Úloha
: Řízení kategorií, Category Management - CM
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
Fous, O. (Artex, Informační systémy)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “ Řízení kategorií, Category Management - CM“ – cíl, účel
-
Cílem
je definovat takovou
kategorizaci položek a služeb, která bude přehledná nejen pro zákazníky, ale také pro samotné uživatele a technické prostředky
, které přesnou kategorizaci vyžadují (Reporting, EDI…).
2. Vstupy a výstupy úlohy:
3. Obsah úlohy
- Je třeba
vymezit, co kategorizace maloobchodníkovi přináší.
Je to zejména usnadnění řady činností, např. filtrování výběru položek při různých operacích (vyhledávání položek, tisk štítků, definice reportů…) nebo kategorizace směrem k zákazníkovi při zobrazení v eShopu.
- Přístupy pro tvorbu kategorizace
(kategorizací) mohou být v podstatě dva
:
- Vytvoření vlastní kategorizace,
- Použití existující kategorizace dodavatele.
- U obou přístupů je vyžadována
dobrá znalost vlastního nabízeného sortimentu a určení výhod či nevýhod
, které může každá z nabízených možností kategorizace přinést.
-
Kategorizace dodavatele je zaměřena spíše na velkoobchod
či pro naprosto odlišné potřeby reportingu či jiných funkcionalit a maloobchodníkovi by nemusela vůbec vyhovovat.
-
V první fázi si tedy obchodník musí projít následujícími kroky
:
-
Určení základních skupin položek
-zpravidla se jedná o víceméně jednoduché rozdělení sortimentu v závislosti na jeho šíři (např. obchodník s velkým oděvním i obuvním a dalším sortimentem by tedy měl začít dělením typu „textil – obuv – galanterie – doplňky“ apod.),
-
Upřesnění dalších vlastností zboží
- závisí opět na šíři sortimentu. Obecným cílem je co největší přesnost číselníků na základě fyzických, tedy hmatatelných vlastností zboží,
-
Kategorizace dle směřování na zákazníky
- tj. kategorizace na základě toho, ke kterým zákazníkům by zboží mělo směřovat, např. podle pohlaví cílových zákazníků („Pánské – Dámské – Unisex), dále pak jejich věková kategorie,
-
Sezónnost zboží
- tj. zboží sezonní a nikoliv „basic“, je dodavateli zařazováno do jednotlivých sezon. Sezony jsou zpravidla označeny následujícím stylem – 2016 PS (Pre-Spring), 2016 SS (Spring Summer), atd. Je vhodné se podobného rozřazování položek držet, není přitom třeba jej adoptovat od dodavatele,
-
Dodavatel zboží
- je třeba držet položky zařazené pod jejich (primárním) dodavatelem.
-
Uvedených
pět bodů určuje alespoň základní požadovanou úroveň kategorizace
pro podnik o třech a více pobočkách
– je-li provedena správně, v mnohém usnadní uživatelům práci – jak těm v rámci managementu, tak těm kteří pracují přímo na pokladnách.
-
Zboží lze dělit ještě detailněji,
zejména pak z důvodů požadavků na reporting, a to:
- Oblast prodeje,
- Značka,
- Skupina zboží dodavatele - některé systémy umožňují položky kategorizovat dle vlastní kategorizace a zároveň uložit i alespoň základní kategorizaci dle dodavatele – tento přístup je ideální, neboť přináší to nejlepší z obou přístupů,
- Další volitelné dělení/atributy.
-
Převzetí kategorizace dodavatele má své výhody i nevýhody.
V první řadě se počítá s tím, že dodavatel své zboží dodává již nějakou dobu a měl by tak mít zařazení položek již dobře vypracované. Na druhou stranu, má i dodavatel své vlastní maloobchodní pobočky, nebo funguje jen na úrovni velkoobchodu – zařazení položek, které je totiž primárně vytvářeno pro potřeby velkoobchodu nemusí být pro maloobchod a jeho reporting a plánování dostatečné.
-
Dalším pohledem je usnadnění importu položek ať už přes EDI nebo pomocí jiného importního procesu
(či v nejhorším případě pomocí ručního zadání položek) – tato výhoda je však očividná jen u monobrand maloobchodů (obchodů zaměřených jen na jednu značku či jednoho dodavatele), protože pokud počet dodavatelů roste, většinou roste i pestrost kategorizací – každý dodavatel totiž mívá ve zvyku mít jinou kategorizaci, než ostatní. Toto ve výsledku vede
ke dvěma přístupům
:
-
Duplikace kategorií
- je ponechána původní dodavatelská kategorizace s tím, že položky každého z dodavatelů budou mít vlastní kategorizaci. To, v případě že více dodavatelů dodává podobné zboží (častý případ třeba u módy), vede k duplikaci podobných, někdy dokonce stejných kategorií. Problém tohoto přístupu je v reportingu -musí se vyfiltrovat všechny souvztažné kategorie,
-
Vlastní soustředná kategorie
- přístup, který ke své existenci potřebuje zavedení tzv. Mapovacích tabulek. Cílem je vytvoření vlastního systému kategorizace na základě předpokládaných potřebných kategorií. Na základě předchozího přístupu je třeba odpovědět na následující otázky: Jak detailní má být kategorizace? Podle čeho bude třeba filtrovat zboží? V jaké roli bude kategorizace sloužit v reportingu? A podobně. Následovat by mělo vytvoření kategorizace na všech úrovních a ve druhém kroku „namapování“ externí kategorizace dodavatelů na vlastní kategorizaci. Stejný přístup pak platí i pro ostatní stupně kategorizace (Podskupiny, Kategorie, Sezony…). Přínosem je zjednodušení a zlogičtění celého systému, nevýhodou pak může být situace, kdy dodavatel vyžaduje reporting dle jeho vlastní kategorizace.
4. Podmínky úspěšnosti úlohy
-
Základní podmínky úspěchu úlohy jsou:
- Plná znalost vlastního sortimentu,
- Znalost současných a budoucích potřeb, které jsou založeny právě na kategorizaci,
- Poskytnutí kategorizace dodavatelem v případě využití kategorizace dodavatele.
5. Poznámky, reference
|
|
|
|