Úloha
: eShop: Zavedení do provozu, migrace
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “eShop: Zavedení do provozu, migrace“ – cíl, účel
-
Cílem
je nasadit eShop do provozu,
definovat pravidla migrace
(datové, technologické, organizační), harmonogram a následně realizovat jednotlivé operace spojené s migrací eShopu do provozu. Definovat pravidla provozu, metriky a údržbu.
2. Obsah úlohy
- Na základě odsouhlasených akceptačních protokolů se připravuje
zpracování celkového harmonogramu migrace a zavedení eShopu do provozu,
tj. stanovení jednotlivých činností, termínů jejich zahájení a ukončení.
- Podle dokumentace řešení projektu se provádějí závěrečné
předávací procedury
. To znamená, že se potvrdí a vzájemně zákazníkem i dodavatelem se odsouhlasí požadovaná funkcionalita a provozní charakteristiky eShopu (doba odezvy, spolehlivost, atd.).
- Do této úlohy patří také
instalace ASW a infrastruktury, školení uživatelů
aplikace a zkušební provoz eShopu.
5. “eShop: Zavedení do provozu, migrace“ - klíčové aktivity
5.1. Zpracování harmonogramu migrace a nasazení do provozu
- Zpracování
celkového harmonogramu migrace
na nový eShop stanovuje činnost, které jsou pro tuto úlohu potřeba, jejich termíny a dobu trvání. V rámci strategie migrace je třeba
určit její základní koncepci
(okamžitý přechod na nový eShop, souběžný provoz původní i nové aplikace po určitou dobu) vyhodnotit nároky a náklady a oproti tomu možná rizika obou variant. Zahrnuje i určení zodpovědností za jednotlivé činnosti úlohy. Je třeba definovat pracovníky a jejich role při nasazování do provozu a migraci.
5.2. Školení uživatelů eShopu
- Školení všech uživatelů eShopu. Vzhledem k tomu, že každý zaměstnanec má na starost jen určitou část eShopu, jsou školení prováděna se zaměřením na ovládnutí obecné funkcionality a dále jsou jednotliví pracovníci doškolováni podle jejich specializace.
5.3. Příprava a realizace technologické infrastruktury
- Příprava a
realizace technologické infrastruktury
(instalace hardwarových zařízení, software…).
5.4. Plnění daty, migrace
- V případě nasazení eShopu v podniku probíha plnění daty importem z účetního nebo ERP systému s tím, že další požadované detaily zboží je třeba doplnit manuálně v administraci systému. V případě dosud neexistujících dat je třeba vložit je manuálně. V případě, že jde o využití
existující databáze, je potřeba provést její konverzi
, v některých případech, kdy byla databáze vytvořena nekvalitně, je to nemožné a je třeba vložit data manuálně. Hlavní činnosti migrace:
- Analýza všech datových struktur, ze kterých je potřeba čerpat data pro migraci,
- Analýza cílového systému a jeho datových struktur,
- Tvorba mapování dat mezi zdrojovými systémy a cílovým systémem,
- Testování správnosti mapování,
- Přenos dat mezi zdrojovými systémy a cílovým systémem.
5.5. Určení testovacího provozu, spuštění eShopu na testovací doméně
- Po naplnění daty je
určen způsob, rozsah a délka trvání zkušebního provozu
. eShop je nasazen na připravenou infrastrukturu a spuštěn pod testovací doménou. V tomto režimu se testuje kompletní funkcionalita, je možné ho provozovat spolu s původním řešením a odhalovat funkční nebo provozní problémy. V této fázi je zhodnoceno splnění všech požadavků na eShop a v případě nutnosti je možné provádět minoritní změny v rámci ladění služby.
- V této fázi je vhodná
účast budoucích pracovníků podniku
, kteří budou spolupracovat na provozu eShopu. Jejich úkolem je řešení chyb a problémů, které se v testovacím provozu objeví, což jím dává možnost naučit se se systémem pracovat, detailně poznat jeho funkcionalitu a připravit se na řešení budoucích problémů. Pracovníkům je k dispozici vývojový tým systému pro konzultace a výpomoc a ten má také plnou zodpovědnost za tuto fázi.
5.6. Převzetí, nasazení eShopu do provozu
- Cílem převzetí eShopu z projektu do provozní správy je zajistit efektivní provoz včetně dlouhodobého rozvoje systému na základě požadavků plynoucích z SLA. Převzetí systému obsahuje následující činnosti:
- Převzetí dokumentace eShopu, provedení školení, zajištění konzultace,
- Seznam možných chyb a jejich řešení,
- Akceptační protokoly testů,
- Akceptace testovacího provozu,
- Převzetí funkční instalace,
- Případné převzetí zdrojových kódů,
- Postupy zálohování a obnovení dat.
- V této fázi probíhá spuštění eShopu do ostrého provozu, shromažďování reálných dat z provozu eShopu a jejich hodnocení pomocí připojených metrik. eShop je silně závislý na konkurenčním prostředí a proto je třeba v průběhu jeho životního cyklu provádět neustálé úpravy a aktualizace v souladu se současnými trendy.
|
|
|
|