Úloha
: Řízení spolupráce IT s byznysem na strategii byznysu
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Řízení spolupráce IT s byznysem na strategii byznysu“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je zajistit efektivní
provázání potenciálu IT s potřebami byznysu
na strategické úrovni.
2. Obsah úlohy
- Úloha zahrnuje vymezení hlavních
potřeb a požadavků byznysu na služby IT
. Potřeby byznysu jsou formulovány v byznys modelu podniku, který je pro CIO v této úloze základním vodítkem.
-
Nejefektivnější cesta
, jak se IT s byznysem domluví o jeho požadavcích, spočívá v dialogu o podpoře, kterou IT poskytuje byznys modelu. Na základě dialogu s vedením podniku definuje vedení IT požadované IT kapacity a zdroje, které budou podporovat obchodní aktivity a další rozvoj podniku definovaný v byznys modelu. Zvláštní pozornost se věnuje příležitostem a rizikům digitálního byznysu.
3. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Připravenost vedení podniku angažovat ve formulaci podnikové strategie i CIO a případně i další pracovníky vedení IT,
- Schopnost a kvalifikační předpoklady CIO podílet se na řešení strategických otázek podniku a kooperovat na formulaci podnikové strategie,
- Ochota hledání konsensu mezi pracovníky vedení byznysu i IT v názorech na rozvoj podniku vzhledem k potenciálu IT, např. ve využití možností digitálního byznysu.
4. Doporučené praktiky
- Identifikace příležitostí, k jejichž řešení lze použít informace a znalosti získané z digitálních zdrojů,
- Identifikace potřeb zákazníků, které lze naplnit realizací těchto příležitosti,
- Stanovení plánu jak informace a znalosti z digitálních zdrojů využít pro uspokojení potřeb zákazníků.
5. “Řízení spolupráce IT s byznysem na strategii byznysu“ - klíčové aktivity
- Vymezení a konkretizace hlavních potřeb a požadavků byznysu na služby IT - specifikace podstatných charakteristik klíčových IT služeb odpovídajících aktuálním potřebám byznysu,
- Plánování a realizace společných pracovních schůzek ke strategii byznysu - kooperace může probíhat na bázi účasti pracovníků IT, zejména CIO, v pracovním týmu pro formulaci byznys strategie, nebo jako separátní řešení vstupů IT do byznys strategie (to je však méně efektivnější),
- Specifikace nároků a potřebných zdrojů na podporu podnikových cílů informatikou - zahrnuje především rámcový odhad nároků na personální zdroje, jak z hlediska pracnosti, tak z hlediska kvalifikace, nároků na finanční zdroje, technické a datové zdroje. Do této oblasti spadají i případné nároky na změny nebo úpravy organizačních struktur a organizačních pravidel.
6. Poznámky, reference
- Před auditem je nutné
sjednotit bezpečnostní politiku organizace
a popsat ji v rámci dokumentů Bezpečnostní politika v informatice a Bezpečnostní směrnice v informatice. Pokud auditorský tým nedisponuje odbornými znalostmi, ať už informatickými nebo v daném oboru, je nutné přizvat technického experta, který chybějící znalosti během realizace auditu nahrazuje, přičemž je samozřejmě nutné doložit jeho znalosti (více v ISO 17021:2011).
- Je potřeba
ověřit i případný střet zájmů.
Auditorský tým musí být vzhledem k organizaci nestranný a nesmí v tomto směru průběh auditu ovlivňovat – objektivita je vitální faktor přínosu auditu.
- Připraven musí být i
personál organizace, který musí být upozorněn na průběh auditu
, aby mohl auditorskému týmu vyhovět, vyžaduje-li jeho zkoumání součinnost pracovníků.
- Před auditem je auditorským vytvořen
plán auditu
včetně určení rozsahu auditu (počet IS), komplexnosti (kritičnost, rizikovost), počtu pracovišť a rozsahu outsourcingu.
- Samotný
audit má dvě fáze
. Během
první fáze
auditorský tým od
organizace obdrží dokumentaci ISMS
, na základě které jsou vytvořeny požadavky na doplňující informace v rámci auditní zprávy.
-
Druhá fáze
již
probíhá
v prostorách samotné organizace, kde je kontrolován soulad s deklarovanou bezpečnostní politikou, cíli a postupy.
Konkrétně ve shodě s normou ISO 27001, která ověřuje
:
- hodnocení rizik,
- požadavky na dokumentaci,
- výběr cílů a opatření dle rizik,
- přezkoumání efektivnosti a shody s ISMS,
- interní audity,
- odpovědnost vedení za bezpečnostní politiku,
- soulad mezi vybranými a implementovanými opatřeními,
- prohlášení o aplikovatelnosti výsledky procesů hodnocení,
- ošetření rizik,
- cíle ISMS,
- implementace opatření a měření efektivnosti,
- ověření dohledatelnosti procesů,
- záznamů a interních auditů v záznamech vedení a v souladu s cíli ISMS,
- Po provedení auditu je nutné dochází k
vyhodnocení auditorským týmem
. Toho hodnocení je následně nutné promítnout do bezpečnostní politiky organizace a v případě negativních nálezů učinit nápravná opatření.
|
|
|
|