281A),
- Personální analýzy (DQ291A).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Je třeba
formulovat základní strategické záměry
v rozvoji informatické kvalifikace,
- Kritickým faktorem informatické kvalifikace je
podniková kultura
- reálné vyhodnocení podnikové kultury je jedním z počátečních kroků pro formulaci záměrů v dané oblasti,
- Kvalifikace v informatice je daná
obsahovou šíří, infrastrukturním charakterem
potřebných znalostí, častými změnami a rychlým vývojem v technologiích, vazbami na externí prostředí (internet, sociální sítě atd.), rychlým vývojem i v technologické podpoře vzdělávání.
6. Doporučené praktiky
- Pro kvalifikační projekty je nutné ze strany vedení podniků
vytvořit jak potřebný časový prostor, tak motivační systém
,
- Každý kvalifikační projekt musí být průběžně i v závěru
vyhodnocován
,
- V plánování kvalifikačních projektů musí být nastaveny
adekvátní priority
jejich obsahového zaměření vzhledem k rolím, které jejich účastníci zastávají,
- Kvalifikační projekty by měly
brát v úvahu dostupné technologie a metodiky
tvorby takových projektů (různé formy a produkty eLearningu apod.) ,
- Podstatná je i
formulace efektů IT kursů především pro pracovníky
– uživatele,často je jejich využití založeno jen na jejich zájmu a iniciativě a pak jim musí být jasné, jaké efekty jim takové řešení přinese.
7. “Řízení kvalifikace v IT“ - klíčové aktivity
7.1. Analýza nabídky na trhu vzdělávacích služeb a technologií
- Analýza
nabídky na trhu vzdělávacích služeb a technologií
obsahuje:
- přehled a hodnocení nabízených možností kvalifikačních projektů dle typu (školení, distanční studia na VŠ, MBA studia apod.), obsahového zaměření, poskytovatele, materiálního zajištění, kapacitních a termínových možností, cenových charakteristik,
- přehled a hodnocení nabízených prostředků a technologií pro podporu vzdělávacích aktivit (eLearningu apod.) podle typu produktů, dodavatele, cenových charakteristik, provozního prostředí (operačních systémů, databázových systémů apod.).
7.2. Plán kvalifikačních projektů na stanovené období
- Plán kvalifikačních projektů na stanovené období -
pro jednotlivé kvalifikační projekty obsahuje
:
- id. a název projektu,
- rámcové obsahové vymezení,
- předpokládaný dodavatel, včetně případného interního zajištění,
- předpokládané místo zajištění (in house, u dodavatele),
- požadované materiální a technologické zajištění, včetně eLearningu a obdobných technologií,
- celkový plánovaný počet účastníků dle rolí,
- způsob hodnocení projektu a jeho účastníků,
- předpokládaný termín zahájení a ukončení projektu,
- odhadované náklady na projekt.
7.3. Zadání jednotlivých kvalifikačních projektů
- Zadání kvalifikačního projektu (pro externího poskytovatele vzdělávacích služeb, nebo pro interní útvar) –
obsahuje většinu charakteristik souhrnného plánu projektů v detailnějším vyjádření,
a to:
- id. a název projektu,
- detailnější obsahová specifikace,
- dodavatel projektu,
- harmonogram projektu – příprava projektu, termíny jednotlivých běhů (školení apod.),
- přehled účastníků v jednotlivých bězích podle rolí,
- konkrétní požadované materiální a technologické zajištění projektu (literatura, prezentace, eLearning),
- konkrétní pravidla pro hodnocení průběhu projektu a výsledků jednotlivých účastníků,
- plánová nákladová kalkulace projektu.
7.4. Výběr nebo návrh metodiky kvalifikačních projektů
- Výběr nebo návrh
metodiky přípravy a realizace kvalifikačních projektů
s podporou informačních a komunikačních technologií.
|
|
|
|