|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Úloha
: Vytváření důvěry byznysu k IT a leadership CIO
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Vytváření důvěry byznysu k IT a leadership CIO“ – cíl, účel
- CIO prostřednictvím
kompetence leadershipu vytváří a posiluje důvěru byznysu k IT
a přesvědčí manažery byznysu o schopnosti IT
spolupracovat při hledání odpovědí na základní strategické otázky byznysu
. Současně
vede tým IT ke spolupráci s manažery
byznysu.
2. Obsah úlohy
- Byznys bude IT důvěřovat, pokud bude IT spolehlivé, bude mít
tým s velkou reaktivitou
(agility) a
transparentní náklady
na IT kalkulované jako součást příslušných procesů byznysu.
-
Ledaership – manažerská kompetence
. Kompetence obecně vyjadřují, jak si pracovník povede na konkrétním místě při spolupráci s konkrétními lidmi, tedy jinak řečeno, jak je kompetentní pro konkrétní pracovní zařazení. Vyjadřují tedy, „jak úspěšně bude CIO svoji práci dělat“.
-
Zajištění dodávky služeb IT
je prvým úkolem CIO. To je však pouze podmínka nutná, nikoliv však postačující.
- Druhá část úkolu CIO spočívá v
řízení vztahů s byznysem
.
- Jakýkoliv nástroj řízení IT, jakákoliv metodika se ovšem neprosadí bez důsledné manažerské práce.
Leadership CIO je nezbytná manažerská kompetence
, která CIO umožní přesvědčit manažery byznysu ke kooperaci s IT. Při její realizaci CIO pak využívá manažerské nástroje, jako jsou strategie IT navazující na strategii byznysu, IT Governance a další.
- CIO bude úspěšný a úloha bude naplněna pouze tehdy,
bude-li CIO schopen uplatněním leadershipu přesvědčit manažery byznysu a stejně tak i tým IT ke spolupráci na hledání odpovědí na základní otázky
:
- Jak bude IT reagovat na změněnou strategii byznysu a na nový byznys model?
- Jak bude IT budovat obchodního ducha týmu IT, aby mohl podporovat byznys?
- Jak bude hledat kandidáty vhodné pro řízení vztahů s byznysem?
- Jak bude hledat kandidáty pro řízení vztahů s dodavateli a zákazníky?
- CIO uplatňuje leadership při každém jednání s byznysem a přirozeně při vedení týmu IT.
3. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Předpokladem úspěchu v této úloze je kvalita leadershipu CIO. Ta je dána
schopností CIO kolem sebe vybudovat tým, jehož členové stejně jako on sám budou vykazovat dobrou úroveň kompetencí na podporu byznysu
a sociálních kompetencí. Budou tedy schopni:
- spolupracovat v týmu,
- čelit výzvám vyplývajícím z nároků byznysu a často současně omezovaných zdrojů,
- budou umět komunikovat s vrcholovým managementem, rychle se orientují v úkolech managementu a budou schopni argumentovat při hledání správného řešení a role IT v něm,
- budou respektováni vrcholovým managementem, managementem byznysu i svými podřízenými,**projdou různými funkcemi v IT, ale i jinde v podniku,
- podávat stabilní vysoký výkon.
4. Doporučené praktiky
- Účast CIO na pravidelných poradách managementu,
- Jasně navržený komunikační plán, tlak CIO na jeho dodržování.
5. “Vytváření důvěry byznysu k IT a leadership CIO“ - klíčové aktivity
- Přiřazení kompetencí pro podporu byznysu a kompetencí sociálních jednotlivým členům vedení IT - revize struktury kompetencí vedení IT minimálně při komplexním hodnocení týmu IT ale pokud možno častěji. Vytvoření plánu školení a coachingu pro členy vedení IT,
- Revize kompenzačního programu členů vedení IT - kompenzační program členů vedení IT - mimo jiné – také motivuje členy vedení IT k rozvoji kompetencí pro podporu byznysu a kompetencí sociálních pro vedení IT,
-
Organizace porad CIO se členy vrcholového vedení podniku:
- Účast CIO na formálních plánovaných poradách vrcholového vedení podniku,
- Aktivní úsilí CIO o sjednání osobních neformálních schůzek s jednotlivými členy vrcholového vedení podniku (u kávy, jiné neformální prostředí).
|
|
|
|