Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Zpracování pohledávek – transakce
Zpracování pohledávek – transakce
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
UQ072A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
MBI tým
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.9
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. Účel – transakcí pohledávek:
  • Zajistit co nejefektivnější realizace transakcí při zpracování pohledávek ve vazbě k dokumentům prodeje, především zpracování odběratelských faktur, inkasa, z nich vyplývající pohledávky a saldokonto odběratelů.
  • Řešit společné otázky a problémy spojené s řešením standardních transakčních úloh , viz scénář (SQ002 ).
2. Vstupy a výstupy úlohy:
  • Na vstupu jsou:
    • Evidence pohledávek (DQ059A),
    • Inkaso a inkasní kalendáře (DQ060A),
    • Obchodní dokumenty – Prodej (DQ101A ),
    • Prodejní faktura (DQ101C ),
    • Prodejní objednávka (DQ101B ),
    • Účtovaná prodejní objednávka (DQ101E ),
    • Evidence zákazníků (DQ102A).
  • Výstupem zpracování úlohy jsou:
    • Aktualizovaná databáze Evidence pohledávek (DQ059A),
    • Dokumenty Inkaso a inkasní kalendáře (DQ060A),
    • Výkazy pohledávek (DQ061A), především saldokonto odběratelů,
    • Pohledávky pro odsouhlasení se zákazníkem (DQ061B ),
    • Přehled prodejních dobropisů k odsouhlasení (DQ061C ),
    • Splatné pohledávky (DQ061D ).
3. Funkce, klíčové aktivity:
  • Zpracování odběratelských faktur (tuzemské / zahraniční) – tj.:
    • vystavení odběratelské faktury,
    • zaúčtování odběratelské faktury (včetně účetních a daňových položek),
    • kontrola při zaúčtování - suma částek účetních a daňových položek se musí rovnat celkové částce faktury,
    • zahraniční - zadání měny a přepočet na tuzemskou měnu a přepočet střední hodnotou kursu, nebo hodnotou kursu nákup,
    • opravy a storno faktur - pokud není faktura částečně nebo zcela zaplacená nebo není vystaven platební příkaz,
    • rozúčtování pohledávek dle hospodářských středisek,
  • Zpracování inkasa:
    • vytvoření a kontrola inkasního kalendáře,
    • likvidace pohledávky - párování s platbou,
    • zpracování upomínky k fakturám,
    • výpočet předpokládaného penále,
  • Zpracování saldokonta odběratelů:
    • zaplacené faktury jednou platbou - všechny údaje o faktuře a platbě, ev. příslušném účetním dokladu,
    • zaplacené faktury více platbami,
    • částečně zaplacené faktury - vyhodnocuje se součet částek - zobrazí se nedoplatek,
    • vystavení účetního dokladu na vyrovnání salda,
    • nezaplacené faktury (nejsou ani částečně zaplaceny) - vystavení účetního dokladu na vyrovnání salda,
    • realizace odpisu pohledávky ze salda.
4. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • Dosažení:
    • požadovaného počtu a objemu zpracování pohledávek podle potřeb podniku,
    • průběžné zajištění souladu funkcí úlohy s aktuální legislativou ,
    • nízké pracnosti a nákladů a současně vyšší rychlosti zpracování závazků,
    • potřebné průkaznosti, úrovně kontroly pohledávek podle jejich splatnosti .
  • Z pohledu IT aplikací je předpokladem efektivní realizace transakcí uplatnění zejména těchto aplikací :
    • celopodnikové aplikace - ERP (F300 ), zajišťují komplexní zpracování účetních transakcí,
    • specializované účetní systémy.