|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Scénáře
: Představitelé IT nejsou schopni prosadit inovace vůči byznysu
|
|
|
|
Kód scénáře
Standardní kód scénáře v MBI.
:
|
Dohnal, J. (KSI, FIT, ČVUT)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Popis scénáře, hlavní problémy a otázky
Popis podstaty a obsahu scénáře, specifikace hlavní problémů a otázek k řešení scénáře
1. Obsah scénáře - otázky a problémy:
- Jsou pracovníci ochotni nést
riziko související s nápady
, které předloží?
- Jsou nápady,
myšlenky a testy oceňovány
a odměněny?
- Jsou
chyby tolerovány
(pokud nejsou systematické)?
- Jsou v managementu
manažeři, kteří uplatňují leadership
tak, že „řídí příkladem“?
- Mají manažeři byznysu i IT
vůli ke změnám
a vyhradí proto část rozpočtu na experimenty a inovace?
3. Doporučení, praktiky
- Pro úspěšné prosazení inovací v podniku je základním předpokladem
odpovídající úroveň podnikové kultury
,
- Pro vedení IT je zásadním úkolem na
vytváření takové podnikové kultury
s vrcholovým managementem spolupracovat.
- Podnikovou kulturu
podporující inovace
poznáme tak, že ověříme v zásadě
pět oblastí:
-
Strategie.
Inovace by měly být formulovány jako explicitní část strategie byznysu. Nemá smysl začínat s inovačním programem IT, pokud nemá podporu vrcholového managementu a inovace nejsou jako součást podnikové kultury podporovány ve strategii byznysu.
-
Přínosy inovace.
Inovace IT a nejen v IT by měly být chápány jako klíčový princip a inovační procesy pak jako klíčové procesy vytvářející přínosy pro podnik.
-
Pracovní prostředí.
Podnik musí investovat do vybavení (nástrojů, softwaru, IS apod.) podporujícího kreativní myšlení pracovníků. K tomu patří podpora vyhledávání nových myšlenek vně podniku, hledání expertů, vytváření týmů spolupracujících podniků k hledání a testování nových způsobů práce.
-
Nominace vlastníků inovačních návrhů.
K vybraným inovacím je nutné nominovat osvědčeného manažera (ideálně člena vrcholového vedení podniku) jako sponzora, který vrcholovému managementu zodpovídá, za řízení inovace.
-
Odměny.
Tvůrčí myšlení a dovednosti jsou podporovány a ceněny. Skvělé nápady pak jsou odměněny. Důležité je také ocenění těch, kteří nové nápady podporují a rozvíjejí.
4. Poznámky, reference
- Pro procesy inovace platí
stejná pravidla jako pro řízení procesů obecně
. Inovace začíná diskusí nad inovačním návrhem. Ta vyžaduje kreativní myšlení a ochotu akceptovat analýzu a kritiku předloženého nápadu.
-
V průběhu hodnocení a výběru inovačních návrhů
je třeba mít v týmu pracovníky schopné podrobit návrh analýze a kritickým myšlením hledat nejen silné, ale i slabé stránky a rizika návrhu, současně budou hledat cestu, jak ve spolupráci a kooperaci vyřešit slabá místa návrhu.
|
|
|
|