Úloha
: Příprava a řešení dashboardů
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
Lučan, M., Křemenák, J. (KIT, VŠE)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. Účel úlohy tvorby dashboardů
- Zajistit vytvoření vhodných dashboardů, který bude odpovídat uživatelským požadavkům a podporovat řízení společnosti,
- Navrhovat dashboardy podle úrovně řízení a pozice, resp. role uživatele – manažera (strategické, operativní, taktické dashboardy),
- Efektivně provázat dashboardy na detailní informace v datovém skladu, resp. dalších zdrojích dat,
- Vytvářet dashboardy s kvalitní vizualizací presentovaných informací.
2. Obsah úlohy tvorby dashboardů
- Podstata, efekty a omezení dashboardů jsou uvedeny v rámci faktoru MBI (F414
).
3. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Vhodné
stanovení metrik a KPI
má dlouhodobý vliv na organizaci jako celek, potažmo na její zaměstnance. KPI jsou považovány za nejdůležitější metriky organizace a jsou často nejcennějším obsahem dashboardu.
- Pro správnou funkci dashboardů je
potřeba kvalitních dat
. V případě, že organizace nemá kvalitní data přímo k dispozici, musí je získat jiným způsobem. Je však nutné zajistit, aby náklady na získání dat nepřesáhly efekty plynoucí z jejich užití,
- V turbulentním prostředí podnikové praxe se často mění byznys požadavky. Firemní dashboardy na tyto požadavky musí včasně reagovat a proto je nutné
zajistit jejich flexibilitu
.
4. Doporučené praktiky
- Pro správné stanovení metrik a KPI je vhodné zajistit
přítomnost KPI odborníka
. V případě, že tato osoba není mezi zaměstnanci k dispozici, je vhodné najmout externího konzultanta,
- Je nutno klást důraz na
specifikaci uživatelských požadavků
, které mají přímý vliv na výběr typu dashboardu, způsob jeho nasazení, ale i na výběr softwarového nástroje pro jeho realizaci.
5. Klíčové aktivity tvorby dashboardů
-
Sběr uživatelských požadavků na dashboard
- má odpovědět na tyto otázky:
- Kdo bude uživatelem dashboardu?
- K čemu bude dashboard využíván?
- Na jaké otázky mají poskytovat zobrazovaná data odpovědi?
- Jak podrobné mají být informace obsažené v dashboardu?
- Jak často je potřeba data v dashboardu aktualizovat?
-
Stanovení metrik a KPI
- Stanovení metrik a KPI - vytvoření vyváženého souboru ukazatelů, které odpovídají stanoveným cílům podniku, a to ve vazbě na předdefinované byznys procesy a jejich cíle a výkonnostní požadavky,
-
Volba typu dashboardu a způsobu jeho zavedení
- na základě definovaných uživatelských požadavků se určí, který z typů dashboardů se bude zavádět – „Operativní“ (F415
) - pro sledování procesních činností, „Taktický“ (F416
) - pro optimalizaci byznys procesů v jednotlivých podnikových divizích, „Strategický“ (F417
) - pro sledování plnění strategických cílů. S výběrem typu dashboardu úzce souvisí i způsob jeho zavedení. Dashboardy je možné zavádět horizontálně, tedy napříč jednotlivými odděleními, nebo vertikálně a to od nejvyšších úrovní vedení postupně k nižším, případně naopak,
-
Analýza zdrojových dat
- zjištění dostupnosti relevantních dat, která jsou potřeba pro tvorbu dashboardu a toho, jaké informace má zobrazovat. Kromě zkoumání dostupnosti datových zdrojů je součástí této analýzy také kontrola jejich kvality,
-
Volba způsobu prezentace dat
- určení formy, jakou budou vybraná KPI v dashboardu zobrazována. Analyzuje grafické prvky z hlediska jejich stylů a typů včetně určení barev a rozvržení,
-
Výběr softwarového nástroje
- závisí na uživatelských požadavcích, které musí být možno zvoleným nástrojem naplnit. Vzhledem k náročnosti požadovaného řešení a firemním kapacitám lze zvolit - existující řešení, vlastní vývoj, kombinace existujícího řešení a vlastního vývoje,
-
Návrh dashboardu
- se liší v závislosti na druhu nástroje pro jeho tvorbu. Zahrnuje import dat ze zdrojových souborů, analytické činnosti, tvorbu grafických prvků jako jsou kontingenční tabulky a grafy, rychlé filtry, různá oznámení, upozornění apod. Součástí je i testování vytvořeného dashboardu.
|
|
|
|