|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Metoda
: Rational Unified Process (RUP)
|
|
|
|
Kód metody
Standarní kód metody v MBI
:
|
|
|
Popis, obsahové vymezení
Obsahové vymezení metody - rekapitulace základních principů ve vztahu k řízení informatiky
1. Rational Unified Process (RUP) - celková charakteristika
1.1. Vývoj a obsah RUP
- Metodika Rational Unified Process vznikla v roce 1995 , později byla vytvořena její zobecněná verze Unified Process, kterou popsali Ivar Jacobson, Grady Booch a James Rumbaugh v knize „
The Unified Software Development Process
“.Od roku 2003 je metodika RUP
doplňována o agilní praktiky
.
- Poslední verze je postavena
na konceptu Unified Method Architecture (UMA)
. Koncept UMA
sjednocuje různé metody a jazyky procesního inženýrství
pomocí jednotného metamodelu, který definuje terminologii a strukturu uspořádání metodického obsahu a procesů vývoje. Je postaven na oddělení znovupoužitelného metodického obsahu od jeho konkrétní aplikace v procesech určitého projektu.
- Metodika Rational Unified Process je deskriptivní,
obsahuje dobře definovaný proces vývoje systému
, který se často používá pro vývoj systémů založených na objektových a komponentových technologiích. Je založen na takových principech softwarového inženýrství jako je iterativní, požadavky řízený a na architektuře založený přístup k vývoji softwaru.
1.2. Životní cyklus RUP
- Scott Ambler [AMBLER, 2005] charakterizuje
životní cyklus RUP jako:
- sekvenční ve velkém,
- iterativní v malém,
- s přírůstkovými dodávkami SW v pravidelných cyklech,
- prováděný podle nejlepších praktik.
-
Proces vývoje softwaru
je v metodice RUP popsán
v rámci dvou dimenzí
.
-
Horizontální osa
představuje dynamický pohled na proces, který je vyjádřen pomocí cyklů, fází, iterací a milníků.
-
Vertikální osa
reprezentuje statické hledisko procesu, popis činností, artefaktů, pracovníků a pracovních toků, které jsou seskupeny do disciplín.
- Graf ukazuje
podíl jednotlivých disciplín
v různých fázích projektu.
1.3. Fáze RUP
-
Sekvenční aspekt
je zachycen pomocí fází,
iterativní charakter RUPu je reprezentován disciplínami
, které se provádějí všechny v rámci iterací.
- Každá
fáze má definovánu množinu cílů
. Splnění těchto cílů
se ověřuje
na konci fáze při dosažení milníku, který je pro každou fázi definován.
- Pro každý milník jsou
specifikována kritéria splnění cílů fáze
, na základě kterých se rozhoduje o postupu do další fáze.
- RUP
definuje 4 fáze:
- Počáteční fáze (Inception),
- Elaborační fáze (Elaboration),
- Konstrukční fáze (Construction),
- fáze Nasazení (Transition).
- V rámci
Počáteční fáze
se definují cíle projektu, požadavky, vytváří se harmonogram projektu
(plán iterací), odhadují se náklady projektu a definují rizika. Součástí této fáze může být vytvoření modelu nebo jednoduchého prototypu, na kterém se ověří, zda je možné se zvolenou technologií a pomocí zvolených nástrojů klíčové požadavky splnit. Počáteční fáze končí rozhodnutím, zda je projekt za daných požadavků, dostupných technologií, zdrojů a rozpočtu možné realizovat.
-
Cílem Elaborační fáze je definovat architekturu
systému. V této fázi by měl být vytvořen prototyp, který ověří všechny architektonické principy a umožní zpřesnění plánu realizace systému. Měly by být definovány komponenty, které je třeba vyvinout pro opakované použití.
-
Obsahem Konstrukční fáze je návrh a realizace systému včetně testování
. Prosazuje se pokud možno paralelní vývoj.
-
Cílem fáze Nasazení je zajistit, aby uživatelé mohli systém používat
. Součástí této fáze je školení uživatelů, předání dokumentace, vytvoření help-desku atd.
- RUP je
založen na iterativním vývoji
. V každé fázi probíhá
jedna nebo více iterací,
přičemž v jedné iteraci se prochází všechny disciplíny.
- Iterace
se věnují jen části
vyvíjeného systému - přírůstku. Pro každou iteraci se vytváří detailní
Plán iterace.
-
Každá iterace,
zejména ve fázi Konstrukce,
končí dodáním fungující části
systému.
|
|
|
|