Úloha
: Řízení uvolnění a nasazení
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Řízení uvolnění a nasazení“ – cíl, účel
- Úloha
navazuje na úlohu Řízení změn
, ze které přebírá
jako vstup protokol změnových řízení
.
Účel
této úlohy spočívá
ve standardizovaném přístupu k řízení uvolnění a nasazení nové verze SW / nového SW s důrazem na klíčové činnosti
, které se nesmí opomenout, pokud má být uvolnění a nasazení úspěšné.
-
Cílem
úlohy je:
- minimalizovat negativní dopady a rizika nasazení nové verze do produkčního prostředí,
- minimalizovat čas a náklady potřebné na změnu nových verzí v produkčním prostředí,
- úspěšně uvolnit a nasadit nové verze SW napoprvé.
2. Obsah úlohy
- Úloha pokrývá
komplex činností spojených s přípravou a realizací uvolnění a nasazení nové verze SW / nového SW do produkčního prostředí.
Uvolnění představuje dle (ISO/IEC 20000-1, 3.23)
soubor jedné nebo více konfiguračních položek
, které jsou nasazovány do provozu jako výsledek jedné nebo více změn.
-
V rámci úlohy
:
- stanovují se pravidla pro plánování uvolnění nových verzí,
- odkazy na již vyřešené žádosti o změny, chyby a problémy při jejich řešení,
- pravidla pro testování změn,
- analyzují se incidenty spojené s uvolněním a nasazením změn,
- definují se i pravidla pro řešení neúspěšného uvolnění a nasazení změn.
- V rámci řešení úlohy
je třeba řešit tyto otázky:
- jaké služby a nové verze budou uvolněny, z čeho se skládají a jaké jsou na ně požadavky,
- kteří uživatelé jsou ovlivněni nasazením, zda potřebují nějaké další speciální školení,
- zda existují nějaké odstávky z provozu nebo jiné přerušení běžné činnosti a jakou úroveň detailu je třeba řešit, např. budova, patro, místnost,
- zda všichni uživatelé a systémy jsou z jednoho místa, nebo jsou vzdálení a jaký to má vliv na logistiku,
- potřebují zaměstnanci service-desku školení, existují přístupové problémy, které je třeba řešit,
- termín nasazení nové verze,
- důvod pro nasazení – řešení problému, implementace nové funkcionality,
- kritické faktory úspěchu nasazení, kdo ho povoluje.
-
Zvolení metody postupu nasazení je zásadní
. Nasazení může být provedeno buď najednou na všechny potřebné systémy v době, kdy se s nimi nepracuje (typicky přes víkend), nebo postupně (např. dočasná současná práce v novém a starém SW). Obecně je metoda typu „Velkého třesku“ zvládnutelnější pro menší instituce, kde není taková hrozba případných nekonzistencí při chybném zavedení na některé z poboček.
-
U institucí, které mají více poboček,
pro zajištění, že všechny koncové stanice mají stejnou verzi, lze
využít programových utilit pro správu verzí
(tzv. agenty), které mohou buď informovat správce aplikací o zastaralé verzi na konkrétní stanici, nebo mohou samy aplikace provést kontrolu verze na serveru a uživatele vybídnout k aktualizaci, která se poté stáhne ze serveru a nainstaluje (pouze pokud je takto aplikace naprogramována a mají uživatelé dostatečná oprávnění).
- Pokud bude
instalace prováděna správcem aplikací,
nejčastěji se tak děje
přes připojení na vzdálenou plochu
– není tedy nutno fyzicky navštěvovat příslušné pobočky.
- Dalším úkolem je
plán migrace dat
. Pokud to nasazení nové verze SW / nového SW vyžaduje, je potřeba
naplánovat, kdy dojde k migraci stávajících dat do nových databázových systémů
jak pro testovací prostředí, tak zároveň kdy se bude realizovat migrace dat pro produkční prostředí.
