Úloha
: Řízení komunikace vedení IT s byznysem
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Řízení komunikace vedení IT s byznysem“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je
zajistit průběžnou a efektivní komunikaci vedení IT s byznysem
zaměřenou na racionální využití potenciálu IT k naplňování strategie byznysu.
2. Obsah úlohy
- Časté stížnosti manažerů byznysu popisují,
jak nepružné je IT, jak každá změna IT trvá příliš dlouho
a jak dohodnuté projekty končí jiným než očekávaným výsledkem,
-
Důvodů může být řada
: nefungující systém řízení IT obecně, podcenění IT Governance či jiné manažerské chyby ve vedení IT, ale také ve vedení byznysu,
- V každém z těchto možných důvodů nespokojenosti s IT však bude nějakým způsobem obsažena
špatná komunikace CIO a jeho týmu
s vedením firmy,
- Prvým problémem je
odlišný postoj IT a vrcholového managementu ke změnám
. Zatímco pro marketing a prodej je častá změna nutností a cestou, jak se odlišit od konkurence, pro IT je uskutečnění změny většinou menším či větším technologickým úkolem a v řadě případů problémem, jak takovou změnu reflektovat a ve službách IT zvládnout s daným rozpočtem a stavem pracovníků,
- Další problém spočívá
ve schopnosti managementu byznysu formulovat
zcela jasně vlastní požadavky a co víc, uvědomit si vliv jejich realizace na služby IT a jejich celkovou strukturu.
- Je tedy třeba vzájemnou komunikaci IT a byznysu
pěstovat
a obě strany komunikace v tomto smyslu také
motivovat
. K tomu, aby komunikace IT s byznysem byla úspěšná, musí splnit základní předpoklady, které jsou platné obecně a nejsou nijak specifické pouze pro IT.
- Komunikace IT se bude
řídit komunikačním plánem
ve struktuře , která pak bude pro CIO a jeho tým oporou v konkrétních situacích při komunikaci s byznysem. Podle osvědčených praktik
musí struktura komunikačního plánu vždy obsahovat
:
- cíl příslušné komunikace s byznysem,
- určení, kdo za komunikaci zodpovídá,
- adresáta, komu bude příslušné sdělení komunikováno,
- vlastní obsah komunikace,
- způsob komunikace,
- vyhodnocení ohlasů ke komunikaci IT s byznysem.
3. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Vytvoření a tlak na
dodržování komunikačního plánu
,
- Řízení komunikace IT s byznysem musí se
realizovat průběžně
,
- Předpokladem efektivní komunikace je
oboustranná ochota
a alespoň základní kvalifikační předpoklady na straně byznysu i IT, tj. IT musí znát principy a problémy byznysu a byznys základní principy a problémy řízení IT a vzájemné kooperace na řešení projektů a rozvoje služeb,
- Předpokladem je rovněž
ochota na obou stranách ke změnám
.
- Komunikace IT s byznysem má
vycházet z připraveného komunikačního plánu
, který může být připraven pro různé
dílčí scénáře
, tj.:
- Komunikační plán pro představenstvo,
- Komunikační plán pro transformační program IT,
- Komunikační plán pro změny priorit financování.
- Nejčastěji podceňovanou částí komunikačního plánu je
hodnocení komunikace
. Doporučuje se odpovědět na
základní otázky
:
- Dosáhli jsme vytčeného cíle a v jaké míře?,
- Jak reagovali účastníci porady/schůze ?,
- Vznášeli ověřovací dotazy nebo pasivně vytrvali do konce?
- Scénář se váže na úlohy strategického a taktického řízení.
4. Doporučené praktiky
-
Příprava komunikace s byznysem
je pro výsledek zcela zásadní a přesto je její formální stránka podceňována.
- Běžný životní scénář často vypadá tak, že
sdělení vedení firmy, představenstvu, CEO je třeba připravit velmi rychle
. To pak často končí chaoticky připravenou sekvencí slajdů s velmi negativním výsledkem jednání. Komunikační plán zavádí formální pořádek, minimalizuje chaos a je pro CIO oporou.
5. “Řízení komunikace vedení IT s byznysem“ - klíčové aktivity
- Definování základních principů a pravidel komunikace IT – byznys - vytvoření komunikačního plánu ve struktuře popsané v textu této úlohy,
- Návrh motivačních aktivit pro posilování vztahu IT – byznys - specifikace motivačních programů pro řešení strategických otázek IT, pro plánování a řešení projektů, pro řešení operativních problémů v užití IT,
- Řešení organizačních otázek pro řízení komunikace, např.:
- začlenění vedení IT, zejména CIO, do řídících orgánů podniku,
- definování principů pro začleňování klíčových uživatelů do přípravy nových projektů, výběrových řízení apod.,
- základní principy pro vytváření společných pracovních týmů, např. při řešení projektů.
|
|
|
|