|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Scénáře
: V podniku se musí dál rozvíjet leadership v informatice?
|
|
|
|
Kód scénáře
Standardní kód scénáře v MBI.
:
|
Dohnal, J. (KSI, FIT, ČVUT)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Popis scénáře, hlavní problémy a otázky
Popis podstaty a obsahu scénáře, specifikace hlavní problémů a otázek k řešení scénáře
1. Obsah scénáře - otázky a problémy:
- Vedoucí pracovník IT, který je
„jen“ dobrým manažerem
, je soustředěn více na taktické a operativní úkoly v managementu a stará se o to, aby cíle dohodnuté s byznysem byly naplněny a dotaženy do realizace.
1.1. Funkce lídra
-
Lídr
je naproti tomu
schopen uvažovat strategicky
, ale současně se věnovat vždy, když je to třeba, i operativnímu řízení.
- Takový manažer je tedy více soustředěn na to,
aby se IT koncentrovalo na správné strategie, aby tedy dodávalo správné služby
, o které je nebo bude v rámci podniku zájem.
- Patrně žádný respektovaný lídr ve vedení IT se jím nestal ze dne na den. K tomu je třeba
projít cestu růstu od zvládnutí operativních úkolů až k lídrovi
inspirujícímu nejen vlastní tým, ale i kolegy ve vrcholovém managementu. Dynamický rozvoj digitálního byznysu využívající nejrůznější digitální zdroje však klade na pracovníky informatiky nové nároky.
1.2. Otázky spojené s kompetencí leadershipu
- Při řešení problémů hledají manažeři analogické situace v minulosti, hledají je v dostupných zdrojích?
- Jsou schopni improvizace, jejich cílem je vyřešení problémů a k tomu využívají často nové a překvapivé cesty?
- Jsou schopni plnit více rolí. Jsou často úspěšní lídři, ale také mohou být implementátory řešení a dobrými partnery na jakékoliv úrovni v oblasti byznysu?
- Důsledně a systematicky komunikují se členy týmu?
- Nabízejí zcela konkrétní a praktickou pomoc ostatním?
- Jsou ochotni a hlavně schopni zorganizovat kooperaci s ostatními odděleními podniku s cílem zákazníka získat, obsloužit nebo udržet?
- Spoluvytvářejí pocit hrdosti na členství právě v jejich týmu a podniku?
3. Doporučení, praktiky
- Věnujte
dostatek čas diskusi s manažery v byznysu.
Portfolio možností IT je třeba připravovat tak, abychom byli schopni využít nových příležitostí digitálního byznysu. Jejich identifikace je často úspěšná právě ve spolupráci IT a byznysu.
- Odpoutejte se
od zažitých zvyklostí a modelů chování
informatiky. Sledujte, jak se chová informatika v konkurenčních podnicích a nabídněte byznysu nové technologické možnosti IT, které posílí konkurenci podniku.
- Potřebujeme budovat
technologické předpoklady pro digitální byznys
, ale současně s tím musíme revidovat strategii IT, která bude reflektovat příležitosti digitálního byznysu.
- Při experimentování s digitálními zdroji a možnostmi jejich
využití testujte jen určitý počet menších projektů.
Vyhněte se projektům, které by výsledky přinášely až po dlouhé době.
- Postupujte
od menších testovacích projektů
využívajících současné disponibilní zdroje, nezačínejte nové projekty žádostí o okamžité zvýšení rozpočtu. Postupujte zdola nahoru.
-
Spolupracujte se všemi pracovníky v IT i v byznysu,
kteří mají schopnosti a snahu objevovat možnosti nasazení nových technologií. Nechte se od nich poučit.
- Je třeba
se na nové příležitosti adaptovat
. Od informatiky se očekává flexibilita a v této souvislosti zejména schopnost měnit postoje.
- Buďte připraveni
přehodnotit oblasti a projekty, které v minulosti selhaly
. Nové podmínky a nové digitální technologie mohou vytvořit prostředí, ve kterém dřívější záměry a projekty nyní uspějí.
|
|
|
|