3. Vstupy úlohy:
- Katalog požadavků na IT (D042A
),
- Katalog IT služeb (D111A
),
- Dokumentace provozu service-desku (D723A
),
- RFC, požadavek na změnu (D725A
),
- Návrh na změnu kontraktu a SLA (D726A
),
- Provozní dokumentace (D711A
),
- Technická dokumentace sítě (D712A),
- Aplikační architektura (D053A
),
- Technologická architektura (D054A
),
- Analýza stavu technologické infrastruktury (D233A
),
- Plán rozvoje technologické infrastruktury (D235A
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
-
Pravidelné provádění automatizovaných regresních testů
sníží náklady na pracovníky a napomůže včas odhalit nově vzniklé chyby po provedených úpravách,
-
Existence service-desk
nebo úlohy řízení uživatelských požadavků,
-
Existence definovaných procesů pro vykonávání konkrétních standardních změn
(např. postup s odpovědnostmi za obnovu hesla),
- Součástí každé změny by měl být
plán její nápravy v případě neúspěchu,
podrobnost tohoto plánu závisí na povaze změny (zásadní změna by měla mít plán velmi podrobný, zatímco rutinní stačí hrubý nástin řešení),
- Je nezbytné
veškeré změny dokumentovat.
Není žádoucí, aby znalosti o změnách byly vázány na konkrétní osoby.
6. Doporučené praktiky
- Zaměstnanci příslušného uživatelského oddělení a operativních skupin IT musejí být
v souladu s definovaným implementačním plánem řádně proškoleni
a informováni dříve, než dojde k nasazení do provozního prostředí.
- Definovat a
vytvořit bezpečné testovací prostředí
zastupující plánované provozní prostředí. Definovat vztahy k bezpečnosti, vnitřním kontrolám a provozním praktikám.
-
Plán konverze a migrace dat a infrastruktury
, včetně kontrolních záznamů, rollback a fallback akcí.
-
Testování změn před samotnou migrací
do provozního prostředí. Je potřeba se ujistit, že aplikace odpovídá požadované bezpečnosti, stabilitě a výkonu.
- Je potřeba se ujistit, že
výsledky procesu testování odpovídají požadavkům
tak, jak jsou stanoveny v testovacím plánu. Také je nutno ověřit pomocí sady regresních testů, že dříve objevené závažné chyby jsou odstraněny.
- Po testování a předání změněného systému do provozu musí být
systém stále v souladu s realizačním plánem
. Dále je nutné získat schválení klíčových zainteresovaných stran, jako jsou uživatelé, systémoví vlastníci a operativní management. V případě potřeby, je možné na chvíli systém provozovat paralelně se starým systémem a porovnat jejich chování a výsledky.
-
Cílem regresního testování
je zajistit, aby změny software, jako je
přidávání nových funkcí, nebo úpravy stávajících funkcí, neovlivnily nepříznivě funkcionalitu
ostatních částí aplikace (aplikací), na které změny nemají mít vliv.
-
Spojení Integračních i systémových testů je označována jako fáze SIT – System Integration Tests
. Po ověření správné integrace aplikace na ostatní systémy nastává ten pravý čas na systémové testování. Během těchto testů je aplikace ověřována jako funkční celek.
7. “Řízení uvolnění a nasazení“ - klíčové aktivity
7.1. Definice plánu nasazení s migračními pokyny a hodnocením po zavedení
-
Tato činnost je nejvíce komplexní a je jedna z nejdůležitějších
. Uvolnění a nasazení nové verze SW / nového SW
musí být dopředu důkladně naplánováno
.
-
Cílem
je mít naplánováno co, kdy a jak se bude realizovat. To v sobě
zahrnuje:
- stanovení data Go-Live (datum ostrého nasazení do provozu),
- datum pro nasazení do testovacího prostředí (kopie reálného prostředí pro testování),
- zvolení metody postupu nasazení (Big Bang, Phased roll-out…),
- plán migrace dat ze stávajících systémů,
- analýza dopadu na ostatní systémy (aplikace, servery, infrastruktura apod.),
- zavedení metrik pro zpětnou vazbu.
