Úloha
: Správa softwarových aktiv
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
Macek, J. (iPodnik), Černohorský, J. (KIT, VŠE)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Správa softwarových aktiv“ – cíl, účel
-
Cílem
správy softwarových aktiv je:
- snižování a kontrola nákladů – optimalizace výdajů na pořizování a správu software,
- snižování a kontrola rizik – rizika právní i obchodní, vnitřní i vnější, snaha o dosažení stabilního provozu a úrovně kvality služeb,
- získání či zvýšení konkurenční výhody – zlepšení dlouhodobého i krátkodobého plánování, rychlejší a spolehlivější implementace nových systémů v organizaci, rychlejší přizpůsobení se trhu, provázání IT s byznysem, kvalitnější IT prostředí a uživatelská produktivita,
- automatizace procesů správy softwarového majetku,
- vytvářet úspor při nákupu softwaru (např. nákupem multilicenčních smluv) a maximálním využitím již zakoupených licencí či nevyužitého softwaru.
2. Obsah úlohy
*/
Poznámka:
Detailní vymezení obsahu úlohy je v PDF příloze skupiny úloh "Řízení a správa IT zdrojů" (TG701
).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
-
Efektivita a smysluplnost
- správa softwarových aktiv nesmí stát více peněz než potenciální úspora,
-
Informovanost a vzdělávání
– organizace musí být plně o důležitosti a roli SAM v organizaci, zaměstnanci musí být proškoleni a poučeni,
-
Oficiální autorita
- statutární orgán nebo nejvyšším management společnosti uzná SAM oddělení a udělí mu příslušné pravomoci,
-
Disciplinovanost zaměstnanců
– snaha o zamezení instalace programů bez povolení SAM oddělení,
-
Kontrola smluv
– vyvarovat se nevýhodným smlouvám s dodavateli softwaru a souvisejících služeb,
-
Znalosti
– zodpovědní pracovníci musí být vzdělaní v SAM metodikách, procesech a v oblasti licenčních a multilicenčních politik.
6. Doporučené praktiky
-
Vedení organizace
musí být do SAM zapojeno v maximální míře,
-
SAM oddělení
i vedení organizace musí vzbudit zájem o SAM napříč organizací,
- Pro každý proces nebo projekt rozvoje by měla být
definována zodpovědná osoba
či oddělení,
- Zkušenost ukazuje, že proces verifikace softwaru je časově velmi náročný a
vyžaduje také dobrou znalost licenčních politik
používaných produktů,
-
Komunikace informací
v rámci podnikové kultury.
-
Pravidelné kontroly a výstupy SAM
, které by organizace měla dodržovat:
- každé tři měsíce kontrola nainstalovaného softwaru,
- minimálně jednou ročně proškolit odpovědné osoby za SAM v oblasti správy softwarového majetku a oblasti licenčních a multilicenčních politik,
- jednou za rok vyhodnotit a inovovat nařízení a směrnice pro SAM v organizaci,
- správce musí minimálně čtvrtletně vyhotovovat zprávu o stavu SAM včetně návrhů na zlepšení,
- jednou ročně musí předložit správce SAM podrobnou zprávu o stavu SAM vedení organizace.
7. “Správa softwarových aktiv“ - klíčové aktivity
7.1. Specifikace rizik z užívání SW
- Specifikace a vyhodnocení rizik:
-
legislativní riziko (vnější riziko)
– hrozba právního postih z používání nelegálního software z důvodu instalace pirátských programů, chybějících licenčních smluv, nabývacích dokladů nebo porušení licenčních podmínek vydavatele,
-
bezpečnostní riziko (vnitřní riziko)
– použití neschválených či neoficiálních programů může zaměstnanec poškodit podniková data, zapříčinit jejich ztrátu či infikovat počítač nebo celou síť škodlivými viry.
7.2. Návrhy na minimalizaci rizik
- Návrhy na minimalizaci rizik, které mohou mít
bezpečnostní, právní, resp. autorskoprávní a následně i trestní charakter:
- Je třeba
zaměstnance dostatečně poučit o těchto rizicích a nechat je podepsat prohlášení
, že nebudou instalovat bez vědomí oddělení SAM žádný neschválený software.
-
Pečlivá evidence softwarových aktiv, uschování dokumentů souvisejících s pořízením softwaru
- faktury, licenční smlouvy, dokumentace, média, v případě upgradu nutno zachovat i veškeré dokumenty verze předchozí,
- Dbát na to, aby
software na všech stanicích byl aktualizovaný
, především aby obsahoval všechny nejnovější bezpečnostní záplaty.
|
|
|
|