Úloha
: ERP: Implementace
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
Lobodáš. P. (KIT, VŠE), Zelenka, P.
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “ERP: Implementace“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je
realizovat potřebné softwarové úpravy a případné dovývoje
a dokumentovat je pro účely provozu využití ERP. Dalším cílem je shrnout postup při realizaci ERP podniku pomocí řešení TASW, resp. řešení, které je založeno na předpřipravených programových modulech, jež jsou upravovány „customizovány“ dle potřeb podniku.
2. Obsah úlohy
- Implementace programových modulů, resp. customizace funkcí typového aplikačního software ERP, tj. jeho
parametrické úpravy podle výsledků analýzy
představují již
technologickou realizaci navržených řešení
. Stejně tak jako
případný vývoj nebo dovývoj
specializovaných, tedy nestandardních programových modulů, které implementované typové ERP neobsahuje.
- Řízení těchto činností se většinou omezuje na
řízení uvnitř implementačních týmů, relativně menší jsou zde nároky na kooperaci s uživateli
, ta se vesměs omezuje na pouze dílčí konzultace a verifikace dílčích řešení.
- Další podstatné
předpoklady řešení
jsou:
- Existence funkčního designu - Existuje dokument, který je specifikací business požadavků na připravované řešení ERP,
- Je vybrán ERP, který nejlépe odpovídá daným podmínkám podniku,
- Je určeno, co je potřeba otestovat,
- Úloha primárně neřeší ERP provozované v cloudu. Řešení ERP v cloudu znamená poměrně vysokou závislost na daném poskytovateli a v podstatě neexistující kastomizaci. Pro jednoduché ERP může být výhodný, ale současně s rostoucí komplexitou je jako celkové integrované řešení spíše nevhodný.
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
-
Vývoj, dokončení a nasazení customizací
– po jejich vývoji dodavatelskou firmou dochází k odsouhlasení úprav ze strany klíčových uživatelů a jejich následná instalace do připravovaného ERP.
-
Vývoj, dokončení a nasazení datových interface
– integrace na ostatní systémy je nedílnou součástí každého ERP. Nejčastěji se jedná o propojení na docházkové systémy, bankovní softwary umožňující komunikaci s bankami nebo různé zdroje technologických dat potřebných pro výrobu dané firmy. I zde dochází po odsouhlasení ze strany klíčových uživatelů k jejich instalaci.
-
Návrh, příprava a testovací migrace počátečních dat
– počáteční data mohou být migrována ze starého systému buď přímo, bez nutnosti úprav, nebo s dodatečnými úpravami. Vždy je důležité, jak jsou data kompletní a co vyžaduje nový systém.
-
Příprava a dokončení školících materiálů pro běžné uživatele
– manuály a školící materiály dodávané výrobcem ERP systému jsou všeobecné a popisují pouze základní funkčnost. V této etapě je proto nezbytné připravit pro konečné uživatele školící materiály, které popisují konkrétní postupy a použitá řešení a zohledňují provedené customizace. Je potřeba brát v úvahu, že pro konečného uživatele bude nový systém náročný na ovládání a co nejkonkrétnější popis jeho pracovního postupu přispěje k co nejrychlejšímu rutinnímu provozu ERP. Na přípravě materiálů se podílí pracovníci implementační firmy spolu s klíčovými uživateli.
-
Dokončení a otestování konfigurace ERP
- je dokončen vývoj úprav, integrací a datových rozhraní. Je dokončen vývoj skriptů pro migrace dat a je připravena dokumentace pro školení konečných uživatelů.
6. Doporučené praktiky
- Na realizaci customizovaných modulů
navazují testovací procedury a tzv. akceptační řízení
. Akceptační řízení se mohou vztahovat i k předchozím dílčím projekčním řešením nebo projektu jako celku.
-
Řízení testovacích procedur
znamená přípravu a instalaci testovaných modulů, přípravu testovacích dat odpovídajících reálné situaci informačního systému zákazníka a přípravu dokumentace k testované funkcionalitě.
- K řízení testovacích procedur patří i
adekvátní výběr pracovníků podniku pro testování
, tj. pracovníků nejen odborně vybavených, ale vybavených i odpovídajícími kompetencemi pro posouzení a případné schválení testovaných řešení.
