Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Faktor : Datové tržiště, DMA
Datové tržiště, DMA
Kód faktoru

Standardní kód faktoru v MBI.

:
F406
Autor

Jméno a příjmení autora

:
MBI tým, Šindelář, R. (KIT, VŠE)
Podstatné charakteristik faktoru

Obsahové vymezení faktoru

1. Obsahové vymezení datového tržiště
  • Princip datových tržišť (Data Mart, DMA) je obdobný , jako v případě datových skladů.
  • Rozdíl je v tom, že datová tržiště jsou určena pro omezený okruh uživatelů (oddělení, divize, pobočka, závod).
  • Podstatou jsou tak decentralizované „datové sklady“ , které se pak mohou postupně integrovat do celopodnikového řešení.
  • Otázky a problémy spojené s nasazením datových tržišť jsou formulovány ve scénáři (S453),
  • Datové tržiště je tak problémově orientovaný datový sklad, určený pro pokrytí konkrétní problematiky vymezeného okruhu uživatelů a umožňující flexibilní „ad-hoc“ analýzy dat.
2. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
  1. DM poskytuje informace podporující rozhodování manažerů na strategické, taktické a operativní úrovni řízení,
  2. Nabízí uživatelům flexibilní přístup k datům,
  3. V porovnání s DWH lze DM vyvinout levněji a rychleji,
  4. V porovnání s DWH poskytuje kratší dobu odezvy při dotazování,
  5. Disponuje konsolidovanými, konsistentními, agregovanými, subjektově orientovanými daty a historizovanými daty,
  6. Nabízí schopnost získat strukturovaný přehled z velkého množství dat uchovávaných v různorodých databázích,
  7. Umožňuje rychlý a komplexní přístup k rozsáhlému množství dat,
  8. Přístup je zajištěn pouze oprávněným uživatelům právě v takovém rozsahu, který jim přísluší v návaznosti na konkrétní právní politiku příslušné organizace.
3. Otázky, roblémy a omezení spojené s faktorem
  1. Při zavádění nového podnikového informačního systému je ve většině případů nutné realizovat nové DM ,
  2. Pří zásahu do DM je v případě změn dimenzí nutné provést opětovnou agregaci dat ,
  3. Oproti klasickým relačním databázím je DM paměťově náročnější a dochází ve většině případů k delší době odezvy,
  4. Data uložená v DM nelze modifikovat ,
  5. Uživateli je zpřístupněn pouze omezený soubor dat, což může u zaměstnance vést ke špatnému pochopení a k desinformaci kontextu podnikových dat.
4. Poznámka
  • Detailnější charakteristika datového tržiště je v přiloženém PDF dokumentu (zobrazení / stažení - ikonky v záhlaví stránky).
  • Obsah přiloženého dokumentu:
    • Obsahové vymezení datového tržiště,
    • Efekty a přínosy datového tržiště pro kvalitu řízení podniku a IT,
    • Otázky, problémy a omezení spojené s datovým tržištěm,
    • Užití datového tržiště,
    • Požadavky, příklady.