|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Scénáře
: Je třeba zkvalitnit spolupráci CIO a CMO
|
|
|
|
Kód scénáře
Standardní kód scénáře v MBI.
:
|
Dohnal, J. (KSI, FIT, ČVUT)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Popis scénáře, hlavní problémy a otázky
Popis podstaty a obsahu scénáře, specifikace hlavní problémů a otázek k řešení scénáře
1. Obsah scénáře - otázky a problémy:
- Většina podniků má zvládnutou infrastrukturu IT a
CIO se může vedle tradičních úkolů věnovat více spolupráci s marketingem
. Cílevědomé zaměření na zákazníka a jeho potřeby a obecně kvalitní vztah marketingu a IT přispívá k lepším obchodním výsledkům.
-
Marketing
vždy bude usilovat o
rychlá řešení a IT bude i v budoucnu zodpovědné za využití IT aktiv
, řízení životního cyklu aplikací IT a za bezpečnost.
- Digitální technologie vytvářejí
nové příležitosti byznysu
a tak v úspěšných podnicích CIO a CMO (Chief Marketing Officer) investují do budování vztahu informatiky a marketingu.
Typicky se jedná o
tři otevřené otázky:
- Do jaké míry je shoda na důvodech vzájemné spolupráce?
- Jaký je prostor pro využití potenciálu vztahu marketingu a informatiky?
- Jak nastavit a postupně realizovat péči o trvalý vztah informatiky a marketingu.
3. Doporučení, praktiky
3.1. Shoda na důvodech vzájemné spolupráce
Vzájemná shoda
začíná změnou přístupu CIO a CMO ke spolupráci, k jejím cílům a způsobům,
jak vytčených cílů ve vzájemné kooperaci dosáhnout. To předpokládá, že se zaměří na silné stránky jak IT, tak marketingu. K tomu doporučují osvědčené praktiky postupovat ve třech krocích:
- identifikace očekávaných výsledků byznysu, ke kterým může spolupráce informatiky a marketingu přispět nebo je dokonce překonat,
- kombinace marketingového přístupu k zákazníkům a schopností informatiky poskytnout technologii, která buduje pozitivní zkušenost zákazníka související reakcí podniku,
- vytrvalost CIO a CMO a postupné zrání vztahu informatiky a marketingu.
Kontrolní otázky pro CIO a CMO
- Respektují oba týmy strategické zaměření organizace, tj zaměření na znalost zákazníka nebo na kvalitu produktů nebo na efektivnost provozu?
- Věnují CIO i CMO potřebný čas k diskusi o strategických i operativních úkolech obou týmů?
- Daří se CIO a CMO zorganizovat pravidelné společné strategické porady obou týmů?
3.2. Využití potenciálu vztahu marketingu a informatiky - dlouhodobý proces
Osvědčené praktiky doporučují:
- Hledat společný jazyk a porozumění tím, že identifikujeme nejen důvody ke vzájemné spolupráci, ale také problémy, které spolupráci brání.
- Budovaný vztah personalizovat. Snažit se o pravidelná formální i neformální setkávání obou týmů včetně technik budování týmů - v některých podnicích i se společnými volnočasovými aktivitami (sport, kultura).
- Spolupracovat na integraci procesů, které vytvářejí pozitivní zkušenosti zákazníků a přizpůsobovat se změnám v přání a očekáváních zákazníků.
Kontrolní otázky pro CIO a CMO
- Začíná spolupráce CIO a CMO snahou vzájemně porozumět metrikám partnera? Toto úsilí dává CIO příležitost nabídnout pomoc IT ke splnění metrik resp. dosažení byznys cíle CMO. Využívá CIO této příležitosti?
- Chápe zákazníka stejným způsobem marketing i informatika?
- Pokouší se CIO nebo CMO vytvářet dočasné společné týmy s cílem navrhnout inovace procesů nebo technologií? Přebírá v této oblast iniciativu CIO?
- Shodnou se oba týmy na možnostech social a digital computingu pro další růst byznysu?
3.3. Trvalý vztah informatiky a marketingu
To, že společné iniciativy nebo projekty CIO a CMO se stanou pravidlem, se pozná podle toho, že nejsou akceptovány jen v informatice a marketingu, ale jsou přijímány napříč celým podnikem. Zbytku podniku se pak informatika a marketing může jevit téměř jako jeden celek. K tomu je třeba:
- nově nastavit role CMO a CIO,
- udržet změny spolupráce zavedením nových procesů a současně budováním týmů s požadovanými znalostmi v informatice i marketingu,
- vytvářet nové role, jejichž úkolem bude vytvářet pozitivní zákaznickou zkušenost v co nejkratším čase.
Kontrolní otázky pro CIO a CMO
- Hledáme a rozvíjíme v obou týmech talentované, motivované a cílevědomé pracovníky, kteří budou spolupracovat nejen v rámci vlastního týmu, ale i s týmem marketingu, případně s dalšími týmy?
- Hledáme pro IT i pro marketing pracovníky se znalostmi potřebnými pro social a digital computing?
4. Poznámky, reference
- Dohnal, J. - MI-CIO - přednášky, LS 2014/2015 - (Fakulta informačních technologií, ČVUT 2014)
|
|
|
|