|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Faktor
: Datové tržiště, DMA
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
MBI tým, Šindelář, R. (KIT, VŠE)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení datového tržiště
-
Princip datových tržišť (Data Mart, DMA)
je
obdobný
, jako v případě datových skladů.
-
Rozdíl
je v tom, že datová tržiště jsou určena pro
omezený okruh uživatelů
(oddělení, divize, pobočka, závod).
- Rozlišují se:
- nezávislá datová tržiště – data vstupují přímo z dočasných úložišť,
- závislá datová tržiště – plní se primárně z datového skladu, která jsou v současné době preferovaná,
- Podstatou jsou tak
decentralizované „datové sklady“
, které se pak mohou postupně integrovat do celopodnikového řešení.
-
Otázky a problémy
spojené s nasazením datových tržišť jsou formulovány
ve scénáři
(S453),
- Datové tržiště je tak
problémově orientovaný datový sklad, určený pro pokrytí konkrétní problematiky
vymezeného okruhu uživatelů a umožňující flexibilní „ad-hoc“ analýzy dat.
2. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
- DM poskytuje
informace podporující rozhodování
manažerů na strategické, taktické a operativní úrovni řízení,
- Nabízí uživatelům
flexibilní přístup
k datům,
- V porovnání s DWH
lze DM vyvinout levněji
a rychleji,
- V porovnání s DWH poskytuje
kratší dobu odezvy
při dotazování,
- Disponuje konsolidovanými, konsistentními, agregovanými, subjektově orientovanými
daty
a historizovanými daty,
- Nabízí schopnost získat
strukturovaný přehled
z velkého množství dat uchovávaných v různorodých databázích,
- Umožňuje rychlý a
komplexní přístup
k rozsáhlému množství dat,
- Přístup je zajištěn pouze
oprávněným uživatelům
právě v takovém rozsahu, který jim přísluší v návaznosti na konkrétní právní politiku příslušné organizace.
3. Otázky, roblémy a omezení spojené s faktorem
- Při zavádění nového podnikového informačního systému je ve většině případů nutné
realizovat nové DM
,
- Pří zásahu do DM je v případě změn dimenzí nutné provést
opětovnou agregaci dat
,
- Oproti klasickým relačním databázím je DM
paměťově náročnější
a dochází ve většině případů k delší době odezvy,
- Data uložená v DM
nelze modifikovat
,
- Uživateli je zpřístupněn
pouze omezený soubor dat,
což může u zaměstnance vést ke špatnému pochopení a k desinformaci kontextu podnikových dat.
4. Reference:
- Slánský, D.: Data and Analytics for the 21st Century: Architecture and Governance, Professional Publishing, 2018. ISBN 978-80-88260-16-5.
|
|
|
|