7.2. Definice plánu testování
- Než se přejde na nasazení do reálného prostředí, je nutno
novou verzi SW / nový SW plně otestovat v testovacím prostředí,
které plně odpovídá prostředí produkčnímu. Tím se předejde neuváženému nasazení, které by mohlo obsahovat nějaké chyby. V tomto prostředí je nutno
otestovat bezproblémovou funkcionalitu aplikace a její případnou integraci
s ostatními systémy.
Definice plánu testování obsahuje
:
-
Stanovení oblastí
pro otestování a jejich priorit (které části a funkcionality aplikace je nutno otestovat),
-
Stanovení typů a četností
testů (automatizované regresní testy, testy SIT, manuální testy,…).
- Testuje se integrace aplikace
v prostředí, které plně odpovídá reálnému provoznímu prostředí
, neřeší se vzhled sestav, texty chybových hlášení, testy UAT apod. (tyto testy musejí být provedeny už během a v závěru fáze vývoje aplikace).
7.3. Definování pravidel pro případ řešení neúspěšného uvolnění a nasazení změn (Roll Back)
- Může se stát, že i přes všechnu snahu se nová verze SW/ nový SW
nepovede nasadit podle plánu
. Z tohoto důvodu je nutné
definovat pro tuto situaci postupy
.
- Jednou z možností je (pokud to lze)
provoz starého a nového systému současně do té doby, než se chyby odstraní
. Je však potřeba zajistit
datovou integritu
.
- Další možnost je
odstavení nového systému a dočasné pokračování
na stabilní verzi současného SW.
7.4. Příprava testovacího prostředí
- Příprava testovacího prostředí v sobě zahrnuje
všechny činnosti nutné k jeho přípravě pro nasazení,
jako jsou:
- zajištění HW prostředků (servery apod.),
- instalace ZSW a jiného SW nutného pro běh nové verze SW / nového SW,
- instalace testovacích databází (pokud je vyžadováno),
- integrace do interní sítě organizace (propojení s intranetem, zpřístupnění přes internet, propojení s jinými servery… – pouze pokud je vyžadováno).
7.5. Nasazení do testovacího prostředí
- Jakmile je připraveno testovací prostředí,
nainstaluje se na něj nová verze SW / nový SW, která je určena k nasazení.
Poté je potřeba zajistit
propojení s databází a migrovat do databáze testovací data
odpovídající datům z produkčního prostředí (pokud je vyžadováno) a provést jiná nezbytná nastavení, která uvedou novou verzi SW / nový SW do stavu, který odpovídá stavu finálnímu pro reálné prostředí.
7.6. Testování
- Testování nové verze v testovacím prostředí s reálnými daty.
Testování probíhá dle definovaného plánu z bodu 3.
- V případě, že d
ojde k nějakému incidentu a jsou nalezeny závažné chyby
, je nutno tento incident zaevidovat a vyřešit. Po vyřešení a opravě chyby je nutno
provést opětovné otestování
.
7.7. Příprava provozního prostředí, nasazení do produkčního prostředí
- Pokud proběhne testování na testovacím prostředí v pořádku a je odsouhlaseno nasazení do produkčního prostředí, další fází je
samotné nasazení nové verze SW /nového SW do produkčního prostředí podle definovaného plánu nasazení z bodu 1.
Pokud to lze, často se z testovacího prostředí stane prostředí produkční (např. u aplikací, ke kterým se přistupuje skrz webový prohlížeč, či přes jiného tenkého klienta).
Definují se práva a přístupy pro současné zaměstnance, zablokují se přístupy pro testování
a koncové stanice se nakonfigurují na tuto změnu.
7.8. Analýza po nasazení
- Součástí analýzy je
kontrola všech koncových stanic,
kterých se změna týká.
- Dále se během provozu nové verze můžou objevit
různé odchylky, rizika
apod. Ty je potřeba a
nalyzovat, zadokumentovat a tyto nedostatky (pokud je třeba) odstranit a aplikovat pravidla
pro neúspěšné nasazení uvedené v bodě 3. V této fázi také dochází k
vyhodnocení metrik.
|
|
|
|