- Na základě průběhu testovacích procedur se zpracovávají
protokoly o průběhu a výsledcích testů
.
- Při návrhu, přípravě a testování
migrace počátečních dat
je třeba zvažovat, o jaký
druh dat
jde. V případě statických dat převody většinou probíhají bez větších problémů. Náročnější a
problematičtější bývají převody dynamických dat
, která zůstávají částečně ve starém systému, a do nového systému
se migruje pouze jejich část
.
- Příkladem dynamických dat jsou
data k rozpracované výrobě
v průmyslových podnicích. V jejich případě je vhodné je pro
vlastní převod minimalizovat
(zavřít co nejvíce rozdělaných výrobní ch zakázek apod.).
- Důležitou součástí je
sledování plánovaných nákladů
. Jejich průběžné sledování přispěje k jejich nepřekročení vývojem zbytečných customizací a úprav.
7. “ERP: Implementace“ - klíčové aktivity
7.1. Nastavení parametrů modulů
- Nastavování parametrů modulu je jedna z hlavních činností realizovaná během customizace TASW. Tato činnost by
měla být rozdělena do dvou částí
:
-
Základní nastavení
(Baseline configuration),
-
Finální nastavení
(Final configuration).
- Tato činnost
pokrývá především Baseline configuration
, kdy se jedná o implementaci resp. parametrizaci a personalizaci ERP modulů, přičemž by měla pokrýt cca 80% požadované funkcionality.
- Pro tuto činnost je ideální zvolit
cyklickou implementací dle kroků
:
- Naplánování,
- Implementace,
- Testování,
- Uvolnění.
- Takto prováděným cyklem customizace TASW se
zajistí konzistence jednotlivých předem určených části funkcionali
t daného řešení a pomůže z pohledu prioritizace implementace částí funkcionalit.
7.2. Vývoje nebo dovývoje
- Dle vzorového dokumentu by měly být
identifikovány části, komponenty, funkcionality, datová rozhraní,
které by měly výt předmětem dovývoje. Na tyto části je nutné vytvořit
dokumenty
:
- Detailní návrh implementace,
- Testovací scénáře (zde je důležitý pohled integrita samotného řešení),
- Ostatní dokumenty v závislosti na konkrétním předmětu dovývoje.
- Samotná implementace je prováděna jako
druhá část customizace
navazující na předchozí činnost, zde jde o fázi
„Final configuration“
a i zde je vhodné k implementaci použít
cyklus
:
- Naplánování,
- Implementace,
- Testování,
- Uvolnění.
7.3. Vytvoření dokumentace ERP
- Během implementace resp. customizace TASW se
průběžně vytváří dokumentace
, která je potřebná pro následné uživatele, administrátory, zajištění monitoringu, další rozšíření.
- Dokumentace zde
zahrnuje tyto části
:
- Uživatelská – manuály, popis systému,
- Školící – Podpůrné školicí materiály,
- Administrátorská – Shrnující problematika správu systému, administrátorské zásahy apod.
- Technická architektura – Dokument shrnující technický návrh systému (HW požadavky, SW platforma, midldeware apod.,
- Testovací dokumentace – Výsledky akceptačních testů, výsledky integračních testů.
- Dokumentace by měla mít
stanovené odpovědné osoby
, které ji revidují a aktualizují. Na konci fáze implementace
musí být validována
a odpovědnou osobou odsouhlasena. Dokumentace je klíčový prvek k budoucím zásahům do systému (revize, rozšíření).
7.4. Testování řešení ERP
- Tato činnost se zaměřuje na
otestování komplexní funkcionality
řešení dle funkčního návrhu.
-
Testování lze rozdělit
do dvou oblastí, a to:
-
Systémové testy
– zahrnují provedení testovacích scénářů, které jsou vytvořeny na základě funkčního designu řešení. Při tvorbě testovacích scénářů by měl být kladen důraz na pokrytí veškeré funkcionality IS. Samozřejmě tvorba testovacích scénářů je v úzké souvislosti s kvalitou funkčního designu.
-
Integrační testy
- by měly být prováděny na závěr implementačního cyklu, kdy vytvořené řešení je otestované (systémově) a předmětem integračních testů jsou vazby na ostatní systémy.
|
|
|
|