Úloha
: eShop: Analýza a návrh
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “eShop: Analýza a návrh“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je definovat funkcionalitu e-shopu
na základě provedené analýzy, vytvořit návrh
.Cílem úlohy je detailně posoudit požadavky podniku a uživatelské požadavky, které jsou na e-shop kladeny. Provést jejich analýzu, formalizovat je a zanést do dokumentace.
- Na základě analýz
definovat funkcionalitu e-shopu, nároky na vývoj a customizaci
. Cílem je rovněž analyzovat a
zhodnotit existující technologické zdroje a infrastrukturu
, na které bude e-shop nasazen. Posoudit jejich kvalitu, výkon a dostupnost a případně navrhnout jejich úpravy a
analyzovat trendy v oboru pro vytvoření e-shopu
, který je aktuální a moderní.
2. Obsah úlohy
-
Úloha standardně obsahuje
:
- analýzu požadavků podniku na funkcionalitu a služby eShopu,
- návrh řešení eShopu především jeho funkcí pro zákazníky i pro monitorování jeho provozu. Úloha zahrnuje i technický návrh eShopu, grafický návrh eShopu a vytvoření prototypu a jeho posouzení zejména pracovníky obchodních oddělení.
3. Vstupy úlohy:
- Úvodní studie projektu (D421A
),
- Katalog požadavků na IT (D042A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Dokument specifikace projektu (D402A
),
- Plán projektů (D123A
),
- Plán projektu (D401A
),
- Rozpočet projektu (D411A
),
- Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A
),
- Procesní dokumentace podniku (DQ003A
),
- Katalog datových zdrojů (D211A
),
- Specifikace technologických standardů (D232A
).
5. “eShop: Analýza a návrh“ - klíčové aktivity
5.1. Analýza požadavků na eShop
- Analýza business požadavků,
- Analýza požadavků uživatelů (zaměstnanců),
- Analýza obchodních procesů ve vztahu k eShopu,
- Analýza zákaznického prostředí, pro který je eShop určen. Obsahem je:
- cílová skupina zákazníků,
- specifika tržního prostředí, konkurence,
- geografická oblast, jazyk a lokální zvyklosti,
- věková kategorie zákazníků,
- zaměření a zájmy zákazníků.
5.2. Definice funkcionality eShopu
- Na základě výsledků analýzy probíhá
definice funkcionality eShopu
. Hlavní oblasti řešení jsou:
- bezpečnostní - řeší oprávnění přístupu k datům, šifrování, způsob ukládání dat,
- kvalitativní - zabývá se dostupností, dobou odezvy, spolehlivostí,
- technologické - zejména technologická infrastruktura,
- aplikační - změny stávajících aplikací, integrace na ostatní podnikové aplikace,
- organizační - změny v organizační struktuře, které jsou třeba kvůli nasazení aplikace,
- legislativní - legislativní náležitosti požadované v oblasti, kde je eShop provozován.
5.3. Technický návrh
- V rámci návrhu se stanoví:
-
datový model
- prvním krokem je vytvoření konceptuálního datového modelu, který reprezentuje formát dat, jejich strukturu a vazby. Model slouží k návrhu datové základny eShopu v případě IASW. V případě řešení formou TASW slouží k porovnání s datovým modelem nabízeného řešení a případnými korekcemi,
-
architektura řešení
- architektura určuje celkovou strukturu a základní konstrukci eShopu, odvíjí se od zvoleného řešení, případně dodavatele, /
technologické řešení
,
-
infrastruktura
- v případě provozu eShopu na vlastní infrastruktuře se navrhuje její struktura, prvky, napojení na infrastrukturu stávající. V případě řešení outsourcingem probíhá ověření infrastruktury, zejména s ohledem na její zatížitelnost, rychlost a dobu odezvy.
5.4. Grafický návrh
- Grafický návrh vychází z
rozložení uživatelského prostředí a funkcionality definované ve wireframe modelu.
- Kromě požadavků podniku dále
zohledňuje oblast trhu, ve které bude eShop působit
- pro různé oblasti jsou
typické skupiny zákazníků
lišící se svými zvyklostmi, věkem, vkusem atd. Jedná se o neměřitelné parametry a jejich aplikování do návrhu závisí na zkušenostech webového vývojáře - grafika. Grafický návrh se v průběhu tvorby konzultuje a připomínkuje s pověřenými zaměstnanci.
5.5. Vytvoření prototypu
- Na závěr fáze analýzy a návrhu je vytvořený
prototyp, na kterém se ověří zadavatelem požadovaná funkčnost,
design a další vlastnosti.
|
|
|
|