Úloha
: ECM: Analýza a návrh aplikace
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “ECM: Analýza a návrh aplikace“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je
analyzovat, jaké procesy bude implementované ECM řešení podporovat, jakou funkcionalitu
je nezbytné pro dané procesy zajistit, kde je potřeba řešit customizaci, v jakém rozsahu, u jakých funkcí, jaké je případně třeba realizovat dovývoje, jak řešit nasazení aplikace v podniku.
2. Obsah úlohy
- Analýza definovaných požadavků na aplikaci,
- Návrh řešení aplikace především z obsahového pohledu, tj. na podstatně větší úrovni detailu musí specifikovat:
- jaké funkce má poskytovat,
- s jakými daty pracovat,
- jaké podnikové procesy podporovat.
3. Vstupy úlohy:
- Úvodní studie projektu (D421A
),
- Katalog požadavků na IT (D042A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Dokument specifikace projektu (D402A
),
- Plán projektů (D123A
),
- Plán projektu (D401A
),
- Rozpočet projektu (D411A
),
- Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A
),
- Procesní dokumentace podniku (DQ003A
),
- Katalog datových zdrojů (D211A
),
- Specifikace technologických standardů (D232A
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
-
Účast pracovníků uživatelské sféry
podniku na řešení úlohy (alespoň konzultační formou), jejich pochopení a respektování nových možností aplikace oproti zavedeným zvyklostem, nepožadovat realizaci zbytečných změn v TASW.
-
Dobrá organizace a úroveň školení uživatelů
kooperujících na projektu, aktivní účast uživatelů na školení a ochota studovat principy a funkcionalitu implementované aplikace.
-
Otevřenost vedení podniku a uživatelské sféry změnám
, která aplikace přináší, včetně podnikové organizace a podnikových procesů.
-
Zkušenosti implementačního týmu
(zejména externího dodavatele) s konkrétním obsahem aktivit podniku, jeho podnikání (podle daného odvětví).
-
Respektování časové náročnosti realizace
analýzy a návrhu vzhledem k rozsahu a komplexnosti implementovaného ECM řešení.
-
Zajištění průběžné komunikace implementačních týmů
s uživatelskou sférou.
6. Doporučené praktiky
- Pro efektivní kooperaci implementačních týmů s klíčovými uživateli je nezbytné těmto
uživatelům vytvořit, pokud je to možné, dostatečný časový prostor a odpovídající motivaci
na řešení projektu.
- Při zpracování analýzy stávajících podnikových procesů a návrhu nových je důležitým faktorem
volba notace
. Zde je nutné si uvědomit, že procesní diagramy jsou především nástrojem komunikace. Proto je vhodné
vybrat notaci dle audience, která dokumenty bude revidovat a případně i schvalovat
. Ve většině případů se jedná o zástupce businessu, takže vhodnou volbou jsou základní flow diagramy u jednoduchých procesů a standardizované business notace (např. BPMN) u těch komplexnějších. V rámci projektu je dobré stanovit jednotnou notaci.
7. “ECM: Analýza a návrh aplikace“ - klíčové aktivity
7.1. Sběr uživatelských požadavků
- Sběr uživatelských požadavků by měl probíhat
systematicky se zaměřením zejména na organizační složky, které nová funkcionalita významně postihuje
. Sada analytických otázek by měla být předem připravena.
Míra detailu
se odvozuje od složitosti daného řešení.
- Sběr požadavků a jejich
specifikace zpravidla probíhá ve více kolech,
aby se předešlo případným nedorozuměním v souvislosti s rozdílným očekáváním a zároveň byly zodpovězeny otázky, které vznikly v průběhu přípravy návrhu.
-
Příklady analytických otázek z oblastí řízení podnikového obsahu
, které se v této fázi projektu běžně objevují, mohou být:
- S jakým typem obsahu uživatelé v dané organizační jednotce běžně pracují?
- Jaký je účel tohoto obsahu?
- Vzniká daný obsah přímo v této organizační jednotce?
- Má tento obsah jednotnou formu, případně přímo šablonu?
- Je daný obsah schvalován? Pokud ano – kým je schvalován a z jakého důvodu?
- Kdo, resp. jaké role, má k danému obsahu přístup? Kdo k němu má mít přístup a kdo k němu naopak přístup mít nesmí?
- Je třeba k danému typu obsahu evidovat další informace v podobě metadat?
