Úloha
: Správa IT infrastruktury
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
Černohorský, J. (KIT, VŠE)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Správa IT infrastruktury“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je zajistit potřebnou
disponibilitu technologické infrastruktury
. Identifikovat
problémy v koncepci infrastruktury
, resp. v technologické architektuře, v kapacitních omezeních, spolehlivosti atd. a navrhovat možná řešení.
2. Obsah úlohy
- Správa sítě a technologických zdrojů
zahrnuje
:
- sledování a nepřetržitou kontrolu jednotlivých komponent technologické infrastruktury,
- administraci serverů,
- fyzickou i logickou správu LAN/VLAN/VPN,
- správu WAN,
- provoz operačních systémů, systémového managementu a Firewallu,
- nastavení přístupových práv atd.
3. Vstupy úlohy:
- Technologická architektura (D054A
),
- Datová architektura (D055A
),
- Softwarová architektura (D056A
),
- Specifikace technologických standardů (D232A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Analýza IT dodavatelů (D121A
),
- Plán rozvoje pracovních kapacit (D223A
),
- Plán rozvoje technologické infrastruktury (D235A
),
- Konfigurační databáze (D231A
),
- Evidence softwarových aktiv (D234A
),
- Rozpočet IT (D325A
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Předpokladem je kvalitní, úplná a pravidelně
aktualizovaná dokumentace provozu
IT infrastruktury i aplikací
-
Kvalitní konfigurační databáze
a konfigurační management,
- Efektivní
uplatnění dohledových systémů
a průběžné (automatizované) vyhodnocování jejich protokolů.
6. Doporučené praktiky
- Je účelné
přesně nastavit v SLA podmínky provozu aplikací i infrastruktury
, např. doby reakce na vzniklý výpadek nebo poruchu, doba na vyřešení vzniklého problému apod.
7. “Správa IT infrastruktury“ - klíčové aktivity
7.1. Správa serverů
- Správa serverů zahrnuje
vedení a zpracování tzv. provozních deníků
zahrnující evidenci stavu IT komponent, úroveň jejich využití, evidenci poruch a výpadků.
- Správa zahrnuje p
lánování a realizaci běžných provozních činností
, jako např. instalaci software, testování zařízení, řízení archivace, kontrola a archivace provozních protokolů (logů), rekonstrukce po výpadcích, rekonfigurace serverů v případě potřeby apod.
- Zahrnuje rovněž
analýzy zjištěných poruch, jejich řešení a komunikaci s dodavateli
u běžně neodstranitelných závad.
- V době virtualizace podléhá správě serverů i
plánování virtualizační strategie serverů
a jejich nasazení správa ve virutálním prostředí.
7.2. Správa sítí LAN / VLAN, WAN, VPN
- Správa sítě představuje
vedení a zpracování tzv. provozních deníků sítě
, které obsahují přehledy stavu IT komponent, evidenci poruch a výpadků, testování zařízení, kontrola a archivace provozních protokolů (logů) včetně záznamů o bezpečnostních incedentech. Do uvedené činnosti řízení spadá
zajištění připojení podnikové počítačové sítě do sítě Internet, propojení s obchodními partnery
apod. Vedle těchto základních služeb se uskutečňuje materiální zajištění provozu - náhradními díly, provozním materiálem apod.
- V době virtualizačních technologií je vhodné se zamyslet nad
nasazením virtualizace sítě s využitím patřičných technologií
za účelem dlouhodobé úspory finančních prostředků útvaru IT.
7.3. Správa koncových stanic sítě
- Řízení správy koncových stanic zahrnuje
evidenci pracovních stanic, podporu při instalaci software na pracovních stanicích uživatelů, řešení poruch a technických problémů
uživatelů.
- Specifickou součástí je řízení vzdálené správy koncových stanic a
zajištění bezpečnosti
pracovních stanic.
|
|
|
|