|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Softwarový audit“ – cíl, účel
-
Cílem
softwarového auditu je:
- zjištění nesrovnalostí v počtu vlastněných licencí a instalovaných aplikací,
- minimalizace rizika z používání nelegálního softwaru,
- připravení organizace na zavedení software asset managementu,
- sběr klíčových informací k prokázání vlastnictví softwaru,
- eliminace rizika z používání neautorizovaného softwaru ve firemním prostředí,
- zjištění skutečného stavu softwarových aktiv a jeho hodnoty.
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Poskytnutí plné součinnosti auditorské společnosti,
- Respektování licenčních podmínek a ujednání,
- Dohledatelnost nabývacích dokladů,
- Dostupnost finanční rezervy na nápravu vzniklé situace,
- Přehlednost podnikové infrastruktury,
- Znalost licenčních podmínek a podnikového práva.
6. Doporučené praktiky
- Vedení organizace musí být do SAM zapojeno v maximální míře,
- Pravidelná evidence a inventarizace softwaru,
- Zavedení principů a praktik software asset managementu,
- Komunikace informací v rámci podnikové kultury,
- Za výsledky auditu by měla být definována zodpovědná osoba či oddělení,
- Pravidelné překládání zprávy o připravenosti na softwarový audit od podnikového auditora.
7. “Softwarový audit“ - klíčové aktivity
7.1. Sběr vstupních informací
-
Auditor dá požadavek na tyto informace:
- Informace o infrastruktuře, výpis z Active Directory, topologií sítí, datových center atd.
- Informace o stanicích a instalovaném softwaru. Pokud má firma nástroj na evidenci softwaru, který eviduje přes 90 % stanic, použijí se informace z těchto nástrojů. Pokud je zákazník nemá, pak mu auditor dává skript, který pustí do sítě a tyto informace získá – zde vzniká zdržení. Skript se musí schválit IT oddělením a otestovat. Až poté si ho zákazník pustí do sítě a dodá potřebné informace. Pokud zařízení není v síti, eviduje se manuálně.
- Informace o nákupech softwaru z účetních výkazů.
-
Získané informace ze sítě a z manuálních kontrol se předají auditorovi
. Musí se jednat alespoň o 80% vzorek skutečného stavu. Zbytek se extrapoluje. To může mít negativní efekt na zákazníka. Pokud je z 80 % zařízení čtvrtina špatně zalicencována, auditor usoudí, že tomu tak je i u chtějících 20 %. Je tedy v zájmu firmy dodat co nejvíce informací a co možná největší počet stanic a serverů.
- Pokud má firma zavedeny
nástroje na evidenci softwaru, nemusí je mít vždy správně implementovány
a nástroje samy o sobě licenčním podmínkám nerozumí. Je třeba vždy mít ve firmě někoho, kdo licencování rozumí a dokáže nástroje nastavit a správně interpretovat výsledky, které poskytují. Může to být člověk interní nebo externí licenční konzultant. Auditor nemusí výsledky z těchto nástrojů brát v potaz.
7.2. Zjištění, kdo a jak stanice a produkty používá nebo používal
7.3. Porovnávání informací od zákazníka se skutečným stavem
- Porovnávání probíhá na dálku nebo přímo na místě,
- Například v datovém centru se namátkově kontrolují fyzické servery a porovnávají se údaje od zákazníka a skutečný stav na místě nebo porovnávají účetní záznamy s nahlášeným stavem.
- Opět je použita metoda extrapolace.
7.4. Řešení přístupových scénářů
-
U serverových licencí je to jednoduché
, ale u klientských přístupů nikoliv.
- Software
nepočítá přistupujících uživatele
a přenáší tedy zodpovědnost na zákazníka. Například u RDS se licencuje per user (na jméno uživatele), per device (na zařízení a kdo zařízení používá, není důležité) nebo kombinací obou možností.
- Častá
chyba vzniká u nepřímého využívání licence tzv. nepřímé přístupy
(multiplexing):
- Tento problém vzniká například, když na backendu používáme per user/per device zalicencovaný software, který je automatizovaně spojený se zákaznickou aplikací (e-shop). Zákazník, tedy nepřímo využívá licence tohoto softwaru.
- Vzhledem k tomu, že nikdy firma neví, kolik licencí pro zákazníky bude potřebovat, musí se přejít na licencování per core, které nám zajistí neomezené uživatelské využití softwaru. U licencování fyzických jader se však musí platit i za jádra, která nevyužívám. Záleží tedy na propočtu, co se vyplatí více.
- Pokud firma nepočítala s touto situací při tvorbě celého systému, bude muset v budoucnu zakoupit licence nové.
- Alternativním řešením (pokud je již infrastruktura postavená na licencích klient-server) je umístění mezičlánku do procesu.
- Vždy je třeba při nákupu licencí plánovat do budoucna a ptát se dodavatelů, jak by se řešili podobné situace. Zpětně je vymahatelnost špatná.
-
U online služeb je situace o něco jednodušší.
Kdo nemá přiřazenou licenci, službu si nespustí. Problém může vzniknout u různých servisních a administrátorských přístupů, které poskytovatel neplatí, ale může je při nepozornosti využívat i neautorizovaný člověk. To může vést k licenčnímu rozporu.
7.5. Sumarizace získaných informací
- Výsledkem je počet chybějících nebo přebývajících licencí jednotlivých produktů.
- V tomto čase zákazník dohledává všechny nabývací doklady.
7.6. Porovnání výsledného počtu licencí a jejich spárování s nabývacími doklady
- Auditor prochází i nabývací doklady a hledá cross-reference napříč společností.
7.7. Příprava výstupní zprávy
- Zpráva obsahuje fakta a míru extrapolace.
- Pokud zákazník tuto zprávu rozporuje, pak se akceptuje s výhradami.
7.8. Předání zprávy vydavateli (objednateli auditu)
- Ten určí, kolik bude stát narovnání a dává lhůtu 30 dnů na vypořádání.
- Soudit se v tomto případě není rozumné. Spory se řeší na místě příslušných soudech, ale dle právního prostředí autora (např. dle práva anglosaského v případě Microsoftu). To může znamenat, že zákazník musí jednat v intencích autora a toto dokazování bývá složité a nákladné.
- Posledním bodem je domluva vydavatele produktu se zákazníkem o ceně a platebních podmínkách. Při spolupráci ze strany zákazníka v průběhu celého procesu je domluva vždy snazší a výhodnější pro obě strany.
7.9. Řešení nesrovnalostí v softwarovém auditu
- Softwarový audit definuje
typy nesrovnalostí.
- Existují
dvě situace
, které mají stejnou pravděpodobnost výskytu:
-
Podlicencování
– situace, kdy zákazník má měně licencí než instalovaných produktů, zařízení či uživatelů,
-
Přelicencování
– zákazník má licencí naopak více. Tento případ je o něco lepší, avšak u licencí trvalých, je to také náklad, který by příště, např. při nákupu nové verze nebo jiného produktu, nemusel vzniknout.
-
Oběma případům se dá zabránit software asset managementem
, jehož nedílnou součástí je softwarový audit.
|
|
|
|