7.2. Analýza podnikových procesů
- Rozsah aktivity je dán rozsahem projektu, při čemž platí, že
se podrobně analyzují pouze procesní domény, které se projektu přímo týkají
. Domény, které se projektu týkají nepřímo, stačí zmínit.
- V rámci řízení podnikového obsahu do detailu se popisují
procesy z oblastí životního cyklu obsahu
:
- Pořízení elektronického obsahu,
- Uskladnění podnikového obsahu,
- Dodání podnikového obsahu,
- Uchování podnikového obsahu.
-
U identifikovaných procesů
nás zajímá vlastník procesu, aktéři, iniciační a konečné události, jednotlivé činnosti, vstupy a výstupy a případně metriky pro měření klíčových charakteristik procesu.
- Procesy je
možné popsat textově či graficky pomocí diagramů
. V praxi se pro větší srozumitelnost doporučuje kombinovaný přístup.
7.3. Návrh řešení aplikace
- Vlastní návrh lze
rozdělit do tří částí
:
- Aplikační architektura,
- Technologická architektura,
- Informační architektura.
-
Aplikační architektura
představuje logický pohled na systém. Obsahuje komponentovou strukturu řešení a množinu rozhraní pro komunikaci s dalšími podnikovými systémy. U komponent i rozhraní je třeba definovat detailní funkční specifikaci vycházející z uživatelských požadavků a určit způsob realizace dané funkcionality – zda je řešena „out-of-box“ přímo TASW či je třeba ji dovyvinout.
-
Technologická architektura
se zabývá technickou stránkou řešení. Po hardwarové stránce jde hlavně o IT infrastrukturu (webové, aplikační a databázové servery, síťové prvky,…), která vychází ze systémových požadavků softwaru. Systémové požadavky je nutné patřičně dimenzovat vzhledem k počtu uživatelů a objemu předpokládaného zpracovávaného / uskladněného obsahu, při čemž je třeba myslet i na budoucí potřebu. Z hlediska softwaru se řeší potřebný počet a struktura licencí. Důležitým prvkem technologické architektury je i model nasazení jednotlivých komponent (desktopová aplikace, intranet, extranet nebo online řešení).
-
Informační architektura
je nejspecifičtějším prvkem návrhu, kterým se ECM liší od ostatních typů TASW. Zaměřuje se na obsah a strukturu systémem zpracovávaných dat – datovou bázi. V případě ECM se jedná zejména o podnikový obsah, jenž by měl být evidován v katalogu podnikového obsahu, což je
analytický dokument popisující jednotlivé typy obsahu v následující (doporučené) struktuře:
- Typ obsahu,
- Základní popis – musí obsahovat jednoznačné vymezení typu obsahu,
- Metadata, která je potřeba u daného typu obsahu v systému evidovat,
- Seznam procesů, kde se s daným typem obsahu jakkoliv manipuluje, včetně specifikace, o jakou jde operaci,
- Zdroje obsahu – uvádí se interní i externí,
- Diagram procesu životního cyklu daného typu obsahu.
7.4. Návrh systému vyhledávání obsahu
- Dále je třeba definovat systém vyhledávání obsahu. V rámci ECM je
možné nastavit centrální vyhledávání
, které dokáže při vhodné implementaci integračních rozhraní vyhledávat i v externích systémech.
- Druhou možností je
využívat proprietárních vyhledávacích systému v rámci jednotlivých komponent
. Oba přístupy mají svá pozitiva i negativa, která závisí na detailech dané implementace.
- Nezávisle na typu vyhledávání je v každém případě nutné
určit, na jakou část systému se vyhledávání vztahuje.
Návrh vyhledávání by měl také stanovit
pravidla tvorby definice vyhledávání a případné filtry
.
7.5. Řešení bezpečnosti a definice přístupových práv
- Další velkou oblastí je bezpečnost a definice přístupových práv. Způsob
autorizace a autentizace je hlavně technickou otázkou,
proto se spíše řeší v rámci návrhu technologické architektury.
- Běžně se řeší
integrací na centrální adresářový server, ve výjimečných případech individuálně přímo v aplikaci
.
- Pro účel
definice přístupových práv
je dobré
uživatele rozdělit do skupin dle rolí
(měly by odpovídat rolím v navržených procesech) a organizačních jednotek. Jasně
definovaná uživatelská práva
by pak měla být mapována na jednotlivé skupiny uživatelů.
|
|
|
|